Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: hästpass, chipmärkn?

Finns väl inget bestämt angående det men i senaste Ridsport finns ett förslag på att införa krav om chipmärkning - alldeles utmärkt tycker jag. Skulle nog lösa en hel del problem.
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Chipmärkning brukar/brukade man oftast använda sig av vid raser som är svår att skilja åt...tex Fjordingar. Konturdiagram är en ganska osäker metod för att identifiera en häst. Från år 2001 har många raser tagit beslut om obligatorisk chipmärkning i samband med regestrering, målet enligt svenska hästavelförbundet är att alla föl av alla hästraser födda 2003 ska chipmärkas vid registrering...
 
Sv: hästpass, chipmärkn?

Om du har en häst/ponny utan några papper alls är det enklaste sättet att få till det som krövs för hästpasset just att chipmärka i samband med ID-kontrollen.
 
Hästpass

vet inte vart den här tråden ska ligga.. om den ligger fel så vore det snällt om ni flyttar den! :bow:

Jag måste ju skaffa pass till hästen. har en arab.
hur f*n ska jag göra.. blir itne klok på det här...
vart vänder jag mig, hur går jag tillväga?
Hur mkt tror ni det kostar?

Måste ha svaaar! :)
 
Sv: Hästpass

Prata med dom där han är regestrerad.
Oftast så ska man ta ut en id-kontrollant el vet somfår rita av hästens alla kännetecken. Ibland vill dom också ha blod av hästen, varför minns jag inte... Sen skickas allt detta in med det gammla reg beviset å så får man ett pass istället! Typ så går det till, var ett tag sen jag gjorde det så jag kan ha fel...
Jag vet inte vad det kostar, att skaffa pass till halvblod med gammalt reg bevis (A4-papper) kostar iaf 400 tror jag.
Jag betalade 4000 för min okända häst!
 
Sv: Hästpass

När jag ska skaffa pass till min häst kommer det kosta 2500kr + kostnad för ID-kontrollant o en veterinär som ska bedöma hans ålder.. Han har oxå okänd härstammning...
 
Sv: Hästpass

Jag antar att din häst är registrerad hos ARAB, och då är det bara att ta ut id-kontrollant, det kan kosta ett par hundra.
Det id-papper du får då skickar du in till ARAB, tillsammans med registreringsbeviset. Då får du en räkning på passet, runt 500 kr, sen får du passet.
 
Sv: Hästpass

Om hästen redan har registreringsbok med konturdiagram behöver du säkert inte ta ut en id-kontrollant (fråga din avelsförening). Jag hade konturdiagram, full stam i registreringsbeviset osv och då räckte det med att skicka in registreringsboken till avelsföreningen.
 
Sv: Hästpass

Åhh herregud, vad är det som är så speciellt med din häst :confused: Betala så mycket?!

Kram Favina :bump:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning

Ja du.. Han är ej registrerad, 3 årig hinst, tja... okänd härstammning.. ja om de e särskillt speciellt de vet jag ej... men men...
 
Pass!

Är det någon här som vet hur lång tid det kan tänkas ta från det att man lämnar in sina papper till det att man får hästpasset? Tycker att det drar på tiden :confused: .
 
Sv: Pass!

mitt tog ganska exakt en månad att få det :banana: kom på posten i fredags :banana: ... men då vart det pass för en helt okänd häst, så dom inte hade nåt detektivarbete lixom, kan tänka mig att det tar längre tid då :)
 
Sv: Pass!

För mig tog det 8 veckor för ca 1år sen men nu när alla ska ha tar det nog längre tid :crazy:
 
Sv: Pass!

Mitt tog 3 och en halv månad :crazy: för ett år sen!

När det gått två månader från att jag skickat in signalementsbeskrivningen ringde jag och frågade vad som hände. Då påstod dom att dom inte fått in någon :mad: Jag hävdade förstås att jag skickat in en, kunde tala om vilket datum jag postat den, och efter någon vecka :smirk: hade dom hittat den.

Skickade in sista pappret 20 januari och fick passet 3 maj!
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning

Vad skulle det kosta sammanlagt för mig att ID-kontrolera, chipmärka och registrera..ja till slut få ett hästpass till mitt 9-månadersföl med okänd härstammning??? Han är en connemara korsning! :bump: :bump: :bump: :banana: :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Pass!

En del raser har för närvarande väntetid på upp till ett halvår. Hos en del går det att få det snabbare mot högre avgift.
 
Sv: Pass!

eftersom många är väldigt sena med att anmäla pass till sina hästar kan det ta ganska lång tid...detta står tom i informationen om hästpass på väldigt många sidor på nätet. De flesta vänta tills sista stund vilket betyder enormt många pass att skriva ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 975
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 730
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp