Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: Pass!

Personligen så tycker inte jag att man är ute i sista minuten om man lämnar in vid årsskiftet innan det är lag på pass.
Faktiskt :smirk: .
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning

Tiggertjejen skrev:
Vad skulle det kosta sammanlagt för mig att ID-kontrolera, chipmärka och registrera..ja till slut få ett hästpass till mitt 9-månadersföl med okänd härstammning??? Han är en connemara korsning! :bump: :bump: :bump: :banana: :bump: :bump: :bump:


Frågar du mig detta..??? :confused:
 
Sv: Pass!

Mitt tog nog inte heller mycket längre tid än så.. :p
Fast så har ja iofs en fjording oxå så det kanske inte är så konstigt..
Å så skrev vi ett snällt brev om att det var lite brådskande eftersom vi skulle va me i allsvenskan.. :D
 
Rasförening

För att skaffa pass och så till hästen står det att man ska kontakta rasföreningen, men om man inte är med i någon rasförening då? och vilken rasförening kan man vara med i om man har en korsningsponny?
 
Sv: Rasförening

Jag har precis börjat ta tag i det där med pass och har inte heller vetat vart jag ska vända mig då jag har en korsningsponny. Det visade sig att man ska vända sig till Svenska ridponnyförbundet, ASRP.
På hemsidan står det att man ska skicka ett mail till: registrator@asrp.nu och skriva sitt namn och adress så skickar dom ut information.
 
hästpass???

Är det någon som vet hur man fixar det? Har ett varmblodssto och en korsningsponny. Har försökt att hitta sidor på internet där man kan fatta något, men förgäves. Snälla, hjälp mig.
 
Sv: hästpass???

Om du med varmblodssto menar varmblodig travare så gå in på www.travsport.se och beställ hem en blankett där (den ska godkänd id-kontrollant eller veterinär fylla i) tror passet ligger på 825:-...

Har ingen koll på korsningsponnyn men det kanske någon annan har??

Såg en tråd nedan där någon frågat samma sak...Men eftersom jag inte är så duktig så att jag vet hur man länkar till en annan tråd så får du gå in och kika själv. Rubriken är rasförening.

(Måste testa att länka...rasförening
 
Senast ändrad:
Sv: hästpass???

Har du använt sökfunktionen här på Bukefalos då ? Det finns ju hur många trådar som helst om just Hästpass.
 
Pass till oreggad men renrasig shettis

Hur går man tillväga då? Han är renrasig (vart utställd 1 gg) men jag har inga reg papper på honom.Endast betäckningsrapport från hans uppfödare.
 
hästpass!

jag måste bara få veta varför alla hästar behöver hästpass from 1 januari 2006 :bow:
 
Sv: hästpass!

för att tex medicinerade hästar (med livstid karens)ej skall kunnas användas som livsmedel.
 
Sv: hästpass!

Det har att göra med att hästen betraktas som potentiellt livsmedel och att man inom EU har en sträng kontroll över slaktdjur. T.ex. är alla kor märkta med brickor i öronen - så det kan vi vara glada att vi slipper än så länge på hästsidan!
 
Sv: hästpass!

För att de som bestämt det ser chansen att få in mer pengar :smirk:
Det käns som det när ma till å med måste ha pass på gårdshästar som aldrig gör ngt utom är sällskap :crazy:
En vet jag pratade med häromveckan tyckte det var fullkomligt idiotiskt, hon tyckte hästar med stamtavla kunde få slippa.
 
Sv: hästpass!

Även hästar med stamtavla kan man äta upp...

Visst, jag håller med om att det verkar idiotiskt.

Men sätter man frågan i ett lite större perspektiv förstår man bättre. Med alla larm om galna kosjukan, salmonella, fågelinfluensa o.s.v. förstår man att det är viktigt att ha kontroll över vad som kommer bli livsmedel. Nu konsumerar vi inte särskilt mycket hästkött i Sverige, men i andra EU-länder gör man det.
 
Sv: hästpass!

jag tycker det är rätt bra det här med hästpass. då kan man ju som sagt kontrollera med slakt osv men det gör ju även att hästar inte bara kan försvinna. + att man får större koll på hur många hästar det faktiskt finns vilket ingen vet i sverige idag.
 
Sv: hästpass!

sen är det ju bara dyrt om man har en häst utan papper. mitt halvblodsstos pass gick på 250kr. inga direkta pengar.
 
Sv: hästpass!

Vet. tyckte hästpass var onödigt till min häst då hon absolut inte har några som helst kännetecken på att hon är hon ifall hon skulle bli stulen tex, inga virvlar som är speciella ngn stans eller några som helst tecken så det skulle inte hjälpa mej om hon har pass eller inte, däremot är hon chippad av den anledningen att ingen kan komma å säga att det inte är hon samt att man lättare kan hitta henne om hon skulle bli stulen.

Fast vissa vill ju inte hitta hästar som är "stulna" av försäkringsbedrägeri skäl :smirk:
Men eftersom jag tävlar så måste jag ha pass, annars tror jag inte att jag hade skaffat det ärligt talat, vet några stycken som vägrar göra det.
Jag låter inte heller slakta mina hästar på slakteri då jag tycker de förtjänar en trotjänar avlivning hemma.

Dock vet jag inte hur dyra böter de riskerar att få vid vet,behandling i såna fall.Har ngn här en aning om det?
Läste att det blir dyrare med böter än att skaffa ett pass, iofs fick jag ju åka 64 mil för att en godkänd kontrollant kunde göra en signalement besrivning på min häst å med en bil som drar 3 liter/milen var det inte det billigaste kan jag meddela :eek:
Allt slutade på 3000 å då har jag ännu inte fått vet.räkningen för pass signalementbeskrivning eller chipmärkningen. :devil:

De som bestämmer sånt här verkar inte alls ha ngn förståelse för att vissa bor lite avsides å inte har tillgång till kontrollanter osv hursomhelst. :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

De som bestämmer sånt här verkar inte alls ha ngn förståelse för att vissa bor lite avsides å inte har tillgång till kontrollanter osv hursomhelst.

Jodå, det har de. Det är därför du fått flra år på dig att fixa det :angel:
 
Någon som har koll?

Vad händer med de som inte skaffar pass då? Jag känner väldigt många som inte ens vet att det finns en regel om pass och de kommer garanterat inte bry sig även om de får veta, deras hästar går antingen bara i hagen eller rids lite då och då och lägga ut pengar på hästpass kommer de inte att göra. Kan hästarna då inte få veterinärvård eller vad handlar det om?

Måste en häst man skaffar pass till vara försäkrad?

En grej till som jag inte hittat något riktigt svar på; vilka får idkontrollera varmblod?
På listan över kontrollanter på svehast.se hittar jag bara;

1 ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga av SH:s raser , utom travare och galoppörer.
2 ID-kontrollanter utan godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser utom travare, galoppörer och svensk ridponny (ASRP kräver kat 1 för de ponnyer som de registrerar), men bör inte utföra kontroll om hästen har någon udda färg.
3 ID-kontrollanter utbildade av ASVH - dessa har endast anmält att de vill utföra kontroll på svenskt halvblod, men får utnyttjas i likhet med kategori 2.

Ett oregistrerat varmblod helt utan papper och känd härstamning räknas han som travare?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 951
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 411
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 293
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp