Allmän fråga om blodtryck.

astronaut

Trådstartare
Förra året sökte jag hjälp p.g.a. min självmordsbenägenhet och den läkaren riktade sig direkt in på min övervikt. Kom inte därifrån med någon form av hjälp mer än "så här går man ned i vikt". Hon beställde några tester som jag faktiskt avbokade långt innan den dagen blev för jag pallade inte.

För lite mer än en vecka sedan fick jag en ENORM böld i ljumsken som fick tömmas på sjukhus och går nu varannan dag till vårdcentralen för att lägga om och kolla så bölden minskas då den har vuxit lite just nu ändå. När jag var där i måndags frågade jag om man kunde kolla mitt järnvärde och b12 någon dag snart då jag vill ha koll på det.

Idag så kom jag dit så skulle hon ta blodtryck på mig men ville även ha mitt midjemått. "Det är något man ska göra när man mäter blodtrycket" sade hon och jag sade "nej" vänligen men bestämt. Man behöver definitivt inte ta något midjemått när man kollar ens blodtryck är min automatiska tanke. Har kollat innan och det var inget snack från deras håll om något midjemått. Jag tror den där läkaren från förra året ordinerade midjemått.

Jag har frågat mina vänner och ingen av de har behövt ta midjemått när de kollar blodtryck. Däremot har en av mina vänners man fått göra det då och då p.g.a. diabetes och diabetes har jag inte.

Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket? Eller var den där läkaren bara fokuserad på min övervikt?

(ps! "Det är ju bara att göra det där midjemåttet så är det över"-kommentarer undanbedes).
 
Jag har tagit blodtrycket typ TUSEN gånger (minst...) och aldrig, aldrig någonsin har det varit prat om att "mäta midjan" p.g.a det! :eek:
(kul i så fall när man ligger inne och de ska ta blodtrycket en gång i timmen...)
Så jag skulle säga att hon är ute och cyklar.
Såvida inte midjemåttet är viktigt för någon UTREDNING, men det har då ingenting med blodtrycksmätning att göra...
 
Jag har tagit blodtrycket typ TUSEN gånger (minst...) och aldrig, aldrig någonsin har det varit prat om att "mäta midjan" p.g.a det! :eek:
(kul i så fall när man ligger inne och de ska ta blodtrycket en gång i timmen...)
Så jag skulle säga att hon är ute och cyklar.
Såvida inte midjemåttet är viktigt för någon UTREDNING, men det har då ingenting med blodtrycksmätning att göra...

Precis min tanke med. Att kolla järnvärde och b12 är knappast en utredning. Och självmordstankar behövs det heller knappast ett utredning på ens midjemått för.

Skulle det vara en utredning där midjemått faktiskt ÄR medräknat så javisst men nu känns det som "du är fet, vi ska mäta dig från topp till tå så vi kan se hur fet du är".
 
Förra året sökte jag hjälp p.g.a. min självmordsbenägenhet och den läkaren riktade sig direkt in på min övervikt. Kom inte därifrån med någon form av hjälp mer än "så här går man ned i vikt". Hon beställde några tester som jag faktiskt avbokade långt innan den dagen blev för jag pallade inte.

För lite mer än en vecka sedan fick jag en ENORM böld i ljumsken som fick tömmas på sjukhus och går nu varannan dag till vårdcentralen för att lägga om och kolla så bölden minskas då den har vuxit lite just nu ändå. När jag var där i måndags frågade jag om man kunde kolla mitt järnvärde och b12 någon dag snart då jag vill ha koll på det.

Idag så kom jag dit så skulle hon ta blodtryck på mig men ville även ha mitt midjemått. "Det är något man ska göra när man mäter blodtrycket" sade hon och jag sade "nej" vänligen men bestämt. Man behöver definitivt inte ta något midjemått när man kollar ens blodtryck är min automatiska tanke. Har kollat innan och det var inget snack från deras håll om något midjemått. Jag tror den där läkaren från förra året ordinerade midjemått.

Jag har frågat mina vänner och ingen av de har behövt ta midjemått när de kollar blodtryck. Däremot har en av mina vänners man fått göra det då och då p.g.a. diabetes och diabetes har jag inte.

Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket? Eller var den där läkaren bara fokuserad på min övervikt?

(ps! "Det är ju bara att göra det där midjemåttet så är det över"-kommentarer undanbedes).
Nu vet jag inte men hör inte övervikt och högt blodtryck ihop? Om man går ned i vikt via att motionera mer , är det väl bättre att man mäter midjan än vikten eftersom vikten kan öka om man får mer muskler. Jag bara spånar och tänker att de försöker nog bara göra gott. Det gör väl inte så mycket att vara överviktig om man har mycket muskler och ej igentäppta kärl. Han , mooser, med tv-programmet han var ju smal men hade nästan diabetes för att hans kärl var dåliga. Typ, ungefär, så tänkte jag.
 
Har aldrig fått midjemåttet kollat när någon tagit blodtrycket på mig, dock har jag fått väga mig vid några tillfällen.
 
Nu vet jag inte men hör inte övervikt och högt blodtryck ihop? Om man går ned i vikt via att motionera mer , är det väl bättre att man mäter midjan än vikten eftersom vikten kan öka om man får mer muskler. Jag bara spånar och tänker att de försöker nog bara göra gott. Det gör väl inte så mycket att vara överviktig om man har mycket muskler och ej igentäppta kärl. Han , mooser, med tv-programmet han var ju smal men hade nästan diabetes för att hans kärl var dåliga. Typ, ungefär, så tänkte jag.
Fast all vikt sitter ju inte i midjan.
Jag har tämligen lite fett i midjan, ALLT mitt fett sitter på lår och rumpa. Så för mig skulle midjemätning inte ge något rättvist (inte ens när jag var större...) så midjemåttet säger ju egentligen ingenting.
 
Nu vet jag inte men hör inte övervikt och högt blodtryck ihop? Om man går ned i vikt via att motionera mer , är det väl bättre att man mäter midjan än vikten eftersom vikten kan öka om man får mer muskler. Jag bara spånar och tänker att de försöker nog bara göra gott. Det gör väl inte så mycket att vara överviktig om man har mycket muskler och ej igentäppta kärl. Han , mooser, med tv-programmet han var ju smal men hade nästan diabetes för att hans kärl var dåliga. Typ, ungefär, så tänkte jag.

Absolut, jag är numera aktiv sex dagar i veckan (gym+stall+promander). Däremot var det INTE p.g.a. min övervikt jag sökte hjälp för förra året, det var mina självmordstankar (vilket jag tydligen får leva med). Att jag är överviktig vet jag redan och under samma veva höll vi även koll på mitt blodtryck på annat håll och blodtrycket har varit helt okej. Något högt någon gång men då hade jag en sjukt stressig dag.
 
Förra året sökte jag hjälp p.g.a. min självmordsbenägenhet och den läkaren riktade sig direkt in på min övervikt. Kom inte därifrån med någon form av hjälp mer än "så här går man ned i vikt". Hon beställde några tester som jag faktiskt avbokade långt innan den dagen blev för jag pallade inte.

För lite mer än en vecka sedan fick jag en ENORM böld i ljumsken som fick tömmas på sjukhus och går nu varannan dag till vårdcentralen för att lägga om och kolla så bölden minskas då den har vuxit lite just nu ändå. När jag var där i måndags frågade jag om man kunde kolla mitt järnvärde och b12 någon dag snart då jag vill ha koll på det.

Idag så kom jag dit så skulle hon ta blodtryck på mig men ville även ha mitt midjemått. "Det är något man ska göra när man mäter blodtrycket" sade hon och jag sade "nej" vänligen men bestämt. Man behöver definitivt inte ta något midjemått när man kollar ens blodtryck är min automatiska tanke. Har kollat innan och det var inget snack från deras håll om något midjemått. Jag tror den där läkaren från förra året ordinerade midjemått.

Jag har frågat mina vänner och ingen av de har behövt ta midjemått när de kollar blodtryck. Däremot har en av mina vänners man fått göra det då och då p.g.a. diabetes och diabetes har jag inte.

Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket? Eller var den där läkaren bara fokuserad på min övervikt?

(ps! "Det är ju bara att göra det där midjemåttet så är det över"-kommentarer undanbedes).

Eh, nej. De gånger jag behövt väga mig (pga medicinering eller operation) så har de haft STRÄNGA order att inte tala om vad jag väger pga min anorexi (som är under någorlunda kontroll men definitivt inte skulle bli bättre pga att jag får veta min vikt). Mitt blodtryck är taget femtielva gånger pga sjukdom och medicinering och även när jag var överviktig (med lågt BP som alltid) så inte sjutton har någon tagit mitt midjemått (det har aldrig sjukvården gjort).

Ett övergrepp, rakt av. Ok om du enligt din läkare var i en riskgrupp och det behövdes för att göra en bedömning men då ska denne ha pratat med dig innan och sett till att du är ok med det.
 
Nu vet jag inte men hör inte övervikt och högt blodtryck ihop? Om man går ned i vikt via att motionera mer , är det väl bättre att man mäter midjan än vikten eftersom vikten kan öka om man får mer muskler. Jag bara spånar och tänker att de försöker nog bara göra gott. Det gör väl inte så mycket att vara överviktig om man har mycket muskler och ej igentäppta kärl. Han , mooser, med tv-programmet han var ju smal men hade nästan diabetes för att hans kärl var dåliga. Typ, ungefär, så tänkte jag.

Min mamma var under många år tämligen fet (inte obese a la amerikaner men definitivt med för mycket vikt och inte muskler). Hennes blodtryck har alltid legat normalt så övervikt är inte en garanti för högt blodtryck. Jag vet också en väldigt mager person (naturligt) med skyhögt blodtryck och skyhöga kolesterolvärden (åt nyttigt).
 
Absolut, jag är numera aktiv sex dagar i veckan (gym+stall+promander). Däremot var det INTE p.g.a. min övervikt jag sökte hjälp för förra året, det var mina självmordstankar (vilket jag tydligen får leva med). Att jag är överviktig vet jag redan och under samma veva höll vi även koll på mitt blodtryck på annat håll och blodtrycket har varit helt okej. Något högt någon gång men då hade jag en sjukt stressig dag.
Jamen det är ju bra då. Du sa ju nej. Jag tänkte att blodtryck och vikt hör ihop och att enligt vad jag förstår så kan det ofta vara bättre att mäta midjan än att mäta vikten eftersom vikten kan stiga när man får mer muskler och midjan gå ned. Muskler är tyngre än fett. Så tänkte jag.
 
Min mamma var under många år tämligen fet (inte obese a la amerikaner men definitivt med för mycket vikt och inte muskler). Hennes blodtryck har alltid legat normalt så övervikt är inte en garanti för högt blodtryck. Jag vet också en väldigt mager person (naturligt) med skyhögt blodtryck och skyhöga kolesterolvärden (åt nyttigt).
Ja så var ju han Mooser med tv.programmet.
 
Snarare är det så att bukfetma är farligare för kärlen.

Jag har aldrig mätt midjan när vi tagit blodtryck, dock mäter vi den samtidigt som jag väger mig på vårdcentralen. Bra att du sa ifrån astronaut!
 
Jamen det är ju bra då. Du sa ju nej. Jag tänkte att blodtryck och vikt hör ihop och att enligt vad jag förstår så kan det ofta vara bättre att mäta midjan än att mäta vikten eftersom vikten kan stiga när man får mer muskler och midjan gå ned. Muskler är tyngre än fett. Så tänkte jag.
Fast blodtrycket mäts väl inte i relation till kroppsfett/midjemått? Mått och vikt borde ju i så fall ha tagits efter resultatet av blodtrycket om det varit kass kan man tycka.

Ts: blodtrycket kan man väl mäta på apoteket idag? Det kanske känns bättre, dit kan du ju gå som väldigt anonym som jag förstår det. Och nej, jag har nog aldrig någonsin i något ärende mätt midjan i vården öht faktiskt.
 
Enda gången jag fått midjan och höfterna mätta var i samband med en hälsokurva som jag gjorde frivilligt. Aldrig för att bara ta blodtrycket..
Asrtonaut, det finns vettiga läkare som kan ta dina självmordstankar på allvar! Man får byta!
 
Enda gången jag fått midjan och höfterna mätta var i samband med en hälsokurva som jag gjorde frivilligt. Aldrig för att bara ta blodtrycket..
Asrtonaut, det finns vettiga läkare som kan ta dina självmordstankar på allvar! Man får byta!

Dessvärre har jag genomgått flera försök (i mer än 10 år) med både ungdomsmottagning, skolkuratorer, vuxenpsyk, vårdcentraler och har aldrig fått någon hjälp. Jag ser hjälpen numera i djuren så är tacksam över att de finns :)
 
Har ni någonsin fått lämna midjemått vid mätning av blodtrycket?

Nej, det har jag aldrig behövt göra när de kollat blodtrycket, däremot när de kollade långtidssockret (av nån outgrundlig anledning) så blev jag både mätt, vägd och midjemätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 087
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 846
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 004
  • Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp