Allmänna fodertråden

Ni som ger/har gett Nordic färskfoder, är ni nöjda?
Vi ger Nordic och är absolut nöjda. Till det ger vi extra kalk då nordic ligget lite lågt där men det skiljer sig från hund till hund hur mkt de behöver. Sen får Ascot av och till även Mush och vi kommer ev gå över det det då mush är enklare för oss att få tag på.
 
Foderfunderingar till nya,
tips på spannmålsfritt foder till labbe (dvs kunna äta sig relativt mätt utan att bli en tunna). Magnussons går tyvärr bort.

Har inte gett själv men Granngårdens spannmålsfria ligger på 15% i fett vilket är relativt lågt i jämförelse med andra spannmålsfria foder som ofta ligger närmare 20%.
 
Taggar @russinbulle och gärna andra med mindre raser.
Färskfoderfråga, hur har ni räknat på vad de ska äta som valpar. Räknade på 2% av vuxenvikt (c:a 7 kg) vilket är 140g.
Räknar man på 5% på nuvarande vikt (strax över 2 kg) blir det 100g.

Går man enligt mushtabellen ska hon äta 80g och de likställer det med 4 bollar. Men deras bollar väger 25g st? :confused: Då utgår jag från att hon väger 2 kg i nuläget.
Gör man deras "räknemaskin" ska hon äta 2 bollar. :cautious:

3 bollar är inga problem för henne att äta om dagen. Men 4 och där över vet jag inte riktigt hur det ska gå till.
 
Taggar @russinbulle och gärna andra med mindre raser.
Färskfoderfråga, hur har ni räknat på vad de ska äta som valpar. Räknade på 2% av vuxenvikt (c:a 7 kg) vilket är 140g.
Räknar man på 5% på nuvarande vikt (strax över 2 kg) blir det 100g.

Går man enligt mushtabellen ska hon äta 80g och de likställer det med 4 bollar. Men deras bollar väger 25g st? :confused: Då utgår jag från att hon väger 2 kg i nuläget.
Gör man deras "räknemaskin" ska hon äta 2 bollar. :cautious:

3 bollar är inga problem för henne att äta om dagen. Men 4 och där över vet jag inte riktigt hur det ska gå till.
Jag kör på 2% av vuxenvikten, så en som kommer väga runt 7 kg som vuxen skulle jag ge 6 Mush-bollar per dag och ev justera lite om jag märker att valpen blir tjock respektive lite för smal :) Men till mina har det stämt väldigt bra.
 
Taggar @russinbulle och gärna andra med mindre raser.
Färskfoderfråga, hur har ni räknat på vad de ska äta som valpar. Räknade på 2% av vuxenvikt (c:a 7 kg) vilket är 140g.
Räknar man på 5% på nuvarande vikt (strax över 2 kg) blir det 100g.

Går man enligt mushtabellen ska hon äta 80g och de likställer det med 4 bollar. Men deras bollar väger 25g st? :confused: Då utgår jag från att hon väger 2 kg i nuläget.
Gör man deras "räknemaskin" ska hon äta 2 bollar. :cautious:

3 bollar är inga problem för henne att äta om dagen. Men 4 och där över vet jag inte riktigt hur det ska gå till.
Jag får jättestor skillnad om jag räknar 2% på vuxenvikt (520gr) eller 5% på nuvarande vikt (250gr) men jag har valt att ge 5% på nuvarande vikt och öka eftersom. Han har ätit såhär i 2 veckor nu och jag tycker att han är bra i hull.
Svårt när det blir så olika siffror!
 
Jag får jättestor skillnad om jag räknar 2% på vuxenvikt (520gr) eller 5% på nuvarande vikt (250gr) men jag har valt att ge 5% på nuvarande vikt och öka eftersom. Han har ätit såhär i 2 veckor nu och jag tycker att han är bra i hull.
Svårt när det blir så olika siffror!
Ja det är inte lätt när det är olika på hur man ska och kan räkna på. :crazy:

Min valp är slank och får inte bli smalare, dessutom kräsen.
Så ambitionen är 6 bollar om dagen, äter hon 4 blir jag glad. I söndags åt hon 3 och igår 6. Jag tänker att så länge hon inte blir för tunn jämnar det ut sig i längden. De dagar hon vill ha mer (om det kommer inträffa :cautious:) så kommer hon få det!

Men tack för svar! Då fick jag lite mer input. :)
 
Jag får jättestor skillnad om jag räknar 2% på vuxenvikt (520gr) eller 5% på nuvarande vikt (250gr) men jag har valt att ge 5% på nuvarande vikt och öka eftersom. Han har ätit såhär i 2 veckor nu och jag tycker att han är bra i hull.
Svårt när det blir så olika siffror!
Mush har ett knasigt sätt att räkna på tycker jag och för 4 hundar här från valp till vuxen har ca 2% av förväntad vuxenvikt stämt mycket bra :) Sen får man givetvis modifiera lite om det behövs, men här har det endast varit någon kortare period under början av tonårsperioden t ex där det behövts antingen läggas till lite eller dra ifrån :)
 
Jag ger aldrig valpfoder.


Visst är det VoH du ger? Jag ger VoH Puppy, och räknade på kalcium, som verkar ligga alldeles för högt, 2,6-2,7 % beräknat på torrsubstans. Det ska ju ligga på 1,2-1,5, max 1,8, till valpar enligt NRC. Jag blir superstressad om det visar sig att hon fått för mycket kalcium i snart två månader!

VoH Active Fullfor ligger lägre, 2,3-2,6, men det är ju fortfarande för högt.

Hur tänker du kring det?

Visst är det andra som ger VoH till valpar här också? @russinbulle ?
 
Visst är det VoH du ger? Jag ger VoH Puppy, och räknade på kalcium, som verkar ligga alldeles för högt, 2,6-2,7 % beräknat på torrsubstans. Det ska ju ligga på 1,2-1,5, max 1,8, till valpar enligt NRC. Jag blir superstressad om det visar sig att hon fått för mycket kalcium i snart två månader!

VoH Active Fullfor ligger lägre, 2,3-2,6, men det är ju fortfarande för högt.

Hur tänker du kring det?

Visst är det andra som ger VoH till valpar här också? @russinbulle ?

Jag ger den med lax, vet inte vad den heter sen de bytte namn. Har inte stenkoll på kvoten men vi är många som föder upp valpar på det från start.
 
Jag ger den med lax, vet inte vad den heter sen de bytte namn. Har inte stenkoll på kvoten men vi är många som föder upp valpar på det från start.

Den heter Vom Active med lax, och har samma kalcium- och fosforinnehåll som Active fullfor. Min vuxna får den.

Det låter betryggande att du och andra föder upp på den utan problem! Ska forska lite till i hur viktigt det är med kalcium och fosfor egentligen.

Och om jag skulle gå över till vuxenfoder på lilla valpen så att båda äter samma, skulle det underlätta hanteringen betydligt.
 
Visst är det VoH du ger? Jag ger VoH Puppy, och räknade på kalcium, som verkar ligga alldeles för högt, 2,6-2,7 % beräknat på torrsubstans. Det ska ju ligga på 1,2-1,5, max 1,8, till valpar enligt NRC. Jag blir superstressad om det visar sig att hon fått för mycket kalcium i snart två månader!

VoH Active Fullfor ligger lägre, 2,3-2,6, men det är ju fortfarande för högt.

Hur tänker du kring det?

Visst är det andra som ger VoH till valpar här också? @russinbulle ?
Jag slutade för lite över 1 år sedan med VoH och har gett Mush istället. Mycket mer nöjd med kvalitén på den maten, då jag fått mindre bra omgångar av VoH. Födde upp förra kullen på Mush och kommer göra så även på nuvarande :)
 
Jag slutade för lite över 1 år sedan med VoH och har gett Mush istället. Mycket mer nöjd med kvalitén på den maten, då jag fått mindre bra omgångar av VoH. Födde upp förra kullen på Mush och kommer göra så även på nuvarande :)
Ja, ibland händer det att jag fått hem block som någon mage reagerar lite på. Dessutom kompletterar jag med ganska mycket lammkött och köttiga ben till de vuxna, och har för avsikt att göra även till valparna så fort de slutat äta med öronen :D
 
Jag slutade för lite över 1 år sedan med VoH och har gett Mush istället. Mycket mer nöjd med kvalitén på den maten, då jag fått mindre bra omgångar av VoH. Födde upp förra kullen på Mush och kommer göra så även på nuvarande :)

Har du koll på att mängden kalcium blir rätt, eller litar du på att det är ok i det fodret?
 
Ja, ibland händer det att jag fått hem block som någon mage reagerar lite på. Dessutom kompletterar jag med ganska mycket lammkött och köttiga ben till de vuxna, och har för avsikt att göra även till valparna så fort de slutat äta med öronen :D

Jag vet inte hur länge jag gett till min vuxna, men han har aldrig reagerat. Valpen är så otroligt bra i magen, trots all annan skit hon lyckas få i sig, så jag är supernöjd hittills.
 
Jag vet inte hur länge jag gett till min vuxna, men han har aldrig reagerat. Valpen är så otroligt bra i magen, trots all annan skit hon lyckas få i sig, så jag är supernöjd hittills.
På det hela är jag jättenöjd med VoH, kompletteringen gör jag för att jag har väldigt gott om slaktrester.
 
Ja, ibland händer det att jag fått hem block som någon mage reagerar lite på. Dessutom kompletterar jag med ganska mycket lammkött och köttiga ben till de vuxna, och har för avsikt att göra även till valparna så fort de slutat äta med öronen :D
Jag blev mest sur över att lammkorvarna var som sorbet - vattniga och isiga. Fick till svar att lammköttet låg på is i fabriken och isen följde med i tillverkningen. Kul betala för extra vatten ? Varför behöver lammköttet ligga på is och inte nötköttet t ex ? Har även fått flertalet gånger mat som varit omfryst och omgångar där främst en av mina hundar fått galet dålig mage. Så jag tröttnade.
När Mush började med lådor, så blev priset bättre för mig och kvaliten är jämn - så bytet blev enkelt :) Värre för folk som köper storpack/block av VoH - då ärpriserna annorlunda.
 
Har du koll på att mängden kalcium blir rätt, eller litar du på att det är ok i det fodret?
Jag litar på att det blir rätt ;)
Jag kompletterar med lite torrfoder då många valpköpare vill ha det senare. Jag blandar själv emellanåt - köper vom, slaktrester mm och än så länge har valparna växt suveränt (och dom vuxna) :)
 
Jag blev mest sur över att lammkorvarna var som sorbet - vattniga och isiga. Fick till svar att lammköttet låg på is i fabriken och isen följde med i tillverkningen. Kul betala för extra vatten ? Varför behöver lammköttet ligga på is och inte nötköttet t ex ? Har även fått flertalet gånger mat som varit omfryst och omgångar där främst en av mina hundar fått galet dålig mage. Så jag tröttnade.
När Mush började med lådor, så blev priset bättre för mig och kvaliten är jämn - så bytet blev enkelt :) Värre för folk som köper storpack/block av VoH - då ärpriserna annorlunda.
Jag har aldrig köpt nått annat än helfodren, men det låter ju väldigt skumt med mald is i dyr korvform!

För mig som köper tonvis (!) med foder blir korvarna inget alternativ. Tyvärr är jag begränsad till vilka foderleverantörer som kan sälja storblock :(
 
Jag blev mest sur över att lammkorvarna var som sorbet - vattniga och isiga. Fick till svar att lammköttet låg på is i fabriken och isen följde med i tillverkningen. Kul betala för extra vatten ? Varför behöver lammköttet ligga på is och inte nötköttet t ex ? Har även fått flertalet gånger mat som varit omfryst och omgångar där främst en av mina hundar fått galet dålig mage. Så jag tröttnade.
När Mush började med lådor, så blev priset bättre för mig och kvaliten är jämn - så bytet blev enkelt :) Värre för folk som köper storpack/block av VoH - då ärpriserna annorlunda.

Usch, vad sunkigt! Jag köper helfoder i 5 kiloskorvar och har hittills varit mycket nöjd med kvalitén. Tycker det borde lukta illa iom att det innehåller vom, men det gör det inte, så jag är nöjd med både konistens och lukt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 344
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 754
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp