Allmänna fodertråden

Det ska jag ta och kika på :)

Jag gillar det, mina hundar fungerar väldigt bra på fodret och jag tycker även om att stötta lokalproducerade produkter (tillverkas utanför Stockholm).
De har alltid varit väldigt trevliga när jag mailat om frågor.
Min tik åt det under senaste dräktigheten och digivningen och det fungerade jättebra! Extra plus att det finns på matvarubutiken.
 
Kommer tyvärr inte ha möjlighet att fortsätta med färskfoder, så sitter nu och funderar på vilket av alla miljoner olika torrfoder jag ska välja... Någon som skulle kunna rekommendera något som inte innehåller alltför mycket fett (över 16-17% blir ena vovven kass i magen) och fiber? :)
Four Friends och Brit Care (rätt lika innehållsmässigt) fungerar bra till mina färskfoderhundar, utan at magen ska bli så mycket annorlunda. Skiter något mer givetvis, men fasta korvar :) Finns i olika varianter med olika animalier och olika fetthalter.
 
Någon som har koll på ett bra färskfoder som inte kostar så himla mkt, kanske finns i storpack..? Jag har många hundar och hittills har färskfoder varit extremt mkt dyrare än torrfoder, om det ska va nåt bra. Mush blir svindyrt att ge dem, kostar 50 spänn för 800 gram här och det räcker en dag.. Torrfoder har jag bra uppfödarrabatt på och hundarna mår fint på det vilket är absolut viktigast, MEN nu ska de lokala affärerna ta bort det ur sitt sortiment så måste byta :down:

Orijen är bra som torrisar men dels dyrt dels ganska stora bitar för chihuahua, iaf de minsta.
 
Är det stora bitar? Eller rättare sagt, HUR stora? Inte alltid så lätt att känna genom säcken :o

Nej de är mindre än vanliga Magnusson, skulle säga 0,5 cm i diameter max. De är väldigt spröda och inte lika kompakta som annat torrfoder så lättuggade och jag tror absolut att det går bra för en chihuahua. Man kunde i alla fall förut beställa gratis smakprov på deras hemsida, om inte så maila dom så får du säkert!
 
Någon som har koll på ett bra färskfoder som inte kostar så himla mkt, kanske finns i storpack..? Jag har många hundar och hittills har färskfoder varit extremt mkt dyrare än torrfoder, om det ska va nåt bra. Mush blir svindyrt att ge dem, kostar 50 spänn för 800 gram här och det räcker en dag.. Torrfoder har jag bra uppfödarrabatt på och hundarna mår fint på det vilket är absolut viktigast, MEN nu ska de lokala affärerna ta bort det ur sitt sortiment så måste byta :down:

Orijen är bra som torrisar men dels dyrt dels ganska stora bitar för chihuahua, iaf de minsta.
Jag ger priima special, kostar typ 25kr kg, billigare om man köper i 20kgs lådor.
Vet inte om det går att få tag på för dig dock.
 
Någon som har koll på ett bra färskfoder som inte kostar så himla mkt, kanske finns i storpack..? Jag har många hundar och hittills har färskfoder varit extremt mkt dyrare än torrfoder, om det ska va nåt bra. Mush blir svindyrt att ge dem, kostar 50 spänn för 800 gram här och det räcker en dag.. Torrfoder har jag bra uppfödarrabatt på och hundarna mår fint på det vilket är absolut viktigast, MEN nu ska de lokala affärerna ta bort det ur sitt sortiment så måste byta :down:

Orijen är bra som torrisar men dels dyrt dels ganska stora bitar för chihuahua, iaf de minsta.

Jag köper Nordic (SP+ ger jag nu) och det ger jag lite drygt 30kr/kilo för. Köper 2-kilos korvar á 16kg/förpackning :)
 
Någon som har koll på ett bra färskfoder som inte kostar så himla mkt, kanske finns i storpack..? Jag har många hundar och hittills har färskfoder varit extremt mkt dyrare än torrfoder, om det ska va nåt bra. Mush blir svindyrt att ge dem, kostar 50 spänn för 800 gram här och det räcker en dag.. Torrfoder har jag bra uppfödarrabatt på och hundarna mår fint på det vilket är absolut viktigast, MEN nu ska de lokala affärerna ta bort det ur sitt sortiment så måste byta :down:

Orijen är bra som torrisar men dels dyrt dels ganska stora bitar för chihuahua, iaf de minsta.
Mush ska väl finnas i 10kg kartong nu tror jag.
Pondus är lite billigare, men beror väl på vars du bor. Vet inte om det bara finns i Norrland kanske?!
 
Fodax ska inte vara så dyrt. Man beställer via hemsidan och hämtar från frysbilen. Den kör ut till många orter i Sverige. Om de har hemleverans vet jag ej. Googlade och hittade en prislista från sept 2016:

Fodax Neutral Min, Neutral och Neutral Plus
Förpackat i ca 12,5 kg påse. Grundpris 250 kr/st (inkl moms)
Antal påsar Rabatt Pris/påse
1-3 påsar - 250 kr
4-7 påsar 5% 237,50 kr
8-11 påsar 10% 225 kr
12-15 påsar 15% 212,50 kr
16 påsar eller mer 20% 200 kr

Fodax Neutral
1 kg förp. I kartong à 20 kg. Grundpris 410 kr/kart (inkl moms)
Antal kartonger Rabatt Pris/kart.
1-4 kart. - 410 kr
5-9 kart. 10% 369 kr
10 kart. eller mer 20% 328 kr
Premium
1 påse = ca 4 kg. Pris 120 kr/påse (inkl moms)
 
Jag köper Nordic (SP+ ger jag nu) och det ger jag lite drygt 30kr/kilo för. Köper 2-kilos korvar á 16kg/förpackning :)

Ja det är ju betydligt billigare, Mush ska ju finnas i 10-kilos men inte i närheten och de går ändå på 45 kr/kilot. Nordic sp+ har mina älskat när jag hade tillgång till det för några år sedan så ska se om jag kan få tag i det nu när jag har frysutrymme :)
 
Jag gjorde misstaget att köpa en 14 kilo säck Magnussons Meat & Biscuit Grain Free. Varför gjorde jag det? :confused: Hunden har ju ratat tidigare Magnussonsfoder och så även detta. Nu har han dessutom gått från stålmage till känslig mage med diarré om han får minsta lilla märgben. Back to färskfoder.
 
Jag gjorde misstaget att köpa en 14 kilo säck Magnussons Meat & Biscuit Grain Free. Varför gjorde jag det? :confused: Hunden har ju ratat tidigare Magnussonsfoder och så även detta. Nu har han dessutom gått från stålmage till känslig mage med diarré om han får minsta lilla märgben. Back to färskfoder.
Ammo gillar inte heller det, han vill inte ens ta det som godis typ - och då brukar han ta alla torrfoder som supergodis vid träning.
 
Jag gjorde misstaget att köpa en 14 kilo säck Magnussons Meat & Biscuit Grain Free. Varför gjorde jag det? :confused: Hunden har ju ratat tidigare Magnussonsfoder och så även detta. Nu har han dessutom gått från stålmage till känslig mage med diarré om han får minsta lilla märgben. Back to färskfoder.

Mina hundar totalvägrar både grain free och den vanliga varianten.
 
Jag gjorde misstaget att köpa en 14 kilo säck Magnussons Meat & Biscuit Grain Free. Varför gjorde jag det? :confused: Hunden har ju ratat tidigare Magnussonsfoder och så även detta. Nu har han dessutom gått från stålmage till känslig mage med diarré om han får minsta lilla märgben. Back to färskfoder.

:arghh::arghh::arghh: Vad gör jag med 12 kilo kvar?

Sälj eller skänk bort!
Jag hade gärna tagit den men har för mig att du inte bor i Stockholm.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 319
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 650
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp