'Allmänna intryck' kvar eller ej?

Tycker det är väldigt synd spontant. Möjligen om punkterna komprimerades och blev färre. Jag tycker tex att gångartsbetyget kan skippas och även framåtbjudningen känns stundvis luddig. Hade nog kunnat räcka med lösgjordhet och ryttaren. Men ska bli intressant att följa hur det blir i FEI-programmen. Det kommer kunna jämföras ganska bra i MsvB där både FEI och de vanliga programmen används.
 
Som det verkar försvinner även slutkommentaren (!) när allmänna intrycket tas bort om man kollar på FEIs hemsida, känns jättekonstigt!
Förutom i MsvB blir det stor skillnad på MsvA nivå där MsvA kommer ha allmänt intryck men inte StG. Blir intressant!
 
Verkar som om det ska ändras i de vanliga svenska klasserna också från 2019 och jag tycker det är olyckligt spec i de lätta klasser där unghästar tävlar. Där hoppas jag både gångarter och lösgjordhet blir kvar. Och att unghästriktade moment som överstrykning/länga tygeln och rörelser utförda "mellan bokstäverna" införs i alla lätta program.
 
Fast det där ryttarbetyget... allvarligt, man ser folk som skumpar omkring och flaxar som får höga betyg för att hästen skiter i det.. Det är ju ett helt missvisande betyg. Inte fan inverkar dom korrekt på hästen. Nä där behövs en ändring så att folk börjar sitsträna eller whatever.
 
Jag är lite kluven. Först kändes det helt fel, men ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att alla aspekter bör ju faktiskt speglas i det du gör, det som bedöms under ritten. Visst kan det vara bra att t ex ge en extrapoäng för t ex noggrannheten om den verkligen utmärker sig, men så används ju inte samlingsbetygen. Det känns mer som om de blir en förstärkning av det som redan dömts. Dessutom är det lättare för en domare att bli godtycklig därnere, de grupperna är ju något mindre konkreta än ridmomenten. Men jag vet inte.
 
Fast det där ryttarbetyget... allvarligt, man ser folk som skumpar omkring och flaxar som får höga betyg för att hästen skiter i det.. Det är ju ett helt missvisande betyg. Inte fan inverkar dom korrekt på hästen. Nä där behövs en ändring så att folk börjar sitsträna eller whatever.

Håller helt med dig. Så som betyget ser ut idag speglar det sällan vad en de facto ser. Jag tror att det beror på att det är alldeles för mycket som ingår i betyget. Jag hade gärna sett att det endast och enbart skulle vara ryttarens position som betygsattes. För effekten av hjälperna kommer ändå i programdelarna-får inte ryttaren igenom sina hjälper blir ju inte rörelsen bra heller. Och jag ser då hellre en massa ryttare som sitter som prinsessor på sina hästar men månne inte är så effektiva i sin ridning än de som jobbar med hela kroppen för att rida en volt.
 
Håller helt med dig. Så som betyget ser ut idag speglar det sällan vad en de facto ser. Jag tror att det beror på att det är alldeles för mycket som ingår i betyget. Jag hade gärna sett att det endast och enbart skulle vara ryttarens position som betygsattes. För effekten av hjälperna kommer ändå i programdelarna-får inte ryttaren igenom sina hjälper blir ju inte rörelsen bra heller. Och jag ser då hellre en massa ryttare som sitter som prinsessor på sina hästar men månne inte är så effektiva i sin ridning än de som jobbar med hela kroppen för att rida en volt.

Fast det där är så dubbelt för mig. Vissa har lärt sig sitta estetiskt väl. Men helt jävla ofunktionellt rent genomsläppligt/vad som stör hästen etc. Utöver att de verkligen inte kan inverkansrida för fem öre.

Jag ser hellre någon som sitter mindre estetiskt tilltalande men inte stör hästen än någon som sitter mer a la dressyrsits-riktlinjer men stör.
 
Fast jag har inte sett någon som sitter kasst som inverkar bra. En bra oberoende sits är en förutsättning för att inverka korrekt.
 
Fast det där är så dubbelt för mig. Vissa har lärt sig sitta estetiskt väl. Men helt jävla ofunktionellt rent genomsläppligt/vad som stör hästen etc. Utöver att de verkligen inte kan inverkansrida för fem öre.

Jo men då blir de "straffade" i programdelarna eftersom hästen inte visas genomsläpplig. Som det är nu blir det en form av dubbelbestraffning. Om jag tar mig själv som exempel har jag haft svårt för skolorna, då får jag låga poäng på dem och sen får jag lågt på ryttaren också eftersom effekten av hjälperna inte är bra.

Tänker även att om ponnyungarna först får lära sig att sitta snyggt och få bra poäng för det så kan de lära sig och rida effektivt när de väl kan sitta stilla i sadeln med stilla händer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter FEI:s Generalförsamling röstade i november för borttagning i sina dressyrprogram av de så kallade "collective marks", på svenska under...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under FEI:s Generalförsamling i Monte Videro, Uruguay i november i år, togs flera radikala beslut medan andra stoppades. Från och med...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: warg
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 406
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 464
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp