Allmänbildning?

Lupino

Trådstartare
Har ni någon gång reagerat på att en annan vuxen person missat någon kunskap som ni uppfattar som grundläggande allmänbildning?

Jag blev extremt förvånad härom dagen när en vän till mig INTE hade någon aning om att vi i Sverige använder punkt som tusenavskiljare i ett tal och komma-tecken som avskiljare för decimaler och att vissa andra länder (här har jag inte koll, dock) är det tvärtom. Personen hade aldrig reflekterat över detta och arbetar i ett yrke där det dessutom ingår att hantera detta lite då och då.

Har ni några exempel där ni blivit förvånade?
 
Jag blev extremt förvånad härom dagen när en vän till mig INTE hade någon aning om att vi i Sverige använder punkt som tusenavskiljare i ett tal och komma-tecken som avskiljare för decimaler och att vissa andra länder (här har jag inte koll, dock) är det tvärtom. Personen hade aldrig reflekterat över detta och arbetar i ett yrke där det dessutom ingår att hantera detta lite då och då.

I svenskan använder vi hårt mellanslag som tusenavskiljare i tal.
 
När jag var på studiebesök på ett avloppsreningsverk och blev visad in i ett rum där de skiljde bort grövre skräp från avloppsvattnet, och det bara VÄLLDE ut bindor och tamponger från rensningsmaskinen! Alltså slänga bindor och/eller tamponger i toaletten - vem i hela världen gör nåt sånt i modern tid????? :confused:
 
Låter väl lite kul efter jag har hackat på svenskan hos infödda men men.
Vad är tumregeln? Är så himla dålig på de och dem.
I min skola var det helt acceptabelt att använda dom :arghh:

Om du tar något annat pronomen till exempel
Du=De
Dig=Dem

Sätt in dessa i valfri mening på rätt och fel sätt ;)

Mig gav en present till du
Jag gav en present till dig

Dem gav en present till de.
De gav en present till dem.

Hellre att man använder dom istället för de och dem på fel sätt - i allafall för mina ögon

Just nu fick jag sjukt stor lust att tagga några på detta forum som verkligen inte KAN utan använder DEM hela jävla tiden. :arghh:
 
Om du tar något annat pronomen till exempel
Du=De
Dig=Dem

Sätt in dessa i valfri mening på rätt och fel sätt ;)

Mig gav en present till du
Jag gav en present till dig

Dem gav en present till de.
De gav en present till dem.

Hellre att man använder dom istället för de och dem på fel sätt - i allafall för mina ögon

Just nu fick jag sjukt stor lust att tagga några på detta forum som verkligen inte KAN utan använder DEM hela jävla tiden.

Bara tänka "åt, till, för" osv = dem.
 
Om du tar något annat pronomen till exempel
Du=De
Dig=Dem

Sätt in dessa i valfri mening på rätt och fel sätt ;)

Mig gav en present till du
Jag gav en present till dig

Dem gav en present till de.
De gav en present till dem.

Hellre att man använder dom istället för de och dem på fel sätt - i allafall för mina ögon

Just nu fick jag sjukt stor lust att tagga några på detta forum som verkligen inte KAN utan använder DEM hela jävla tiden.
Jag tror att det finns de som tror att DEM är skriftspråksformen till det talade DOM.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
913
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 183
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 749
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 838
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp