Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Kanske för att alla hästar kan behöva uppsöka veterinärvård... Se Mia_R´s svar. (Vi har samma veterinär och han verkar ha koll på läget om man säger så).
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

saxat från svenska hästavelsförbundets hemsida, www.svehast.se.
tro på det om du vill, annars ljuger dom väl...

"Hästpass


Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening. SH rekommenderar varje hästägare att införskaffa hästpasset snarast, då det kan bli lång väntetid vid slutet av år 2005. Det är varje hästägares ansvar att ombesörja detta!


Hästpasset innehåller ägare, identitetshandling, konturdiagram, vaccinationer, laboratorieundersökningar, behandlingar mm.


Konturdiagram (beskriver hästens färg, tecken, virvlar och andra kännetecken) ska fyllas i av en ID kontrollant. Hästpasset ska alltid följa hästen, t.ex vid veterinärundersökning, tävling, betäckning mm.


När du ansöker om hästpass kontaktar du den rasförening (se förteckning över SH:s medlemsföreningar) din häst tillhör, där får du också information om vilka papper du ska skicka tillsammans med din passansökan. Råder det tveksamhet vart du skall vända dig kontaktar du Svenska Hästavelsförbundet, tel 0220-45406, eller gå in på SH:s hemsida under passinformation.


Svenska Travsportens Centralförbund (STC) utfärdar pass till kallblodiga och varmblodiga travhästar, tel 08-6272120 eller www.travsport.se.


Svenska Galoppförbundet (SG) utfärdar pass till galopphästar, tel.08-6272279, www.galoppsport.se eller email: info@galoppsport.se


Handläggningstiden varierar mellan de olika rasföreningarna beroende på arbetsbelastning samt föreningens resurser. "

***************************************************************** ***************************
*


*****************************************
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

zazzabella skrev:
Ahh, det blev ju genast lite dyrare. :crazy: Men jag gick in på www.svehast.se och där stod det annorlunda:

GRUNDPASS - oregistrerad häst - okänd härstamning

:confused: :confused: :confused:

GRUNDPASS är just en lite billigare variant av pass, tänkt för t ex lektionshästar, pensionärer, och skogsmullar. Skillnaden är framför allt att den inte registreras i något avelsförbund vilket i sin tur innebär att det inte går att lösa tävlingslicens för den. Har man inga planer på att tävla eller avla räcker det säkert bra.
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Men om din oregistrerade 21-åriga häst (korsning) redan har tävlingslicens , han har haft det i åratal sedan innan registreringstvånget infördes, kan man ändå skaffa ett grundpass eller måste man betala 2500:- till ASVH för att kunna fortsätta åka på en eller annan lokaltävling ?
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Lena_B skrev:
GRUNDPASS är just en lite billigare variant av pass, tänkt för t ex lektionshästar, pensionärer, och skogsmullar. Skillnaden är framför allt att den inte registreras i något avelsförbund vilket i sin tur innebär att det inte går att lösa tävlingslicens för den. Har man inga planer på att tävla eller avla räcker det säkert bra.

Aha, okej. Tack för det svaret, det låter som om det stämmer. :) Då passar det ju min oregistrerade häst - okänd härstamning, som bara är en skogsmulle. :D Men OM man skulle vilja lösa en tävlingslicens för den hästen i framtiden (inte så troligt, men ändå), kan man väl DÅ kanske byta till ett litet "dyrare" pass?
 
Sv: Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!?

Om grundpass kostar som följer (från svehast.se, saxat ur inlägg längre upp i tråden) 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto + postförskottsavgift.
+ DNA-typning + veterinärkostn. för åldersbestämning m.m

Då tror jag inte att man kommer speciellt billigt undan iallafall... jag tror inte att DNA-typning är gratis direkt... den 400 kronorna är bara för själva utfärdandet av passet (pappret alltså)

Man kan INTE VÄLJA grundpass bara för att man har en lektionshäst, skogsmulle, eller inte har för avsikt att tävla, utan det är för hästar som inte kan få grönt pass pga man ej har några papper på dem som styrker härstamning eller ålder eller något. För dessa hästar finns inget annat alternativ, så har man en 40-årig häst som står och sover i hagen och som man har papper på, så blir det inget grundpass.


Saxat från svehast.se för att inga fler diskussioner ska behöva uppstå...

INFORMATION OM HÄSTPASS

OBS! Denna information gäller endast hästar
som registreras av Svenska Hästavelsförbundet

På ansökan om utfärdande av hästpass ska samtliga uppgifter som är kända fyllas i.
Det är viktigt att beskriva hästens bakgrundshistoria. Ange fullständig adress och
telefonnummer till personer som nämns i bakgrundshistorien. Bifoga de handlingar
(i original) som kan styrka hästens härstamning.

Registrerad häst:
Registreringsbevis skickas in i original (bör ske i rekommenderat
brev), och kommer att bytas ut mot ett pass.
Ett konturdiagram skall utfärdas av en ID-kontrollant. (ID-kontrollen
får inte utföras av hästägaren eller uppfödaren). Förteckning på godkända
ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att
kontakta oss för att få hjälp med detta.
Kopia av köpekvitto skall bifogas, om det inte är uppfödaren som
äger hästen. På köpekvittot anges uppgift om köpare, säljare, hästens
namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).
Kostnad: 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall
tillkommer porto + postförskottsavgift

Registrerad häst med utländsk originalhandling:

För hästar som har en utländsk originalhandling skickas den utländska
handlingen i original tillsammans med passansökan (bör ske i rekommen-
derat brev).
Ett konturdiagram skall utfärdas av en ID-kontrollant. (ID-kontrollen
får inte utföras av hästägaren eller uppfödaren). Förteckning på godkända
ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att
kontakta oss för att få hjälp med detta. I de fall hästen är chipmärkt
skall chipavläsning ske.
Kopia av köpekvitto skall bifogas, om det inte är uppfödaren som äger
hästen. På köpekvittot anges uppgift om köpare, säljare, hästens namn och
försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).
De utländska handlingar som ej uppfyller EU- krav arkiveras och ersätts av
ett svenskt pass.
Kostnad: Komplett EU-pass 200 kr inbetalas i samband med att passet
inskickas i annat fall tillkommer porto + postförskottsavgift

Oregistrerad häst: (efter fader som innehaft licens, bevis eller intyg aktuellt betäckningsår)

Betäckningsrapport skickas in i original.
Ett konturdiagram skall utfärdas av en ID-kontrollant. (ID-kontrollen
får inte utföras av hästägaren eller uppfödaren). Förteckning på godkända
ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att
kontakta oss för att få hjälp med detta.
Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Förteckning
på godkända chipmärkare finns på SH:s hemsida, www.svehast.se . Bifoga chip-
rapport inklusive streckkod med ansökan. (ej obligatoriskt för raserna: Rysk Basjkir
Shire, Clydesdale, American Quarterhorse, American Painthorse och Appaloosa).
Kopia av köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med
uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman
behöver ej anges).
Kostnad: Föl 400 kr, 1 år 900 kr och 2 år och äldre 1200 kr. Kostnaden
inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto + postförskottsavgift

Oregistrerad häst: (efter fader som ej innehaft licens, bevis eller intyg aktuellt betäckningsår)

Hästar som är efter ej godkänd fader ska enligt SH:s Plan- & riktlinjer blodtypas
eller DNA-testas för härstamningskontroll innan registrering kan ske (hästägaren
står för denna kostnad). För fullständig härstamningskontroll krävs att avkomma
och båda fäder är blodtypade eller DNA testade. Kontakta Husdjusgenetiska
laboratoriet, tel 018-672804 för kontroll om fäderna är blodtypade eller DNA-
testade sedan tidigare. Alternativet är att hästen registreras med okänd härstamning,
se då information under oregistrerad häst (okänd härstamning) Grundpass.
Vid blodtypning kontakta Er veterinär, skulle denne inte ha blodrör går dessa att
beställa från Husdjusgenetiska laboratoriet, tfn 018-671 000.
Vid DNA gäller samma som vid blodtypning, eller kontakta en ID kontrollant.
Ett konturdiagram skall utfärdas av en ID-kontrollant. (ID-kontrollen
får inte utföras av hästägaren eller uppfödaren). Förteckning på godkända
ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att
kontakta oss för att få hjälp med detta.
Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Förteckning
på godkända chipmärkare finns på SH:s hemsida, www.svehast.se . Bifoga chip-
rapport inklusive streckkod med ansökan.
Åldersintyg krävs i de fall hästens ålder inte kan verifieras. Åldersintyget utfärdas
av en veterinär.
Kopia av köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med
uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman
behöver ej anges).
Kostnad: Föl 400 kr, 1 år 900 kr och 2 år och äldre 1200 kr. Därtill
kommer kostnad för utebliven hingstlicens +400 kr , stoavgift + 400 kr
och avgift för ej avelsvärderad +400 kr, dessa kostnader kommer som postförskott.


GRUNDPASS - oregistrerad häst - okänd härstamning

Hästar som har okänd härstamning ska enligt SH:s Plan- & riktlinjer skall chipmärkas
innan registrering kan ske (hästägaren står för denna kostnad).

Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Förteckning
på godkända chipmärkare finns på SH:s hemsida, www.svehast.se . Bifoga chip-
rapport inklusive streckkod med ansökan.
Ett konturdiagram som utfärdas av en godkänd ID-kontrollant. Förteckning
på godkända ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går
även att kontakta oss för att få hjälp med detta.
Åldersintyg krävs som skall vara utfärdat av en veterinär.
Kopia av köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med
uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).
Kostnad: 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto +
postförskottsavgift .


Passavgifterna är olika beroende på hur stor arbetsinsats som krävs för att utfärda
registreringshandlingen, samt vilka avgifter som är erlagda tidigare. Avgifterna (se resp
kategori) skall normalt betalas in på SH:s postgiro 496 22 21-0, samtidigt som pass-
ansökan skickas in i annat fall tillkommer porto och postförskottsavgift. Ange hästens
namn samt avsändare på talongen.


Observera! Ej kompletta handlingar återsänds efter tre månader!


SVENSKA HÄSTAVELSFÖRBUNDET
 
Hästpass

Hej!

Har ett varmblod som jag ska skaffa hästpass till. Det sägs att travhästar och galoppörer är mycket lättare... stämmer det? Vart ska jag vända mig för att få ansöka om ett hästpass? :confuse
 
Sv: Hästpass

Du kan gå in på stc:s hemsida www.travsport.se och beställa hem en blankett (ansökan om pass), därefter tar du ut en veterinär som fyller i blanketten (fyller i ett konturdiagram) och sedan skickar du in blanketten. Passet kostar 875:- (tror jag).
 
Sv: Hästpass

Jag gjorde nyligen pass till min travhäst; först och främst, vem står registrerad som ägare på hästen - det kan ju vara bra att ändra samtidigt (vet inte om man kan göra pass om man inte står som ägare) . Det är dessutom inte bara veterinärer som kan göra identitetskontrollen - det finns andra som ockås är utbildade (men hur man får tag på dem vet jag inte, har bara turen att känna en - stc hemsida?)
Totalt kostade omregistrering och pass 1400 för mig (med moms), me man kan ju avregistrera dem också.
 
Sv: Hästpass

Nej, en vanlig veterinär får INTE göra konturdiagram...Det skall vara en godkänd ID kontrollant...att bara vara veterinär duger inte. Den kan ju givetvis vara veterinär och godkänd ID kontrollant samtidigt...men inte bara veterinär.
 
Chipmärkning och hästpass vid ägarbyte

Hejsan! :banana:
Undrar lite över hur det fungerar med hästpass och chippmärkningen vid ägarbyte?
Ägde senast häst år 2001 då detta ännu inte var så aktuellt och som jag förstår så måste nu alla hästar ha hästpass och chipmärkning?
Ska nu i veckan iväg och kolla på en korsningsponny, den är både chipmärkt och har hästpass så min fråga är nu hur man gör vid ägarbyte om detta skulle bli aktuellt.
Måste man registrera nytt hästpass eller bara registrera ägarbytet och vart gör man i sådana fall det?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Chipmärkning och hästpass vid ägarbyte

Räcker med att registrera ägarbyte och det bör stå i passet hur det ska gå tillväga då ägarbeviset brukar ligga löst i någon av plastfickorna.
 
Sv: Hästpass

Ännu en sak att tänka på: det ska vara en av STC godkänd ID-kontrollant! En vanlig för hbl duger inte åt travarna! Det står info om det på deras hemsida har jag för mig. Minns inte var jag hittade listan med STCgodkända ID-kontrollanter tyvärr. Och så är det bara den registrerade ägaren till hästen (travaren) som kan ansöka om pass! Så fixa det först. Ring eller mejla STC och fråga hur du ska göra och vilken häst det är, de är jättetrevliga. Du behöver förmodligen kopia av köpekontrakt för att kunna "bevisa" att du äger hästen.
 
Sv: Chipmärkning och hästpass vid ägarbyte

Precis. Det räcker med ägarbyte. Antingen finns det en lös "lapp" i passet som man skickar in, eller så finns det typ rutor i passet som ska fyllas i med nya ägaren etc och så skickar man in hela passet och får sen tillbaka det när rasföreningen stämplat det. Så gör man med welshar i alla fall!
 
hästpass, chipmärkn?

hej, jag är ny. undrar över chipmärkning. måste man göra det? har en dam" på 14 år. sen undrar jag vad hästpass är?
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

När mitt 14-åriga halvblodssto skulle ha kopia av sitt hästpass behövdes bara singalementsbeskrivning, inget chip.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

alltså jag fattar inte. hästpass låter som ett papper som man visar när man åker utomlands!
och chippet trodde jag att man märkte hästar med , typ som en id-handling :confused:
 
Sv: Hästpass

Till travhästar som är registrerade hos STC räcker det bara med en "vanlig" veterinär eller en av STC godkänd kontrollant!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 975
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 730
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp