Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Det hade fortfarande kostat lika mkt även om jag fixat det innan, jag såg helt enkelt ingen anledning att göra det innan det var krav :smirk:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Ojdå :crazy:
Ja, då undrar jag oxå hur du ska låta kontrollera den hästen då igen kontrollant får göra det :eek: Kanske bäst å ringa å höra hur det är med det hela.
Veterinärer kommer inte neka vård till hästen om den blir sjuk fast den inte har pass, däremot kan de rapportera att du inte har pass till hästen å då åker du på böter, mest troligt böter som är dyrare än själva avgiften till signalementsbeskrivning(om man inte måste åka långt vill säga).I mitt fall kostade sjäva kontrollen 450 kr, vet inte om det var utan moms då men har inte fått räkningen.
Det vore ju trist om man fick böter vid varenda vaccination, dvs 1 gång/år å extra om det händer ngt som kräver att hästen måste få vård. :(
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Lobelia skrev:
Jodå, det har de. Det är därför du fått flra år på dig att fixa det :angel:

Men ändå har dom inte nått ut till alla hästägare än. Har träffat på ett antal som ser ut som frågetecken om man frågar om de har skapat hästpass... :angel:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Nu är det som så, att vi hästägare också har skyldighet att informera oss om de regler som finns - det är inte bara "dom som ska nå ut".

Och har man läst nån hästtidning de senaste åren tycker i allafall jag att det stått rätt mycket om hästpass och åtminstone så mycket att man bör kunna räkna ut att det kan gälla en själv.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Visst har vi en skyldighet men i detta fallet så tycker jag det har varit mycket luddigt när det gäller informationen. När jag ringt till
t ex jordbruksverket så personer som haft ansvar för denna fråga vet knappt något själva det var först i vintras som jag fick den information som jag ville ha och svar på de frågor som jag ville ha.

Det finns många äldre som har en och annan gammal häst på gården kanske en gammal ponny som dottern haft förr men som man inte haft hjärta att göra sig av med. Dessa läser inte hästtidningar som ridsport, hästfynd eller andra liknande tidningar.
 
Sv: Någon som har koll?

B&B skrev:
Vad händer med de som inte skaffar pass då? Jag känner väldigt många som inte ens vet att det finns en regel om pass och de kommer garanterat inte bry sig även om de får veta, deras hästar går antingen bara i hagen eller rids lite då och då och lägga ut pengar på hästpass kommer de inte att göra. Kan hästarna då inte få veterinärvård eller vad handlar det om?

Vad JAG förstått så kan/vill inte veterinärer bahndla en sjuk häst utan pass (förutom vid akuta fall?)
Och man får svårt att avliva/slakta dom osv.

ärligt talat vet jag inte hur jag ska göra med min... Jag har nämligen tappat bort både köpekvittot och språngsedeln på henne :crazy: :eek:
Kan bara inte hitta det!!! Måste ha kommit bort i någon flytt.
Jag kan inte ens bevisa att jag äger henne. Hur f-n ska man göra då??
Dessutom är hon en 22år gammal promenadhäst...
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Jag kan inte tänka mej att man måste ha papper till allt för att bevisa att man är ägare.Hur många finns det inte som har tappat kvitto/kontrakt för evigheter sedan om man haft en häst i 15-20 år?Det här får dom som bestämt det hela, räkna med när de kommer på sina snilleblixtar :smirk:
Om man måste ha papper på allt blir det ju svårt för de hästägare som faktiskt inte har papper, då vet ajg inte hur de tänkt det egentligen.

Man får böter om man inte har pass å man kan inte skaffa pass för att man inte har papper å då kommer man få böter för att amn inte har papper å det kan jag lova är några stycken, nej går det till så, har man ju ingen annan möjlighet än att avliva hästen före den behöver pass, dvs före 2006 :smirk:
Ring å prata med en kontrollant så får de meddela hur du ska göra.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Kan inte annat än hålla med om att det är beklagligt att berörda instanser inte kunnat svara på frågan. Man behöver inte ha svar på allt direkt, men då återkommer man inom kort då man tagit reda på fakta eller med en kontaktperson som kan hjälpa till.

Dock - att informera sig är en skyldighet man har. Har inte med hästens ålder att göra. För att ta ett exempel, kör du bil utan körkort så är det du som gör fel. Och har man djur så har man faktiskt en lagstiftning och regelverk att följa - som *kan* och nu *har* ändrats.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

För dom som har dom där ID handlingarna efter -92 där säljaren har skrivit in ditt namn som ny ägare och skrivit under behöver inte ha något kvitto/köpehandlingar utan då räcker det som bevis.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Men hur många har såna? :smirk:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Visst är det tråkigt att myndigheterna inte alltid har koll på alla fakta, men det är knappast de som sökt information som kan tänkas ha missat hästpassets existens. Hur skulle du föreslå att man når ut till de som riskerar att inte ha fått informationen. Den som inte är med i en rasförening, inte läserhästtidningar, inte surfar på hästsidorinternet. Helsidesannonser i dagspressen skulle möjligen hjälpa i vissa fall men når det alla och vem är villig att betala?

Har du något förslg hur man ska nå alla?
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Ngt som kanske hade varit mer effektivt hade varit om de som bestämt detta hade kunnat 1.Sammarbeta med försäkringsbolag, på det viset hade försäkringsbolagen kunnat skicka ett papper med info till alla hästägare som har hästar försäkrade i bolagen.

2.Att sammarbeta med veterinärer så att veterinärerna hade kunnat dela ut papper med info till de hästägare som kommer till klinikerna å de hästägare som får besök av veterinär i samband med tex ngt så vanligt som en vaccinering.

Jag tror ändå att mer hästägare har kontakt med ngt av dessa alternativ, försäkringsbolag/veterinär , än att man kanske köper några hästtidningar, för där läser många bara det roligaste å det som intresserar dem utan att förstå att det kan vara viktig info man måste få reda på.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Ja alla som har en häst född efter -92 som har hästen reggad i Asvh.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

chrysler skrev:
Ngt som kanske hade varit mer effektivt hade varit om de som bestämt detta hade kunnat 1.Sammarbeta med försäkringsbolag, på det viset hade försäkringsbolagen kunnat skicka ett papper med info till alla hästägare som har hästar försäkrade i bolagen.

Och det finns ju hur många som helst som inte ens har sina hästar försäkrade och jag tror ju även att det är samma sorts folk som inte läser div hästtidningar.
Men ärligt talat, den infon finns ju överallt hur kan det ens gå att missa :confused:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Genom dessa åtgärder någ du troligen alla som redan känner till passkravet. Jag kan tänka mig att de hästägare som inte hört talas om hästpasskravet saknar försäkring, inte har allt för stor kontakt med veterinärer. Förresten så fanns det info om hästpass sist jag var hos veterinären ;). Personligen tycker jag det verkar som det varit mycket svårt att missa, det krävs i stor sett noll kontakt med hästomvärden för att inte ha hört det till leda :eek:.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Rufsan. skrev:
Rapport eller Aktuellt :angel:

Men de som inte har TV?

Jag vet den ulltimata lösning :angel: :idea: , skicka med med information på förstasidan av sveriges mest lästa skrift, IKEA-katalogen.
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Ofta har ju yngre hästar redan pass, problemet är de som haft hästen länge.Sedan är ju inte alla sveriges hästar reggade hos Asvh, skulle nog säga att det är ganska få om man kollar på resten av alla raser i landet.
Nåja, vi kan ju vara nöjda med att vi vet att det blir krav på pass :smirk:
De andra lär ju få reda på det när vet. ska komma eller när hästen ska slaktas å de får böter :crazy:
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Annonser i t ex lokaltidningar är en ide och kanske via radio. Sveriges radio snappar ju gärna upp ändringar i lag med mera i alla fall P4 dvs dom som är lokala.

Det känns ju lite skumt när man frågar jaha så har ni skaffat pass till Laban nu. De tittar storögt på en och frågar eh pass?
 
Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Vilka härliga priser det skulle blivit på passen då, om vi skulle finansiera helsidesannonser över riket ... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har/ska importera valp. Hur går man tillväga? Jag har förstått att man måste ansöka från jordbruksverket om att ta in. Det jag...
2
Svar
22
· Visningar
9 975
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: mumin
·
A
Hästmänniskan Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så nån får gärna flytta den om det är fel! Men nu till min fråga: Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Royal_724
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 730
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp