Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Z

zazzabella

Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Jag har kollat runt på massa av trådar om hästpass, men jag tror inte att jag ändå riktigt har förstått det!!? :confused: ALLA hästar måste väl ha det innan 2005 utgång? Vad händer annars? Jag har en okänd korsning och ett registrerat russ, som jag tror att jag borde skaffa hästpass till, men hur går jag tillväga? Vilka ska jag kontakta för det? Bör man även chipmärka dem och vilka ska man kontakta om man ska göra det?

Tacksam om någon kan ge mej svar på mina frågor! :)
mvh bella
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

*putt putt*

Ingen som vet??

mvh bella :smirk:
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Hästpass är otroligt flummigt, har fått helt motsägelsefull info om man kollar på svehast.se (sv.hästavelsförbundet) än när jag kontaktade registratorn för min rasförening.
Ditt russ skaffar du pass till genom att kontakta rasföreningen för russ. korsningen vet jag inte, men kolla svehast.se eller kontakta dem så får du veta.
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Russet skaffar du pass till genom:Svenska Russavelsföreningen

Klicka på Registrering.

Är det en korsningsponny så är det väl antagligen genom Avelsföreningen för Svensk Ridponny som du ansöker om pass. Dom har också en egen hemsida.
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Cipmärkning är krav från vissa föreningar, inte andra. Kolla vad som gäller där du registrerar dem till slut. Själva märkningen kan veterinärer (dyrt) eller specialgodkända ID-kontrollanter göra. Det ska finnas en lista på dessa på SH:s hemsida. Vad gäller chipmärkning tror jag det är lika bra att passa på när du ändå måste ha hem en kontollant för signalementsbeskrivningen inför passet, se till att kalla hem någon som har tillståd för chipmärkning. Sannolikt kommer chipmärkningen bli obligatorisk för alla rasföreningar förr eller senare.
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Korsningen reggar du i ASRP. Jag råder dig till att chippa din ponny i samband med signalementbeskrivningen. I annat fall får du DNA-typa din häst och det kostar mer + att det tar längre tid än att chippa.
Kostar inte så mycket vi ger 400-450:- för både chip och id-beskrivning. Tror ASRP tar ut ca. 400:- för passet så kalaset går på under 1000-lappen.
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Okej, tack för alla era svar. :) Då ska jag kontakta Svenska Russavelsföreningen för mitt russ. Men korsningen är en stor häst. Är det Svenska Hästavelsförbundet jag ska kontakta då?? Det låter som om det är lika bra att chipmärka när man ändå håller på. :)
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Är det en stor häst så är det asvh som du ska vända dig till, nu blev allt mycket dyrare! :D

www.asvh.se

HÄSTAR UTAN PAPPER/HÄSTAR MED ICKE GODKÄND HÄRSTAMNING
Hästar som saknar ursprung registreras med hjälp av ett ifyllt betäckningsbevis (se länk nedan), signalementsbeskrivning och ett veterinärintyg som styrker åldern. För att få härstamningen utskriven i passet måste ett DNA-test göras. Prov måste tas på både modern, fadern och avkomman. Om inget DNA-test görs kommer härstamningen att skrivas som okänd. Kopia av köpekontrakt eller liknande måste bifogas för att styrka ägandeförhållandet till hästen. Är du uppfödare till hästen måste du även kunna styrka att du är ägare till både modern och fadern.

Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst
Årsföl (ASVH tillhanda senast siste december)1500 kr
1-åring 1750 kr
Äldre häst (2 år och äldre) 2500 kr

+ DNA-typning + veterinärkostn. för åldersbestämning... $$$$$$$$
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Ahh, det blev ju genast lite dyrare. :crazy: Men jag gick in på www.svehast.se och där stod det annorlunda:

GRUNDPASS - oregistrerad häst - okänd härstamning

Hästar som har okänd härstamning ska enligt SH:s Plan- & riktlinjer blodtypas eller DNA-testas eller chipmärkas innan registrering kan ske (hästägaren står för denna kostnad). En kopia på blodtypning, DNA analysen eller chiprapport skickas sedan till SH. Vid blodtypning kontakta Er veterinär, skulle denne inte ha blodrör går dessa att
beställa från Husdjusgenetiska laboratoriet, tfn 018-671 000.Vid DNA gäller samma som vid blodtypning, eller kontakta en ID kontrollant. Vid chipmärkning kontakta en chipmärkare, förteckning finns på vår hemsida, www.svehast.se. Ett konturdiagram som utfärdas av en godkänd ID-kontrollant. Förteckning på godkända ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att kontakta oss för att få hjälp med detta. Åldersintyg krävs som skall vara utfärdat av en veterinär. Kopia av köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).

Kostnad: 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto + postförskottsavgift.
+ DNA-typning + veterinärkostn. för åldersbestämning m.m


:confused: :confused: :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

men ASVH har ju även fått backning på att de överlag har mkt dyrare pass att tillverka än alla andra raser....
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Jag varken chippade eller blodtypade min korsning.
Han fick ett pass ändå.
Kopia på köpet,signalementsbeskrivning samt ett åldersintyg var det dom ville ha.
Visst, 2500:- men attans vad snyggt passet är (jämnfört med mitt) :D
Tog en vecka hos ASVH.

Ti_Ti
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Glömde 150 :- för för signalementet och åldersintyget + portot 11:-.

Ti_Ti
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

zazzabella skrev:
Ahh, det blev ju genast lite dyrare. :crazy: Men jag gick in på www.svehast.se och där stod det annorlunda:


Ja det är ju det jag säger, att det står olika beroende på var man kollar...både pris och vad för intyg eller prover som behövs... suck!!
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Ahh, vad jobbigt. :crazy: Vilka ska jag kontakta egentligen för min korsning?? För 2500:- och 400:- är ju en jädrans skillnad ju. Hmm.. :crazy: :confused: :confused: Får la höra med id-kontollanten här vad den ha att säga om det!! :crazy: Man blir ju förvirrad av det här! :confused: :crazy: :mad:
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Finns det ingen övre åldersgräns för när man behöver skaffa pass??? Min gamling, 20 år nästa år har "klarat" sig bra utan pass i alla år :smirk: och jag har inte för avsikt att ordna pass till honom. Vad händer om man inte har pass efter 2005? Jag har sökt över allt men inte hittat nåt... :confused:
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Jag har hört att om hästen är över en viss ålder så behöver man inte skaffa hästpass till den hästen. Men jag vet inte vilken ålder det är. :confused: Men min väninna som har två hästar på 29 resp. 23 år behöver inte skaffa det iallafall. Men vad som händer om man inte skaffa det om man behöver, vet jag faktiskt inte!!? Någon annan som vet??!! :confused:
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

zazzabella skrev:
Jag har hört att om hästen är över en viss ålder så behöver man inte skaffa hästpass till den hästen. Men jag vet inte vilken ålder det är. :confused: Men min väninna som har två hästar på 29 resp. 23 år behöver inte skaffa det iallafall. Men vad som händer om man inte skaffa det om man behöver, vet jag faktiskt inte!!? Någon annan som vet??!! :confused:

Det är helt fel. Det finns ingen övre åldersgräns utan ALLA hästar MÅSTE ha pass oavsett om det är en 40-årig sällskapsponny eller vad det kan vara. Inga undantag alls!

Fast man kan ju tycka att en häst som inte tävlas utan bara strosar omkring hemma och är över typ 20-25 kunde få slippa. Men byråkratin är ju sån att allt ska vara så besvärlig som möjligt!
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Jag ska dubbelchecka med min veterinär vad de har fått för direktiv. Han sa tidigare i år att de inte skulle behandla passlösa hästar annat än av djurskyddskäl, men att de även kommer att ha anmälningsplikt.
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

pimy skrev:
Det är helt fel. Det finns ingen övre åldersgräns utan ALLA hästar MÅSTE ha pass oavsett om det är en 40-årig sällskapsponny eller vad det kan vara. Inga undantag alls!

Fast man kan ju tycka att en häst som inte tävlas utan bara strosar omkring hemma och är över typ 20-25 kunde få slippa. Men byråkratin är ju sån att allt ska vara så besvärlig som möjligt!

Va!?? Jahaja, så varför sa id-kontrollanten här det då!?
:confused: Mysko. Då får jag säga till min väninna att hon måste kolla upp det igen.

Förresten vad har du hört det det inte finns någon övre åldersgräns, utan att ALLA hästar MÅSTE ha pass??

mvh bella :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 976
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 730
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp