Allmänna fodertråden

Usch, vad sunkigt! Jag köper helfoder i 5 kiloskorvar och har hittills varit mycket nöjd med kvalitén. Tycker det borde lukta illa iom att det innehåller vom, men det gör det inte, så jag är nöjd med både konistens och lukt.
Vomlukt gör mig igen då jag är van vid att köpa ren färsk vom och delar själv i småbitar :D
 
Någon som provat (eller har koll på) Four friends färskfoder. Vi fick provkorv för ett par veckor sedan via foderleverantören (jag har nu Nordic) och det verkar ju hemskt praktiskt att oöppnade korvar kan förvaras i rumstemperatur (sedan är det lite billigare också). Hunden gillade det, men hon äter ju allt så det säger inte så mycket...

Funderar nu på att byta och letar info, men jag kan inte hitta så mycket om det generellt, utöver från tillverkaren, och undrar om jag missar några ev nackdelar.
 
Någon som provat (eller har koll på) Four friends färskfoder. Vi fick provkorv för ett par veckor sedan via foderleverantören (jag har nu Nordic) och det verkar ju hemskt praktiskt att oöppnade korvar kan förvaras i rumstemperatur (sedan är det lite billigare också). Hunden gillade det, men hon äter ju allt så det säger inte så mycket...

Funderar nu på att byta och letar info, men jag kan inte hitta så mycket om det generellt, utöver från tillverkaren, och undrar om jag missar några ev nackdelar.
Det är väl inte färskfoder i den bemärkelsen, kan det förvaras i rumstemperatur så är det ju inte rått :)
 
Någon som provat (eller har koll på) Four friends färskfoder. Vi fick provkorv för ett par veckor sedan via foderleverantören (jag har nu Nordic) och det verkar ju hemskt praktiskt att oöppnade korvar kan förvaras i rumstemperatur (sedan är det lite billigare också). Hunden gillade det, men hon äter ju allt så det säger inte så mycket...

Funderar nu på att byta och letar info, men jag kan inte hitta så mycket om det generellt, utöver från tillverkaren, och undrar om jag missar några ev nackdelar.
De verkar inte redogöra för allt som korvarna innehåller?
T.ex. "Power" Animaliska produkter 80% (kyckling, griskött, nötkött 15%, lever 10%), fisk 10%, ägg.
Kan ju knappast vara 10% ägg?
"Turkey&Carrots" Animaliska produkter 93% (kyckling, nötkött, griskött, kalkon 15%), morötter 4,1%.
Det är ju nästan 3% som inte redogörs för?
 
De verkar inte redogöra för allt som korvarna innehåller?
T.ex. "Power" Animaliska produkter 80% (kyckling, griskött, nötkött 15%, lever 10%), fisk 10%, ägg.
Kan ju knappast vara 10% ägg?
"Turkey&Carrots" Animaliska produkter 93% (kyckling, nötkött, griskött, kalkon 15%), morötter 4,1%.
Det är ju nästan 3% som inte redogörs för?
Dessutom så består nästan all deras kattmat av tonfisk. :down:
 
De verkar inte redogöra för allt som korvarna innehåller?
T.ex. "Power" Animaliska produkter 80% (kyckling, griskött, nötkött 15%, lever 10%), fisk 10%, ägg.
Kan ju knappast vara 10% ägg?
"Turkey&Carrots" Animaliska produkter 93% (kyckling, nötkött, griskött, kalkon 15%), morötter 4,1%.
Det är ju nästan 3% som inte redogörs för?
Inte noterat detta tidigare. Har nu mailat dem och frågat vad som utgör de sista procenten så får vi se vad de svarar.
 
Någon som provat (eller har koll på) Four friends färskfoder. Vi fick provkorv för ett par veckor sedan via foderleverantören (jag har nu Nordic) och det verkar ju hemskt praktiskt att oöppnade korvar kan förvaras i rumstemperatur (sedan är det lite billigare också). Hunden gillade det, men hon äter ju allt så det säger inte så mycket...

Funderar nu på att byta och letar info, men jag kan inte hitta så mycket om det generellt, utöver från tillverkaren, och undrar om jag missar några ev nackdelar.
Som jag har förstår det är det typ "konserverad" mat, samma som finns att köpa på burk, och inte färskt.
 
Doften när man öppnar magen vid slakt är inte att leka med. Glömde handskarna igår så all mat jag äter har viss bismak (doft) av vom. Går INTE att få ur händerna :rofl:

Vad gör man inte för pälsälsklingarna? ;)

Du som har så många att utfodra, hur gör du rent praktiskt? Jag antar att de ska ha olika mängder. Jag har en växande valp och en som lägger på sig lätt, så jag är ganska noga med mängderna. Jag hackar upp femkiloskorvarna i stora bitar som jag tar fram ur frysen vart efter, och sedan väger jag upp rätt mängd vid utfodringen. Ibland förbereder jag för ett par dagar genom att väga upp i plastburkar som förvaras i kylen. Tänker på er som har många hundar med olika energibehov och hur ni gör.
 
Vad gör man inte för pälsälsklingarna? ;)

Du som har så många att utfodra, hur gör du rent praktiskt? Jag antar att de ska ha olika mängder. Jag har en växande valp och en som lägger på sig lätt, så jag är ganska noga med mängderna. Jag hackar upp femkiloskorvarna i stora bitar som jag tar fram ur frysen vart efter, och sedan väger jag upp rätt mängd vid utfodringen. Ibland förbereder jag för ett par dagar genom att väga upp i plastburkar som förvaras i kylen. Tänker på er som har många hundar med olika energibehov och hur ni gör.
Är jag supernoga, så väger jag vid varje mål - allt beror på hull vid tillfället. Tjockistantens mat väger jag typ 5 dagar i veckan när hon får färskt, för det är lätt att skena iväg när man har en hund som som äter pyttemängd :)
Resten förvaras i kylskåpet till nästa mål.
 
Vad gör man inte för pälsälsklingarna? ;)

Du som har så många att utfodra, hur gör du rent praktiskt? Jag antar att de ska ha olika mängder. Jag har en växande valp och en som lägger på sig lätt, så jag är ganska noga med mängderna. Jag hackar upp femkiloskorvarna i stora bitar som jag tar fram ur frysen vart efter, och sedan väger jag upp rätt mängd vid utfodringen. Ibland förbereder jag för ett par dagar genom att väga upp i plastburkar som förvaras i kylen. Tänker på er som har många hundar med olika energibehov och hur ni gör.

Jag har tre stycken som äter olika mycket, så jag väger varje gång :) Labben är såpass tunn att jag höftar och går på ögonmåttet ibland, men tiken som har lätt att lägga på sig är jag noga med att väga maten till.
 
Någon som provat (eller har koll på) Four friends färskfoder. Vi fick provkorv för ett par veckor sedan via foderleverantören (jag har nu Nordic) och det verkar ju hemskt praktiskt att oöppnade korvar kan förvaras i rumstemperatur (sedan är det lite billigare också). Hunden gillade det, men hon äter ju allt så det säger inte så mycket...

Funderar nu på att byta och letar info, men jag kan inte hitta så mycket om det generellt, utöver från tillverkaren, och undrar om jag missar några ev nackdelar.
jag hade det till min hund för några år sedan. Jag tyckte dock att han va dålig i magen alldeles för ofta så jag bytte till fryst färskfoder. Drygt en gång i månaden va han kass i magen, han är inte den som är känslig eller så annars
 
Vad gör man inte för pälsälsklingarna? ;)

Du som har så många att utfodra, hur gör du rent praktiskt? Jag antar att de ska ha olika mängder. Jag har en växande valp och en som lägger på sig lätt, så jag är ganska noga med mängderna. Jag hackar upp femkiloskorvarna i stora bitar som jag tar fram ur frysen vart efter, och sedan väger jag upp rätt mängd vid utfodringen. Ibland förbereder jag för ett par dagar genom att väga upp i plastburkar som förvaras i kylen. Tänker på er som har många hundar med olika energibehov och hur ni gör.

Framför allt så känner jag på hundarnas dagshull och gör en snabb överslagsräkning på hur mycket de bränt under dagen. Väger portionerna då och då för att inte helt tappa bort mig och så jag vet ungefär hur mycket en viss vikt "ser ut" i skålen. Sen har jag mindre skålar till de som tenderar att lägga på sig lite hull, för att inte lika lätt luras att ge dem mer än de behöver.

Rent praktiskt så klyver jag storblocken med klyvyxa och tar upp 1/3-1/6 block per dag beroende på hur de ska jobba. Tar upp foder på kvällen ett dygn innan fodring och tinar i en hink på kylskåpet.

Ibland så råutfodrar jag med en hel kropp ute i hundgården. Då äter de sig jättemätta ett par dagar, småäter ett par dagar och sen fastar jag dem nått dygn innan de får sin vanliga dagsportion igen.
 
Inte noterat detta tidigare. Har nu mailat dem och frågat vad som utgör de sista procenten så får vi se vad de svarar.

Fick ett vagt svar avseende de sista procenten, att de utgörs av vitaminer och mineraler. Frågade även om var de får sina råvaror ifrån och trots att det (om jag förstått rätt) är ett svenskt företag så köper de in sitt kött från Italien. Ingen djurhållning jag vill stödja så därför kommer jag inte ge Four friends.

Tyvärr framkom det idag att min leverantör troligen kommer sluta med Nordic. Ska kolla om det finns andra i närheten, annars blir det ändå till att byta foder. Vet att VoH finns att få tag på ganska lätt och eventuellt Emmzo. Ska kolla närmare, men vad är de stora skillnaderna på dessa? Vilket föredrar ni och varför?
 
@Silver Girl Jag har ingen erfarenhet av Emmzo mer än tugg och godis, då tycker jag det har varit toppen.
Min valp har fått VoH men blivit hård i magen av det, så nu får hon Mush och så får hon 1-2 bollar VoH tills den maten är slut.
 
Fick ett vagt svar avseende de sista procenten, att de utgörs av vitaminer och mineraler. Frågade även om var de får sina råvaror ifrån och trots att det (om jag förstått rätt) är ett svenskt företag så köper de in sitt kött från Italien. Ingen djurhållning jag vill stödja så därför kommer jag inte ge Four friends.

Tyvärr framkom det idag att min leverantör troligen kommer sluta med Nordic. Ska kolla om det finns andra i närheten, annars blir det ändå till att byta foder. Vet att VoH finns att få tag på ganska lätt och eventuellt Emmzo. Ska kolla närmare, men vad är de stora skillnaderna på dessa? Vilket föredrar ni och varför?

Dessa borde kunna leverera till dig? :)
Jag beställde av dem tidigare, innan det kom en "fast" återförsäljare nära mig.

Jag byter från Nordic till Pondus nu, är trött på slabbet som blir med deras stora korvar.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 596
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp