Allmänbildning?

Grejen är just från ett annat land än Sverige, då gäller andra regler. Men honung som är producerad i Sverige är inte utdrygad eller utblandad eftersom det strider mot det svenska regelverket. Hittar man svensk honung, tillverkad i Sverige som är utdrygad så skulle jag höra av mig till livsmedelsverket.
Fast jag har köpt svensk honung som är utblandas med glukos. Men den heter i och för sig ”honung och glukos”, och då antar jag att det inte är en bluff eftersom de är väldigt tydliga med vad det innehåller.
 
Jag blir som mest provocerad när människor inte sett eller hört talas om filmer och serier som liksom är kult. I don't need that kind of people in my life.

Var hos en ung frisör (hon får väl ursäktas pga hyfsat ung ålder egentligen men ändå) som inte hade en aning om vad Matrix är för film. Alltså. Red pill or blue pill?? Hur kan man undgå den filmen rent kultmässigt? Jag säger inte att man måste ha sett den, men att inte ens ha hört talas om den.. blev lite skakad :eek:

:angel:
 
Var hos en ung frisör (hon får väl ursäktas pga hyfsat ung ålder egentligen men ändå) som inte hade en aning om vad Matrix är för film. Alltså. Red pill or blue pill?? Hur kan man undgå den filmen rent kultmässigt? Jag säger inte att man måste ha sett den, men att inte ens ha hört talas om den.. blev lite skakad :eek:

:angel:

Hoppas att du bytte frisör. :cool: :D
 
Var hos en ung frisör (hon får väl ursäktas pga hyfsat ung ålder egentligen men ändå) som inte hade en aning om vad Matrix är för film. Alltså. Red pill or blue pill?? Hur kan man undgå den filmen rent kultmässigt? Jag säger inte att man måste ha sett den, men att inte ens ha hört talas om den.. blev lite skakad :eek:
:angel:

Jag har sett sådär 20 minuter och klarade inte att ägna mer tid åt det. Ointressant.

Men jag känner till namnet på filmen och har ett hum om vad den handlar om. Det är bara inte särskilt intressant med illa berättade påhitt och fantasier från okunniga människor om hur en värld kan fungera, om de inte är fullständigt stringenta för då blir det intressant.
 
Jag har sett sådär 20 minuter och klarade inte att ägna mer tid åt det. Ointressant.

Men jag känner till namnet på filmen och har ett hum om vad den handlar om. Det är bara inte särskilt intressant med illa berättade påhitt och fantasier från okunniga människor om hur en värld kan fungera, om de inte är fullständigt stringenta för då blir det intressant.

Men du verkar missa poängen, igen. Det handlar liksom inte om vad man gillar eller ej, du har ju fortfarande ett hum om vad filmerna handlar om? Däri ligger liksom "allmänbildningen", att man har någorlunda koll på stora filmsuccéer. Det betyder fortfarande inte att man måste älska dom. Och jag tycker nog att ditt inlägg blir väldigt elitiskt, på ett nedvärderande sätt. Det är helt okej att inte gilla en film, utan att insinuera att filmen pga av sin dåliga story bara kan gillas av okunniga människor som har noll koll.
 
Men du verkar missa poängen, igen. Det handlar liksom inte om vad man gillar eller ej, du har ju fortfarande ett hum om vad filmerna handlar om? Däri ligger liksom "allmänbildningen", att man har någorlunda koll på stora filmsuccéer. Det betyder fortfarande inte att man måste älska dom. Och jag tycker nog att ditt inlägg blir väldigt elitiskt, på ett nedvärderande sätt. Det är helt okej att inte gilla en film, utan att insinuera att filmen pga av sin dåliga story bara kan gillas av okunniga människor som har noll koll.

Det var verkligen inte någon sådan insinuation. Att jag inte finner intresse för just den sortens filmer, men för andra filmer som exempelvis kriminalhistorier, har verkligen inte med kunnighet att göra. Det är en ren personlighetsfråga. Så där läste du fel.

Däremot kanske jag missade poängen - på det sätt du beskrev.
 
Det var verkligen inte någon sådan insinuation. Att jag inte finner intresse för just den sortens filmer, men för andra filmer som exempelvis kriminalhistorier, har verkligen inte med kunnighet att göra. Det är en ren personlighetsfråga. Så där läste du fel.

Däremot kanske jag missade poängen - på det sätt du beskrev.

"Läste fel"? Du skrev att det var illa påhittade historier och fantasier av okunniga människor. Då gör du uppenbarligen någon form av värdering av den presumtiva tittaren, som märkligt nog står ut med att titta på dessa illa påhittade historier och fantasier som skapats av okunniga människor. Det räcker med att bara påpeka att man inte gillar konceptet.
 
Jag har sett sådär 20 minuter och klarade inte att ägna mer tid åt det. Ointressant.

Men jag känner till namnet på filmen och har ett hum om vad den handlar om. Det är bara inte särskilt intressant med illa berättade påhitt och fantasier från okunniga människor om hur en värld kan fungera, om de inte är fullständigt stringenta för då blir det intressant.

Därför jag skrev "jag säger inte att man måste ha sett den" :p
Okunniga människor, ouch, haha.. kan man vara okunnig när man skriver science fiction? Särskilt när man råkar skriva en monstersuccé? Det handlar ju inte om ngt faktabaserat det här direkt. Det är som att säga att de skriver okunnigt om trollformler i Harry Potter.
 
"Läste fel"? Du skrev att det var illa påhittade historier och fantasier av okunniga människor. Då gör du uppenbarligen någon form av värdering av den presumtiva tittaren, som märkligt nog står ut med att titta på dessa illa påhittade historier och fantasier som skapats av okunniga människor. Det räcker med att bara påpeka att man inte gillar konceptet.

Jag gillar inte konceptet, helt utan värdering av presumtiva tittare.

Det jag har kommit fram till är att jag inte gillar koncept baserade på påhitt, där människor utan större kunskap om hur världen fungerar, försöker bygga en påhittad värld och inte klarar att vara det minsta stringent och konsekvent.

Helt utan värdering av presumtiva fans av en sådan genre.
 
Jag gillar inte konceptet, helt utan värdering av presumtiva tittare.

Det jag har kommit fram till är att jag inte gillar koncept baserade på påhitt, där människor utan större kunskap om hur världen fungerar, försöker bygga en påhittad värld och inte klarar att vara det minsta stringent och konsekvent.

Helt utan värdering av presumtiva fans av en sådan genre.

Okej, vi når uppenbarligen inte varandra.
 
Därför jag skrev "jag säger inte att man måste ha sett den" :p
Okunniga människor, ouch, haha.. kan man vara okunnig när man skriver science fiction? Särskilt när man råkar skriva en monstersuccé? Det handlar ju inte om ngt faktabaserat det här direkt. Det är som att säga att de skriver okunnigt om trollformler i Harry Potter.

Jag har försökt förklara vad jag menar med okunnig och det är en högst personlig preferens inte okunnighet i allmänhet, jag avser.

Och nej, jag är inte särskilt intresserad av fantasy, kanske till stor del för att det just inte finns någon definierad kunskap. Däremot KAN det vara intressant ändå, om författare lyckas vara stringenta (dvs har använt mycket tid till research och eget teoribyggande). Men det är ju min personliga uppfattning och inte ett omdöme om andras tycke och smak.

Eftersom du är den andra som missuppfattar på ett liknande sätt måste jag ha uttryckt mig mycket mer oklart än jag tänkte göra.
 
Grejen är just från ett annat land än Sverige, då gäller andra regler. Men honung som är producerad i Sverige är inte utdrygad eller utblandad eftersom det strider mot det svenska regelverket. Hittar man svensk honung, tillverkad i Sverige som är utdrygad så skulle jag höra av mig till livsmedelsverket.
En tillfällig kollega från sydligt land pratade om att han gillade bin och honung.

Jag erbjöd att langa från min granne. Ha köpte en liten burk.
Men när han smakade så tyckte han att den var otäckt stark och otäckt söt.....:D
 
Var hos en ung frisör (hon får väl ursäktas pga hyfsat ung ålder egentligen men ändå) som inte hade en aning om vad Matrix är för film. Alltså. Red pill or blue pill?? Hur kan man undgå den filmen rent kultmässigt? Jag säger inte att man måste ha sett den, men att inte ens ha hört talas om den.. blev lite skakad :eek:

:angel:
Där håller jag med när det gäller filmer, man måste inte ha sett, men vissa "bör" man ha ett hum om vad det är, handlar om. Även om det kanske är gränsfall till att räknas som allmänbildning. :D

Men liksom, som Star Wars, som varit uppe några gånger i tråden. Jag såg dem väl först för några år sen, när jag var runt 25, men det var ju ingen nyhet hur Darth Vader och Luke var relaterade till varandra, om man säger så.
 
Du skrev renskav i ditt inlägg.
-----------
Polarica köper alltså renkött från Ryssland, Sibirien. Nya Zeeland producerar inte renkött vad jag vet och jag tror inte heller Polarica någonstans påstått det heller.

Läs gärna inläggen efter mitt inlägg så förstår du även svaret jag skrev till dig.
 
Livsmedelsbluffar är ganska vanligt. Hur många skulle ha gissat att det som marknadsförs som Polaricas "Renskav från vildmarken i norr." med fina bilder från Lappland är producerad på stora renfarmer i Nya Zeeland?
Jag kollar alltid ursprungsland innan jag köper kött. Svårt att tro att Nya Zeeland ligger norrut.
 
Så man får inte tycka att en genre av filmer och böcker är ointressanta, och specificera varför just jag inte är intresserad, utan att dissa alla som är fans av samma genre?

Det skrev jag inte. Däremot blir utgångspunkten elitistisk när du börjar blanda in "okunskap" och mena att det är "illa påhittat". Det är ju sci-fi vi pratar om, liksom. Givetvis är historierna påhittade, med mer eller mindre realistiska inslag. Det är ju som att helt avfärda Shelleys Frankenstein som skapar en levande varelse av död materia med argumentet "det går ju faktiskt inte". Det blir lite goddag yxskaft.

Att föredra realism är en sak. Att avfärda sci-fi med argumentet "okunskap" blir däremot väldigt märkligt.
 
Det skrev jag inte. Däremot blir utgångspunkten elitistisk när du börjar blanda in "okunskap" och mena att det är "illa påhittat". Det är ju sci-fi vi pratar om, liksom. Givetvis är historierna påhittade, med mer eller mindre realistiska inslag. Det är ju som att helt avfärda Shelleys Frankenstein som skapar en levande varelse av död materia med argumentet "det går ju faktiskt inte". Det blir lite goddag yxskaft.

Att föredra realism är en sak. Att avfärda sci-fi med argumentet "okunskap" blir däremot väldigt märkligt.

Jag tycker att det är illa påhittat och att logiken fallerar, därav mitt ointresse, skulle jag skrivit istället för ”är”.
 
Kunde inte hejda ett skrattfrust förra veckan...I något sammanhang diskuterades Afrikas geografi när en person utbrast: ”Va?!! Finns Nilen på riktigt?!! Jag trodde att den bara fanns i sagor.” Där någonstans kan jag inte låta bli att nästan bli imponerad faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
920
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 185
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 765
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 867
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp