Allmänna fodertråden

Behöver hjälp... igen :o

Min hund äter mest färskfoder men får en skvätt torrfoder på morgonen alt på kvällen ca 1-2 dl beroende på hur mycket vi har/ska träna.
Hunden är dock såpass glupsk att hon sätter i halsen när det är större/normala bitar som i tex brit care sensitive. Standart extra med små kulor grejar hon dock fint men hon skiter grönt av ris så det vill jag inte ge.
Hur stora är kulorna på Magnussons grain free? Nått annat alternativ? Gärna inte så starkt som tex orijen utan hellre lite spannmål i men inget ris som sagt och helt inte majs heller.
Inte valpfoder då jag oroar mig för knas i mineralbalansen.

Kulorna får alltså gärna va typ hur små som helst!

Magnussons Grain Free är mycket mindre än ex Magnussons M&B om du vet hur de är i storlek :)? De är små "pyttekulor" skulle jag nog allt säga.
 
Magnussons Grain Free är mycket mindre än ex Magnussons M&B om du vet hur de är i storlek :)? De är små "pyttekulor" skulle jag nog allt säga.

Tack! Råkar du ha en bild? Eller vet vart jag kan hitta? Verkar va nån grej att typ 1/10 foderföretag inte garn bilder på kulorna :cautious:
 
Tack! Råkar du ha en bild? Eller vet vart jag kan hitta? Verkar va nån grej att typ 1/10 foderföretag inte garn bilder på kulorna :cautious:

Tyvärr ingen bild :( . Håller med om att det hade varit smart av foderföretagen att ha jämförelsebilder på sina foder för såna här tillfällen.
 
Magnussons Grain Free är mycket mindre än ex Magnussons M&B om du vet hur de är i storlek :)? De är små "pyttekulor" skulle jag nog allt säga.
Och jag tycker att det är jättestora kulor. :D

Kan fixa bild. Kanske inte idag dock har liite annat att göra idag.. :angel:
 
Bild på Magnussons grain free :)

CxV0VhW.jpg

A6nVB6y.jpg
 
Hur ser ni på fetthalten i färskfoder? Såvitt jag vet så ligger generellt alla färskfoder högt i fetthalt jämfört med torrfoder. Är det någon som vet anledningen till det? Jag skulle eg. vilja ge ett bra färskfoder med en lägre fetthalt men tycker det är svårt att hitta.

Hur ser ni på detta med hög fetthalt? Risker med det (frånsett ev. viktuppgång)? Enligt en kandidatuppsats som jag har läst ligger de allra flesta färskfoder (studien tar upp MUSH Vaisto Blå, Nordic Bas och VOM og Hundemat activ Helfoder) betydligt över den rekommenderade dagliga intaget av fett enligt rekommendationerna från National Research Council (2006). Tankar om det?

Har hittat att Emmzo fullfoder Vilt dock ligger betydligt lägre i fetthalt jämfört med de flesta andra färskfoder. Är det någon som har erfarenhet av det? Eller vet om det är ”bra” sammansatt foder, dvs. innehåller alla nödvändiga näringsämnen? Fodret består av Viltkött 66%, betfibrer, vitaminer, potatisfibrer. Vet att flera inte gillar att fodret innehåller betfibrer och potatisfibrer men vad är den egentliga negativa effekten av att ge det?
Näringsvärde/100 g är följande för Emmzo fullfoder Vilt
Protein 14,4%
Fett 8,6%
Vattenhalt 62%
Växttråd 1,3%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tankar?

Någon som vet hur man räknar om färskfoder till torrsubstans samt räknar ut Ca/P-kvoten?
 
Hur ser ni på fetthalten i färskfoder? Såvitt jag vet så ligger generellt alla färskfoder högt i fetthalt jämfört med torrfoder. Är det någon som vet anledningen till det? Jag skulle eg. vilja ge ett bra färskfoder med en lägre fetthalt men tycker det är svårt att hitta.

Hur ser ni på detta med hög fetthalt? Risker med det (frånsett ev. viktuppgång)? Enligt en kandidatuppsats som jag har läst ligger de allra flesta färskfoder (studien tar upp MUSH Vaisto Blå, Nordic Bas och VOM og Hundemat activ Helfoder) betydligt över den rekommenderade dagliga intaget av fett enligt rekommendationerna från National Research Council (2006). Tankar om det?

Har hittat att Emmzo fullfoder Vilt dock ligger betydligt lägre i fetthalt jämfört med de flesta andra färskfoder. Är det någon som har erfarenhet av det? Eller vet om det är ”bra” sammansatt foder, dvs. innehåller alla nödvändiga näringsämnen? Fodret består av Viltkött 66%, betfibrer, vitaminer, potatisfibrer. Vet att flera inte gillar att fodret innehåller betfibrer och potatisfibrer men vad är den egentliga negativa effekten av att ge det?
Näringsvärde/100 g är följande för Emmzo fullfoder Vilt
Protein 14,4%
Fett 8,6%
Vattenhalt 62%
Växttråd 1,3%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tankar?

Någon som vet hur man räknar om färskfoder till torrsubstans samt räknar ut Ca/P-kvoten?
Det enda negativa jag märkt när jag gett Emmzo är att bajset blir äckligt för på Ammo passerar betmassan ut i samma form som den kom in :nailbiting::angel:
Och jag tycker väl priset är något högt med tanke på innehåll, men annars har det funkat bra.

Angående fetthalt så har jag inte reflekterat över det faktiskt. Så länge hunden funkar på det så har jag varit nöjd.
 
Alltså, jag hittade FEDIAF's guidelines för foder nu, och blev lite förvånad över deras rekommendationer på Ca/P-kvoten. Den ligger på:
Adult: 2/1 (N) Early growth & reprod.: 1.6/1 (N) Late growth: 1.8/1a (N) or 1.6/1b (N)
(sidan 16 http://www.fediaf.org/component/attachments/attachments.html?task=attachment&id=78)

Jag har bara hört Sallanders rekommendationer tidigare, dvs 1-1,2:1, men dessa skiljer ju sig ganska mycket?
Tankar?
Lägger in denna länk som går till studien @AraSlei anger ovan.
http://www.fediaf.org/component/attachments/attachments.html?task=download&id=1941

Var inne och kollade på den tidigare länken och kom till en studie för kaniner :D.
 
Idag har jag shoppat hundmat. Min butik har fått in ren och älg och har börjat sälja kalkonhalsar, drömmen! :love:
Ska även testa Mush då jag gillar att de har mycket vilt i sitt sortiment. Och bollar är ju himla behändigt.
 
Hur ser ni på fetthalten i färskfoder? Såvitt jag vet så ligger generellt alla färskfoder högt i fetthalt jämfört med torrfoder. Är det någon som vet anledningen till det? Jag skulle eg. vilja ge ett bra färskfoder med en lägre fetthalt men tycker det är svårt att hitta.

Hur ser ni på detta med hög fetthalt? Risker med det (frånsett ev. viktuppgång)? Enligt en kandidatuppsats som jag har läst ligger de allra flesta färskfoder (studien tar upp MUSH Vaisto Blå, Nordic Bas och VOM og Hundemat activ Helfoder) betydligt över den rekommenderade dagliga intaget av fett enligt rekommendationerna från National Research Council (2006). Tankar om det?

Har hittat att Emmzo fullfoder Vilt dock ligger betydligt lägre i fetthalt jämfört med de flesta andra färskfoder. Är det någon som har erfarenhet av det? Eller vet om det är ”bra” sammansatt foder, dvs. innehåller alla nödvändiga näringsämnen? Fodret består av Viltkött 66%, betfibrer, vitaminer, potatisfibrer. Vet att flera inte gillar att fodret innehåller betfibrer och potatisfibrer men vad är den egentliga negativa effekten av att ge det?
Näringsvärde/100 g är följande för Emmzo fullfoder Vilt
Protein 14,4%
Fett 8,6%
Vattenhalt 62%
Växttråd 1,3%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tankar?

Någon som vet hur man räknar om färskfoder till torrsubstans samt räknar ut Ca/P-kvoten?

Så här räknar du:

Torrsubstansen är 100-62 = 38 %
För att räkna ut näringsinnehåll i procent på torrsubstansbasis tar du näringsämnet i procent och delar med torrsubstansen. Tex gällande fett blir det: 8,6/0,38 = 22,6 %

Kvoten mellan kalcium och fosfor är 0,5/0,4 = 1,25

(Funderingar kring innehåll lämnar jag till andra, därav parantes, men gällande fett så säger NRC som du hänvisar till ovan, 5,5 % fett som rekommendation, och max 30 %. Så fodret ligger under i alla fall.)
 
Så här räknar du:

Torrsubstansen är 100-62 = 38 %
För att räkna ut näringsinnehåll i procent på torrsubstansbasis tar du näringsämnet i procent och delar med torrsubstansen. Tex gällande fett blir det: 8,6/0,38 = 22,6 %

Kvoten mellan kalcium och fosfor är 0,5/0,4 = 1,25

(Funderingar kring innehåll lämnar jag till andra, därav parantes, men gällande fett så säger NRC som du hänvisar till ovan, 5,5 % fett som rekommendation, och max 30 %. Så fodret ligger under i alla fall.)
Tack för en så pedagogisk uträkning! Nu har jag äntligen förstått hur man kommer fram till torrsubstansen :bow:
 
Såg nyligen Pet Fooled på Netflix och blev orolig... Ni som är kunniga, är djurfoder lika oreglerat här i Sverige? Vågar man ge torrfoder till sina djur?
 
Jag har kanske missat om det har skrivits någonstans, men en enkel men bra bok om barf?
Kan vara på engelska eller svenska, men viktigaste är att den är bra skrivet.
 
Det enda negativa jag märkt när jag gett Emmzo är att bajset blir äckligt för på Ammo passerar betmassan ut i samma form som den kom in :nailbiting::angel:
Och jag tycker väl priset är något högt med tanke på innehåll, men annars har det funkat bra.

Angående fetthalt så har jag inte reflekterat över det faktiskt. Så länge hunden funkar på det så har jag varit nöjd.
Men du är annars nöjd med Emmzo?
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 310
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 671
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 644
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 747
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp