Allt om avel

Och nu har jag inte hur mycket erfarenhet som helst men har tvärtom aldrig hört att uppfödaren står för försäkringen? (ja förutom vid aveln då uppf givetvis står för att försäkra)

Men det är alltså vanligt att uppfödaren står för försäkring på foderhundar??

I min ras gör man det. Det handlar väl om att se om sin värdefulla hund. Jag skulle verkligen aldrig lita på att någon annan inte missade en enda inbetalning. Vi står tom de två tikar som är sålda med bibehållen avelsrätt. Fy för att stå där och ha parat och så visar det sig att fodervärden slarvat till det lite med inbetalningen och så får man en reservation eller annat. Nej tack.
 
Ursprungligen hade jag Leon på foder, jag stod för försäkringen.

Ja, jag hade ju Eurasiern på foder och jag stod också för hennes försäkring. Trodde liksom det bara var så, tänkte aldrig att vissa andra gjorde på annat sätt. :rofl:

Men minns också att försäkringsbolaget sa att fodervärden oftast står på försäkringen men att man som fodervärd dock inte kan stå för livförsäkring utan att det är upp till ägaren.
 
Ja, jag hade ju Eurasiern på foder och jag stod också för hennes försäkring. Trodde liksom det bara var så, tänkte aldrig att vissa andra gjorde på annat sätt. :rofl:

Men minns också att försäkringsbolaget sa att fodervärden oftast står på försäkringen men att man som fodervärd dock inte kan stå för livförsäkring utan att det är upp till ägaren.

Vårat försäkringsombud säger tvärt om med varning för reservationer om fodervärden byter bolag eller missar en betalning så försäkringen förfaller. Eller ännu värre, hunden står oförsäkrad :crazy:
 
Ja, jag hade ju Eurasiern på foder och jag stod också för hennes försäkring. Trodde liksom det bara var så, tänkte aldrig att vissa andra gjorde på annat sätt. :rofl:

Men minns också att försäkringsbolaget sa att fodervärden oftast står på försäkringen men att man som fodervärd dock inte kan stå för livförsäkring utan att det är upp till ägaren.
Jag stod för både liv o vet.
 
Vid fodervärdsavtal brukar uppfödaren stå för försäkringen fram till överlåtelsen. Det rekommenderas av både försäkringsbolagen och SKK eftersom uppfödaren fortfarande är juridisk ägare. Det ligger ju väldigt mycket i uppfödarens intresse. Fodervärden kan ju på dagen dumpa hunden i knät på uppfödaren om den börjar kosta pengar pga dålig försäkring.
Vet faktiskt ingen uppfödare som inte står för försäkringen på foderhundar.
Jag står för Ales försäkring, och det står i avtalet att jag förbinder mig att ha hunden livförsäkrad?
 
En försäkringsfråga som jag gissar att det är lättast att få svar på här.

Min Rio har tyvärr kastreras. Han har hade förstorad prostata med cystor och eftersom jag provat hormonbehandling tidigare så fick han inte fler chanser. Veterinären höll med.

Agria har betalat ut pengar för vetvården. So far so good.

Rio var tänkt som avelshund. Han har en fin stamtavla och är en härlig individ. Han är också hyfsat välmeriterad (korad, cert på utställning, SPH III, LP2, HDA och ED 0, pastells ok, hela ryggen röntgad ua samt ögonlyst ua). Tanken var att göra hjärtultra nästa år och sedan åka till Danmark för att spara sperma till framtiden. Men nu grusas de planerna...

Jag har Agria Avel Guld, hur ser chanserna ut till att återfå hela livvärdet? Jag har nyligen flyttat och har inte papprena på min nya adress.

Har Agria ersatt kastrationen och du har Avel Guld Liv? I så fall bör du kunna få ersättning för förlorad avel. Om Agria nekat själva kastrationen är det dock svårare. Då gäller att hans problem är konstaterat ärftliga, att han själv har men pga dem och att defekten bevisligen kan komma att föras vidare till avkommorna.

Det stämmer inte (i alla fall hos Agria, andra bolag kan jag ej) som diskuterats i tråden att man inte kan få ersättning om hunden aldrig lämnat avkommor. En förutsättning för att få ersättning för sterilitet och medfödda defekter är i många fall att hunden varit avelsförsäkrad sedan innan 4 månaders ålder. Har den inte varit avelsförsäkrad sedan innan 4 månaders ålder krävs dock avkommor för att få ersättning för förlorad avelsduglighet (om det inte gäller en kastration som är ersättningbar enligt villkoren, då krävs inte heller avkommor).

Har man en blandrastik (eller oreggad) försäkrad i Agria kan man teckna en valpkullsförsäkring vilken i stort motsvarar avelsförsäkringarna för de renrasiga. Denna täcker dock enbart förvärvad sjukdom och olycksfall, inte dolt fel. För dolt fel får man teckna en separat försäkring när det gäller blandraser/oreggade. I avelsförsäkringarna silver och guld ingår dolt fel för reggade valpar.
 
Jag står för Ales försäkring, och det står i avtalet att jag förbinder mig att ha hunden livförsäkrad?

Om man tycker att en livförsäkring är tillräcklig så är väl det ok. Jag vill dock ha en rejäl föräkring som täcker olycksfall, sjukdomar, rehab mm.
 
Har Agria ersatt kastrationen och du har Avel Guld Liv? I så fall bör du kunna få ersättning för förlorad avel. Om Agria nekat själva kastrationen är det dock svårare. Då gäller att hans problem är konstaterat ärftliga, att han själv har men pga dem och att defekten bevisligen kan komma att föras vidare till avkommorna.

Det stämmer inte (i alla fall hos Agria, andra bolag kan jag ej) som diskuterats i tråden att man inte kan få ersättning om hunden aldrig lämnat avkommor. En förutsättning för att få ersättning för sterilitet och medfödda defekter är i många fall att hunden varit avelsförsäkrad sedan innan 4 månaders ålder. Har den inte varit avelsförsäkrad sedan innan 4 månaders ålder krävs dock avkommor för att få ersättning för förlorad avelsduglighet (om det inte gäller en kastration som är ersättningbar enligt villkoren, då krävs inte heller avkommor).

Har man en blandrastik (eller oreggad) försäkrad i Agria kan man teckna en valpkullsförsäkring vilken i stort motsvarar avelsförsäkringarna för de renrasiga. Denna täcker dock enbart förvärvad sjukdom och olycksfall, inte dolt fel. För dolt fel får man teckna en separat försäkring när det gäller blandraser/oreggade. I avelsförsäkringarna silver och guld ingår dolt fel för reggade valpar.
I mitt bolag, Moderna, ska hunden ha bevisat sin fertilitet för att man ska kunna få ut avelsförsäkringen. Precis som att den ska ha bevisat sin användbarhet som tex vallhund innan du kan få ut livbeloppet för förlorad användbarhet vid tex artros.
 
Om man tycker att en livförsäkring är tillräcklig så är väl det ok. Jag vill dock ha en rejäl föräkring som täcker olycksfall, sjukdomar, rehab mm.
Ja, hon är precis som mina andra försäkrad upp över öronen; både liv, användbarhet, rehab och veterinärvård.

Det jag menade var att det står i det SKK kontrakt jag har att jag som fodervärd ska stå för livförsäkring.
 
I mitt bolag, Moderna, ska hunden ha bevisat sin fertilitet för att man ska kunna få ut avelsförsäkringen. Precis som att den ska ha bevisat sin användbarhet som tex vallhund innan du kan få ut livbeloppet för förlorad användbarhet vid tex artros.
Okej, intressant! Det innebär alltså att man inte kan få ersättning för en medfödd defekt som gör hunden steril?
 
Ja, hon är precis som mina andra försäkrad upp över öronen; både liv, användbarhet, rehab och veterinärvård.

Det jag menade var att det står i det SKK kontrakt jag har att jag som fodervärd ska stå för livförsäkring.
Tyvärr vet jag av erfarenhet att alla är inte så noga med att följa avtal och folk kan vara ack så nonchalanta med pengar och försäkringar så jag chansar inte. Vi har tom fått en hund såld! :(
 
Tyvärr vet jag av erfarenhet att alla är inte så noga med att följa avtal och folk kan vara ack så nonchalanta med pengar och försäkringar så jag chansar inte. Vi har tom fått en hund såld! :(
Det är ju helt sjukt... Jag är väldigt välbekant med mina fodervärdar, så har svårt att föreställa mig nått sånt. Men hade aldrig vågat lämna ut till nån jag inte känner väl!
 
Det är ju helt sjukt... Jag är väldigt välbekant med mina fodervärdar, så har svårt att föreställa mig nått sånt. Men hade aldrig vågat lämna ut till nån jag inte känner väl!

Vi tyckte vi kände denna väl. Hen hade köpt hund av oss innan.
 
Fråga:
Jag upplever att tikarna börjar lukta... metalliskt när det börjar närma sig löp. Min mentor skakar på huvudet och säger att hon aldrig märkt något.
Är det någon som känner igen detta? Och vad är det som luktar?! Eller är det inbillningssjuka?

Jag känner också den lukten och beskriver den också som metallisk/järnig. Har heller aldrig hört om någon annan som känner det så jag trodde också länge att jag inbillade mej :o
Vad som luktar har jag ingen aning om däremot!
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag känner också den lukten och beskriver den också som metallisk/järnig. Har heller aldrig hört om någon annan som känner det så jag trodde också länge att jag inbillade mej :o
Vad som luktar har jag ingen aning om däremot!

Jag känner tydligt när Mamma Mu löper. Men inte de andra.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 185
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 135
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 860
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp