Alltså, den där maten...

Jag hade serverat maten och anpassat den till barnets åsikter i rimlig mån t.ex. om barnet inte tycker om sås så slipper hen det. Men varit tydlig med att det här är vad vi äter till middag idag. Du väljer själv hur mycket du vill äta men det blir inget annat efter middagen.

Vilken otrevlig inställning till ett barn med matproblem.
 
Va, allvarligt?! Hur ska då barnet våga prova nya smaker/rätter/ingredienser om man är tvungen att svälja ner något man kväljs utav? Sedan behöver man ju inte spotta rakt ut på tallriken utan hellre ta en servett och spotta ut i.
Vi har barn som äter nästan allt och jag tror faktiskt att det beror på att de alltid kan vara säkra på att inte behöva svälja om det är dåligt. De smakar också om (fast inte samma middag) även om de vet att de inte tyckte att det var en höjdare tidigare.

Jag har inte sagt att man ska svälja det som är dåligt. Är maten dålig ska man naturligtvis spotta ut den. Det skrev jag till och med. Men om maten är ätlig (d.v.s. inte dålig) så spottar man inte ut den. Speciellt inte sittandes vid matbordet.

Jag tycker att det låter väldigt psykologiskt att man skulle kväljas av mat bara för att man inte tycker om den. Hade mitt barn gjort det hade jag blivit orolig faktiskt.
 
Vilken otrevlig inställning till ett barn med matproblem.

Jag tror inte man hjälper barnet genom att dalta med det i det läget. Då menar jag naturligtvis fullt friska barn som är normalt kräsna och kinkiga med maten och inte barn med sjukdomar och diagnoser.
 
Just det där var jag också med om, var väldigt kräsen som barn, men mina föräldrar tvingade mig aldrig att smaka om jag verkligen inte ville. Lärare i skolan däremot verkade se det som sitt livs uppgift att jag smakade på ALL mat :rage:
Mamma tog tillslut ett rejält snack med lärarna om att aldrig tvinga mig (jag tog ju liksom inte av det jag inte ville äta, så jag slösade ju inte på mat..).
Men än idag har jag väldigt svårt att prova nya saker, just pga pressen av lärarna som liten. Det blev sån ångest när man satt där och alla vid bordet stirrade på en när läraren tvingade en att smaka. Usch så hemskt. :cry:
Jag blev väldigt sjuk av maten i skolan , fast jag sa att jag kan inte äta den pga allergi. Jag skulle inte hålla på och fåna mig tyckte de. Det slutade med att jag fick läkarintyg och mattanterna fick en rejäl avhyvling av min normalt korrekta pappa. Jag åt måååånga mackor med det jag tålde på, potatis och smör mest :D. Än idag har jag svårt med ny mat 60 år efter.
 
Gillar du också att man tvingar dig att äta mat du inte tycker om?

Jag har inte sagt något om att tvinga någon att äta. Jag har sagt att man serverar god fin mat och erbjuder den. Barnet får välja hur mycket hon/han ska äta (d.v.s. man tvingar inte barnet att äta, barnet väljer själv). Men det blir inga mackor eller annat efteråt.
 
Jag har inte sagt att man ska svälja det som är dåligt. Är maten dålig ska man naturligtvis spotta ut den. Det skrev jag till och med. Men om maten är ätlig (d.v.s. inte dålig) så spottar man inte ut den. Speciellt inte sittandes vid matbordet.

Jag tycker att det låter väldigt psykologiskt att man skulle kväljas av mat bara för att man inte tycker om den. Hade mitt barn gjort det hade jag blivit orolig faktiskt.

Det räcker med att smaken/konsistensen är dålig för att man självklart ska slippa svälja ner den. Vet man att man faktiskt slipper svälja ökar chansen att våga prova igen och ju fler gånger man provar och ens smaklökar vänjs och utvecklas desto större chans att man till slut gillar den. Det finns definitivt barn som kväljs av mat, det är ingen ovanlighet.
 
Jag blev väldigt sjuk av maten i skolan , fast jag sa att jag kan inte äta den pga allergi. Jag skulle inte hålla på och fåna mig tyckte de. Det slutade med att jag fick läkarintyg och mattanterna fick en rejäl avhyvling av min normalt korrekta pappa. Jag åt måååånga mackor med det jag tålde på, potatis och smör mest :D. Än idag har jag svårt med ny mat 60 år efter.

Helt sjukt att tvinga ett barn att äta mat barnet är allergiskt emot!!
 
Så då far de gå hungriga från bordet? Snudd på barnmisshandel

Nä, det finns mat på bordet så det räcker till alla (och blir över oftast). Väljer barnet att gå ifrån hungrig så är det barnets val. Jag som förälder serverar god mat och erbjuder den, barnets val är att äta det hen vill äta i de mängder hen vill äta det eller låta bli. Vill vi någon gång äta nåt som jag vet att barnet verkligen inte tycker om så kan barnet få rester från frysen om det finns såna som hen hellre äter. Men generellt sett så gäller det att man äter det som sätts på bordet. Har inga problem med kräset barn. Vissa saker gillar hon inte, tough luck. Då får hon äta det andra som serveras till middag den dagen. Ät potatisen, riset eller pastan om man inte gillar såsen och köttet eller vice versa.
 
Ja men det var ju de som skulle bestämma vad som skulle ätas, liksom du gör med ditt barn.

Det där var så dumt så jag vet inte vad jag ska svara på det. Allergier och intoleranser tas naturligtvis hänsyn till!! Det är så självklart så jag trodde faktiskt inte jag skulle behöva skriva det!

Naturligtvis serverar jag god mat som mitt barn tål och inte blir sjuk av det minsta lilla. Att ta upp allergier i tråden är ju så märklig argumentationsteknik så jag blir helt paff faktiskt!
 
Jag tycker diskussionen om man är jättesvår, jag har aldrig blivit tvingad av mina föräldrar att äta, jag är dock rätt kräsen. Inte så mkt med smaker egentligen men med konsistenser och mat som inte ser god ut. Har tex aldrig smakat sill eller en blodig köttbit, bara tanken av det får mig att få kväljningar eftersom det ser otäckt ut. Men min sambo har blivit tvingad att äta och han är inte kräsen alls, han äter allt (som liten blev han serverad fisksoppa med nerklippta fiskar i, av sin farmor efter en dag på stranden. Det är nog det mest otäcka han ätit men han åt). Så han tror ju på att tvinga barn äta eftersom han är uppfostrad så medans jag inte tror på att tvinga nån att äta. Men skulle någon säga åt mig att tugga och svälja ner med dricka, enligt @Lingon 's teori, trots att det växer i mun, ja då kommer det ut som spyor istället tillsammans med all annan mat jag redan fått i mig.
 
Nä, det finns mat på bordet så det räcker till alla (och blir över oftast). Väljer barnet att gå ifrån hungrig så är det barnets val. Jag som förälder serverar god mat och erbjuder den, barnets val är att äta det hen vill äta i de mängder hen vill äta det eller låta bli. Vill vi någon gång äta nåt som jag vet att barnet verkligen inte tycker om så kan barnet få rester från frysen om det finns såna som hen hellre äter. Men generellt sett så gäller det att man äter det som sätts på bordet. Har inga problem med kräset barn. Vissa saker gillar hon inte, tough luck. Då får hon äta det andra som serveras till middag den dagen. Ät potatisen, riset eller pastan om man inte gillar såsen och köttet eller vice versa.

Men mat som du tycker är god är ju inte säkert att ditt barn tycker om?
 
Det där var så dumt så jag vet inte vad jag ska svara på det. Allergier och intoleranser tas naturligtvis hänsyn till!! Det är så självklart så jag trodde faktiskt inte jag skulle behöva skriva det!

Naturligtvis serverar jag god mat som mitt barn tål och inte blir sjuk av det minsta lilla. Att ta upp allergier i tråden är ju så märklig argumentationsteknik så jag blir helt paff faktiskt!
Det var ingen som visste att det var allergi , jag bara ville instinktivt inta äta det. Oavsett orsak så finns ingen anledning att låta ett barn gå hungrigt från matbordet bara för att man tycker att det är fin och bra mat man lagat och det ska minsann duga åt dig också.
 
Jag blev väldigt sjuk av maten i skolan , fast jag sa att jag kan inte äta den pga allergi. Jag skulle inte hålla på och fåna mig tyckte de. Det slutade med att jag fick läkarintyg och mattanterna fick en rejäl avhyvling av min normalt korrekta pappa. Jag åt måååånga mackor med det jag tålde på, potatis och smör mest :D. Än idag har jag svårt med ny mat 60 år efter.
Bra av din pappa! :D Tråkigt att det ska vara såhär, mat ska vara trevligt att äta, inte kopplat till ångest. Förstår mig inte på folk som tror att det är bra för barn att bli tvingade att äta sånt de inte gillar.
 
Jag har inte sagt att man ska svälja det som är dåligt. Är maten dålig ska man naturligtvis spotta ut den. Det skrev jag till och med. Men om maten är ätlig (d.v.s. inte dålig) så spottar man inte ut den. Speciellt inte sittandes vid matbordet.

Jag tycker att det låter väldigt psykologiskt att man skulle kväljas av mat bara för att man inte tycker om den. Hade mitt barn gjort det hade jag blivit orolig faktiskt.
Det är rätt så vanligt att barn kväljs av något de inte tycker om. Att då tvinga det att svälja är ju fruktansvärt :mad:
 
Jag tror inte man hjälper barnet genom att dalta med det i det läget. Då menar jag naturligtvis fullt friska barn som är normalt kräsna och kinkiga med maten och inte barn med sjukdomar och diagnoser.
Och man hjälper inte barnet heller genom att tvinga det att svälja mat. Det om något riskerar att skapa problem med mat.
 
Det är rätt så vanligt att barn kväljs av något de inte tycker om. Att då tvinga det att svälja är ju fruktansvärt :mad:

Mitt barn har aldrig kväljts av nån mat så ni behöver inte oroa er för att jag tvingar henne svälja sånt hon kväljs av (hon är inte kräsen). Men bara för att hon av någon anledning inte tycker att falafel är gott (hon har fått för sig att vegetariskt per automatik är äckligt oavsett vad det är, skolans vegetariska har nog inte imponerat på henne tyvärr) betyder det inte att hon får spotta ut det sittandes vid matbordet. Bättre bordsskick än så kräver jag faktiskt av mitt barn när barnet passerat en viss ålder (d.v.s. den åldern då finmotoriken är tillräckligt bra för att kunna äta någorlunda utan spill och kladd).
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 706
Senast: Nytant
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 642
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp