Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: hästpass, chipmärkn?

Chippet märker man en del raser med, vet bara att man inte måste märka halvblod med chip.

Hästpass måste alla hästar ha från nästa årsskifte enligt EU-direktiv. Ett hästpass är ett häfte med signalementsbeskrivning, härstamning, uppfödare, plats för att fylla i ev kastrationsdatum, vaccinationer m m.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Nej. Är det krav på nån ras? Det är väl bara en rekommendation? Jag har alla mina chippade, finns ingen anledning att inte göra det tycker jag. Kan ju vara smart att göra det på raser där individerna är väldigt lika varandra tex fjordingar.
 
Sv: Chipmärkning och hästpass vid ägarbyte

Hur mkt kostar ägarbytet?

Mvh
 
Sv: Chipmärkning och hästpass vid ägarbyte

Det är olika beroende på vilken ras och förening det handlar om. Oftast har avels/rasföreningarna hemsidor på internet med info om allt sånt här! Vilken ras handlar det om?
 
Pass och/eller registrering?

Har en 1,5-åring som ska säljas.
Hon är varken registrerad eller har pass.
Ersätter passet registreringen, så att jag alltså bara måste skaffa pass?
Eller ska hon reggas också?



MVH/


Jossan
 
Sv: Pass och/eller registrering?

Hon måste registreras först innan du kan få ett pass.
 
Sv: Pass och/eller registrering?

Det görs väl inga separata registreringshandlingar numera utan i princip gör man väl båda delarna samtidigt för de flesta hästar? Det är väl i så fall bara raser som också måste in i en "främmande" stambok (Quarter t ex ska väl reggas i USA?) som är undantagna???

Alt kan man ju välja SH:s grundpass, som inte ger någon registrering i avelsförbund, men då går det inte att lösa tävlingslicens för hästen.
 
Sv: Pass och/eller registrering?

Till min oregistrerade danska import skaffade jag bara hästpass (ASVH, gråa papper eftersom han har okänd härstamning). Som jag förstått det så ersätter passet registreringen.
 
Sv: Pass och/eller registrering?

Får man sälja en häst utan pass nu eller gäller det bara from nästa år? Bara undrar!
 
Sv: Pass och/eller registrering?

nej från 2002 tror jag det är, får man ej sälja utan pass
 
Sv: Pass och/eller registrering?

På ASVHs hemsida står följande, vilket jag tycker är lite luddigt formulerat.

"Efter den 1 mars 2002 ska alla hästar förses med pass (EU beslut 2000-68/EG).
...
I första hand krävs pass för samtliga föl liksom för de hästar som byter ägare, deltar i tävlingsverksamhet utomlands, exporteras eller slaktas. Före 2005 års utgång skall samtliga hästar i Sverige ha ett pass."
 
Sv: Chipmärkning och hästpass vid ägarbyte

Den är Arabkorsning kat d.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Hej!

Lånar tråden..

Jag tänkte chipsmärka min tjej i samband med id-besiktning, men hur gör man??

Ringer man bara till bes.mannen närmast, måste man ha några speciella papper? Nån som vet och vill tipsa mej??

mvh/ Lavinia, med den vita hästen.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Om din häst har papper sen tidigare (regbevis) så byter du ut det mot ett pass istället. Passet är en slags samlingshandling där hästen står beskriven, vilken stam den har, vaccinationer o behandlingar, uppfödare och ägare.

Oavsett om din häst har papper sen innan eller inte så börjar du med att ta ut ID-kontrollant som "ritar av" hästen på ett speciellt förtryckt papper, med virvlar o vita tecken etc. Om du vill kan du även chipmärka hästen, men det är ännu ingen lag på det. Jag lät chipmärka mitt hbl-föl på köparens begäran samtidigt med ID-kontrollen. Min ID-kontrollant tog 400kr för både beskrivningen o chipmärkningen, om jag bara hade ID-märkt kostade det 125 kr och om jag hade velat chipmärka en redan beskriven häst hade det kostat 300kr. Men alla tar olika mycket!

Du måste alltså inte chipmärka din häst! Men om den är helt enfärgad utan vita tecken tex, då kan det ju vara smart. Har för mig att man brukar chipmärka fjordingar just för att de ser så lika ut allesammans.

Själv kommer jag troligtvis att fortsätta chipmärka mina fölisar, tycker det är en bra extraförsäkring mot att ingen kan luras med papper etc vid försäljningar, tävlingar mm.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Ring din ID-kontrollant eller kolla på SH's hemsida, där har de listat alla som är behöriga för att chipmärka utöver den vanliga ID-kontrollen! Alla är nämligen inte det. Och om du tar ut en vet/distrvet istället kostar det rysligt mycket mer. Alla papper som behövs har ID-kontrollanten med sig.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Tack!

Jag ska chippa för hon är skimmel, med bläs (som inte syns) och en vit halvstrumpa på ena bak (den hoven är lite vitare). Annars är hon nog ganska lätt att luras med, även om jag skulle känna igen henne på mils avstånd, mest för att hon alltid kommer farande i galopp när min pappa(morotsmannen) kommer. mvh/ Lavinia, som inte vill riskera att bli av med pållan..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 976
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 730
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp