Allt om avel

Vad tycker ni om för slags berikning åt valparna, när de fortfarande är hos uppfödaren?

Får gärna inspiration till framtiden :D Har redan fått den underbara idén om en barnpool full med petflaskor härifrån buke :love:
 
Vad tycker ni om för slags berikning åt valparna, när de fortfarande är hos uppfödaren?

Får gärna inspiration till framtiden :D Har redan fått den underbara idén om en barnpool full med petflaskor härifrån buke :love:

Ja pet-poolen kör vi ju med.
Under barmarkstid fodrar vi på gräsmattan så de får leta/nosa, mycket leksaker att kampa med...trossar och trasor uppskattas mest här. Vi har också en prasslig tunnel från IKEA som de både gillar att spinga och jagas igenom men också sova i. När de är inne river jag ut lite grejer ur köksskåpen till dem att undersöka. Bunkar, kastruller, vispar...blanka saker, saker som låter. Vi går korta svängar i skogsdungen vid huset 2 ggr om dagen. Det är typ 500-600 m. Då får de gå på en liten bro över ett dike, bära pinnar, undersöka vattenpölar, bäcken osv. Slänger också godis på en pressening.
Valpar har så otroligt mycket utbyte av varandra så den berikning vi mestadels har handlar mer om lägga en liten grund inför framtiden och miljö/ utforska.
 
En vän till mig hade nyligen sin första kull.
Hon hade byggt någon slags ställning som valparna kunde springa under. Från mittbalken hängde det olika typer av rep, trasor, tygremsor osv som de kunde bita i, kampa med, nosa på, rusa igenom. En slags lekställning. Mycket uppskattat :)
 
(Ska fortfarande inte ha hund men fantiserar om den dag då omständigheterna medger det)

Vad säger ni om en ras med 20 procent kejsarsnitt och 25 procents dödlighet bland valparna?

Siffrorna är gamla, från 2002, men finns fortfarande kvar i avelsstrategin. Så det finns nog inget färskare.
 
Ja det låter ju som någon av bulldoggarna,men jag trodde kejsarsnitts % var högre,att valpar dör av snitt är ju inget nytt,det beror inte på aveln utan narkosen,sent inkomna till klinik mm
Det är faktiskt Norwichterrier. Valparna dog av olika orsaker, att de fastnade innan snitt var nog en av dem.
 
91 döda/avlivade valpar 1999-2002.

" följande orsaker: 21 valpar dödfödda/dog i valpning, 54 dog under första levnadsveckan, 3 avlivade för gomspalt, 4 avlivade för kontraktur (muskelförkortning), 3 avlivade för schistosomas (öppen buk) och 6 avlidna i herpes. Valpdödligheten hos norwichterrier i Sverige ligger således på 25%, en siffra som med rätt åtgärder bör gå att sänka."

Från RAS.
 
91 döda/avlivade valpar 1999-2002.

" följande orsaker: 21 valpar dödfödda/dog i valpning, 54 dog under första levnadsveckan, 3 avlivade för gomspalt, 4 avlivade för kontraktur (muskelförkortning), 3 avlivade för schistosomas (öppen buk) och 6 avlidna i herpes. Valpdödligheten hos norwichterrier i Sverige ligger således på 25%, en siffra som med rätt åtgärder bör gå att sänka."

Från RAS.
:wtf:
 
91 döda/avlivade valpar 1999-2002.

" följande orsaker: 21 valpar dödfödda/dog i valpning, 54 dog under första levnadsveckan, 3 avlivade för gomspalt, 4 avlivade för kontraktur (muskelförkortning), 3 avlivade för schistosomas (öppen buk) och 6 avlidna i herpes. Valpdödligheten hos norwichterrier i Sverige ligger således på 25%, en siffra som med rätt åtgärder bör gå att sänka."

Från RAS.

Helt horribla siffror. :(
 
(Ska fortfarande inte ha hund men fantiserar om den dag då omständigheterna medger det)

Vad säger ni om en ras med 20 procent kejsarsnitt och 25 procents dödlighet bland valparna?

Siffrorna är gamla, från 2002, men finns fortfarande kvar i avelsstrategin. Så det finns nog inget färskare.

Corgisarna finns kvar och väntar:D


Men nej, såna raser går bort för mig.
 
Det gör man inte,utan man gör som jag gjorde med mina moppar,slutar föda upp dom,av 14 födda lever 4
Men gud så hemskt.

Vilken jäkla avel. "Jag parar så får vi se hur många som överlever av dem som kommer ut." :(

KL

När dödsorsakerna är en sådan samling som den jag citerade - finns det egentligen någon annan anledning än för liten avelsbas? (Utom när det gäller herpes)
 
Corgisarna finns kvar och väntar:D


Men nej, såna raser går bort för mig.
För skojs kikade jag på RAS för corgi nu. Frekvensen kejsarsnitt var högre än önskvärt men de verkar försöka hålla koll på den:

"Många fall har angetts bero på fellägen och dessa är omöjliga att förebygga. Värksvaghet däremot är ärftligt och därför bör man undvika linjer med värksvaghet. Avla inte efter mödrar som varit värksvaga eller tikar som kejsarsnittets tidigare på grund av värksvaghet. Värksvaghet ärvs även genom hanar. Genom att bl.a. informera uppfödare om värksvaghet m.m. kan frekvensen sänkas."

Inga jämförelser med norwichterriern, dock. Corgins genomsnittliga kullstorlek var över 6, norwichen runt 2,5. :(
 
För skojs kikade jag på RAS för corgi nu. Frekvensen kejsarsnitt var högre än önskvärt men de verkar försöka hålla koll på den:

"Många fall har angetts bero på fellägen och dessa är omöjliga att förebygga. Värksvaghet däremot är ärftligt och därför bör man undvika linjer med värksvaghet. Avla inte efter mödrar som varit värksvaga eller tikar som kejsarsnittets tidigare på grund av värksvaghet. Värksvaghet ärvs även genom hanar. Genom att bl.a. informera uppfödare om värksvaghet m.m. kan frekvensen sänkas."

Inga jämförelser med norwichterriern, dock. Corgins genomsnittliga kullstorlek var över 6, norwichen runt 2,5. :(

Jupp. Finns uppfödare jag inte skulle köpa av.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 439
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 172
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp