Allmänna fodertråden

Är dålig på att söka från mobilen, så ni kanske redan har diskuterat det här fodret men iaf.
År det någon som har erfarenhet av eller åsikter om fodret från P.U.R.E? :)
 
Visst är det någon här som ger Pondus? Bra eller anus?
Jag gav ett tag, men ville inte köpa från den återförsäljaren jag hade så gick tillbaka till nordic då. Men jag har inget minne av att jag var missnöjd iaf. Funderar på att testa igen och köpa direkt från dom när de kör ut.
 
Jag gav ett tag, men ville inte köpa från den återförsäljaren jag hade så gick tillbaka till nordic då. Men jag har inget minne av att jag var missnöjd iaf. Funderar på att testa igen och köpa direkt från dom när de kör ut.

Jag är lite sugen på att testa :) priset är ju rätt mycket bättre än hos Nordic, men det är fortfarande svenskt kött..
 
Hur bär man sig åt för att välja foder till hunden egentligen? Det känns ju jättesvårt!

Lusläser ni alla innehållsförteckningar? Forskningsartiklar? Provar massor av olika sorters foder?

Jag har förstått att många tycker att färskfoder är det bästa. Det kanske jag kommer att ge så småningom men just nu funkar det inte, måste lösa var jag ska ha en extra frys först. Sedan är jag rädd att ge rå kyckling och jag kan tänka mig att övriga köttslag i färskfoder är kontaminerade...

Jag tror att fodret som jag ger nu är ett som flera skulle fnysa åt. Men jag vet inte, fortsätter kanske med det ändå. Valpen mår ju bra. Han äter Bozita Robur mother and puppy. Tror det heter så i alla fall.
 
Hur bär man sig åt för att välja foder till hunden egentligen? Det känns ju jättesvårt!

Lusläser ni alla innehållsförteckningar? Forskningsartiklar? Provar massor av olika sorters foder?

Jag har förstått att många tycker att färskfoder är det bästa. Det kanske jag kommer att ge så småningom men just nu funkar det inte, måste lösa var jag ska ha en extra frys först. Sedan är jag rädd att ge rå kyckling och jag kan tänka mig att övriga köttslag i färskfoder är kontaminerade...

Jag tror att fodret som jag ger nu är ett som flera skulle fnysa åt. Men jag vet inte, fortsätter kanske med det ändå. Valpen mår ju bra. Han äter Bozita Robur mother and puppy. Tror det heter så i alla fall.

Jag ger inte färskfoder mer än någon gång ibland. Dels för att jag inte har plats, dels för att det blir för dyrt men också för att hundarna inte ska bli missfärgade i skägget.

Jag är väldigt intresserad av foder, läser alltid ingerdiensförteckningen och analysen av nya foder och väljer även på så sätt foder. Gillsr att prova nytt och köper även på extrapris/rea om fodret motsvarar mina krav. Ena djuraffären här har ofta halva priset om det är kort datum eller liknande. Men köper som sagt inte vad som helst utan bara om det motsvarar mina krav.
Har ett foder som jag ofta kommer tillbaka till och sen passar jag på att köpa annat om det är billigt :)
 
Jag kör VoH samt ben och lite andra saker ibland, typ kalkonhalsar eller kycklingvingar. Köper en hel låda VoH åt gången för att det ska bli lite billigare.

Har bara en liten frys med tre lådor. Jag har en, Tinja har två :D Fungerar utmärkt.
 
Väljer foder noga. Läser innehållsförteckningar, läser omdömen från tex dogfoodadvisor.com och läser i engelskspråkiga hundforum. Läser dr Karen Beckers artiklar, artiklar i veterinärtidskrifter och vetenskapliga artiklar som finns i pub. med.

Det viktiga för mig är att råvarorna är av livsmedelskvalitet och att inga skadliga ingredienser finns med. Råvarornas ursprung är vikitigt. Absolut inget från Kina. Kanadensiska och svenska råvaror är godkända för mig. Brittiskt ursprung kan också vara ok.

Inget ris (arsenik), inga konstgjorda konserveringsmedel, inga anonyma råvaror. De foder som vi ger är Acana (kanadensiskt foder), Magnussons (100 % svenska råvaror) och Simpsons (brittiskt foder). Det skiljer på hundarna också. Den som riskerar magomvridning kan jag inte tänka mig ge ett foder med öljäst/bryggerijäst eller betmassa. Av den anledningen får den hunden bara Acana och Magnussons.

Har inget emot färskfoder, men min kräsna gillar inte färskt.
 
Visst är det någon här som ger Pondus? Bra eller anus?


Jag ger Pondus och är väldigt nöjd med det. Nu är min hund en sällskapshund med stålmage så jag har egentligen aldrig märkt någon skillnad mellan olika foder... Jag tycker personligen att Pondus är trevligare att hantera än exempelvis VOM vilka också är en fördel.
 
Jag ger Pondus och är väldigt nöjd med det. Nu är min hund en sällskapshund med stålmage så jag har egentligen aldrig märkt någon skillnad mellan olika foder... Jag tycker personligen att Pondus är trevligare att hantera än exempelvis VOM vilka också är en fördel.
Vad är VOM?
 
Jag ger Pondus och är väldigt nöjd med det. Nu är min hund en sällskapshund med stålmage så jag har egentligen aldrig märkt någon skillnad mellan olika foder... Jag tycker personligen att Pondus är trevligare att hantera än exempelvis VOM vilka också är en fördel.
På vilket sätt? Frågar för att jag är extremt kräsen och Vom og hundemat är typ det enda jag klarar att ge. När vi provade Pondus tog jag säkra före osäkra och lät gubben ge, så jag minns liksom inte riktigt.. :p
 

Jag menar precis vad @Malibu_Stacy skriver :up:

På vilket sätt? Frågar för att jag är extremt kräsen och Vom og hundemat är typ det enda jag klarar att ge. När vi provade Pondus tog jag säkra före osäkra och lät gubben ge, så jag minns liksom inte riktigt.. :p

Haha ja inte helt lätt att beskriva :p. Jag upplever att pondus är fastare i konsistensen, inte lika finmalet eller blött som VOMen, korvarna håller ihop bättre och det blir inte lika drälligt för mig när jag ska dela på dom. Att det inte är lika finmalet innebär iofs att man ibland kan se att det är senor eller blodådror i maten vilken man kanske kan uppleva som jobbigt men jag tycker inte det är värre än att hantera vanligt kött (då är jag iofs vegetarian som egentligen tycker det är ganska äckligt att hålla på med kött).
Köpte en Klass-korv när jag blev mellan leveranser och upplevde att den var betydligt kladdigare och lukatade mycket äckligare än både Pondus och VOM som jag inte tycker luktar något alls egentligen.

Vad är det du tycker är bra med VOM jämfört med andra foder ni har provat?
 
Jag menar precis vad @Malibu_Stacy skriver :up:



Haha ja inte helt lätt att beskriva :p. Jag upplever att pondus är fastare i konsistensen, inte lika finmalet eller blött som VOMen, korvarna håller ihop bättre och det blir inte lika drälligt för mig när jag ska dela på dom. Att det inte är lika finmalet innebär iofs att man ibland kan se att det är senor eller blodådror i maten vilken man kanske kan uppleva som jobbigt men jag tycker inte det är värre än att hantera vanligt kött (då är jag iofs vegetarian som egentligen tycker det är ganska äckligt att hålla på med kött).
Köpte en Klass-korv när jag blev mellan leveranser och upplevde att den var betydligt kladdigare och lukatade mycket äckligare än både Pondus och VOM som jag inte tycker luktar något alls egentligen.

Vad är det du tycker är bra med VOM jämfört med andra foder ni har provat?
Klass testade vi men det luktade så vidrigt att jag inte kunde vara i samma rum :eek: Jag är så kräsmagad så jag kräks på morgonen om det luktar för mycket. Nordic och Fodax går bra så länge man inte behöver dela dom..och det har jag behövt. Tycker att det luktar mer/äckligare än Voh och är svårare att dela.
Voh funkar helt okej, ibland tycker jag att vissa korvar luktar för mycket, och köttsaften är bara blä :yuck: men för det mesta går det bra!

Låter ju som att jag skulle klara av att ge Pondus iaf!:o
 
Jag undrar om det är någon här som har exempel på någon valp som blivit sjuk av att äta vuxenfoder. Jag har läst att kalciumhalten i vuxenfoder kan vara ett problem men jag hittar inga exempel på när valpen verkligen tagit skada!

Det är intressant för mig då min valp verkar ha lite lätt för att lägga på sig. Så jag tänker att det är bättre att gå över till vuxenfoder tidigt. Vill inte behöva minska mängden jag ger.
 
Jag undrar om det är någon här som har exempel på någon valp som blivit sjuk av att äta vuxenfoder. Jag har läst att kalciumhalten i vuxenfoder kan vara ett problem men jag hittar inga exempel på när valpen verkligen tagit skada!

Det är intressant för mig då min valp verkar ha lite lätt för att lägga på sig. Så jag tänker att det är bättre att gå över till vuxenfoder tidigt. Vill inte behöva minska mängden jag ger.

Kalcium:Fosforkvoten ska ligga mellan 1,0 och 1,5 för valpar och i princip alla torrfoder för vuxna brukar ligga där nu för tiden. Det är inte alls bra med övervikt på valpar då för mycket energi kan leda till tillväxtrubbningar. Jag hade nog bytt till ett magrare foder eller gett mindre mat i ditt fall. Hur gammal är valpen?
 
Kalcium:Fosforkvoten ska ligga mellan 1,0 och 1,5 för valpar och i princip alla torrfoder för vuxna brukar ligga där nu för tiden. Det är inte alls bra med övervikt på valpar då för mycket energi kan leda till tillväxtrubbningar. Jag hade nog bytt till ett magrare foder eller gett mindre mat i ditt fall. Hur gammal är valpen?

Det är just det jag vet, att valpar hellre ska vara något för smala än något tjocka. Valpen är fyra månader, en sheltie. Är väl precis i åldern de verkligen ska vara lite taniga, så jag har stenkoll nu på att han inte ökar för fort i vikt.

Jag kommer nog gå över till vuxenfoder om inte hans uppfödare avråder. Han kan bli lite för hungrig när han får mindre mat, det är därför jag hellre ger ett mindre energitätt foder än börjar ge mindre av valpfodret (vilket jag förvisso redan gjort...).

Sedan får jag förstås ändå se till att inte ge för mycket, för lillen skulle nog kunna äta en hel del om han fick hur mycket han ville :)
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 600
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp