Winni

Trådstartare
Är det någon som har eller har erfarenhet av alpackor?

Har haft ponnyn tidigare, men de senaste åren har jag bara haft lånehästar på sommarbete.

Det är ungefär 2 hektar ängsmark som ska betas. Har funderat lite på får, men har mer och mer blivit intresserad av alpackor. Jag vill inte ha dem till avel utan det blir väl några valacker i så fall.

Skulle vara kul att höra om någon själv har och kan berätta lite om dem :)
 
Sv: Alpacka

Jag har inga själv, men har just skrivit ett exjobb om alpackor och lamor. Vad vill du veta? De är lätta att ha så till vida att de är lätta att stängsla in, förstör inte markerna och är inte aggressiva. Men de är speciella djur med speciella krav, så lite kunskaper behöver man ha.
 
Sv: Alpacka

Oj har inte sett att du svarat :o

Jag ska ta kontakt med ett par uppfödare hade jag tänkt för att få veta mer, men det är ändå alltid kul att höra med någon som kanske har en alpacka eller varit nära dem ändå.

Som något jag bara kom att tänka på häromdagen var om de reagerar på mygg och knott. Kan de få eksem eller så? Vi har mycket mygg här nämligen :( Ponnyn hade ett öppet stall som de kunde gå ut och in som de ville i på sommarhalvåret och det skyddare en del faktiskt.

Men berätta gärna lite mer, lite vad som helst som kan vara intressant att veta om dem.
 
Sv: Alpacka

Ja det blev det :laugh: 3 stycken till och med eftersom antalet djur i en flock bör vara minst 3 för att de ska må bra.

Vi tog dem i olika åldrar också, så kanske det inte lika lätt blir ungdjur som ska mäta sig med varandra som under uppväxten. Vi hämtar dem i maj efter klippningen och jag längtar otroligt efter att få hem dem :love:

Sen blir det lite spännande med djur som jag inte skött, ägt eller varit omkring också som med hästar, kor och får menar jag. Men jag får hjälp och support från uppfödaren så det känns tryggt och bra ändå.
 
Sv: Alpacka

Du får hem dom till nästa år alltså? Roligt! Alpackor är väldigt speciella och mysiga djur!

Vad blev det för några? (ston, valacker etc?)
 
Sv: Alpacka

Det blev 2 valacker och ett hingst föl från i somras. Han ska kastreras när han har åldern inne för det. Det var valacker jag var ute efter och då valacker som inte gått i avel och fått ”hingstskalle”. Men det var inte så lätt att få tag på valacker, som jag hade trott. De flesta hade bara årsföl. Och ston är lite för dyra att inte ha i avel och föl och uppfödning vill jag inte ha.

Vi vill bara ha alpackor för sällskap och bete i första hand och lite på kul så kommer ullen som bonus. Ullen är ju jättefin men med så få djur blir det mest för egen del, inget för spinnerier eller så.

Ja det jag sett av dem och lärt mig så här långt så är det underbara djur och passar oss perfekt. Söta, underbart temperament, lättmockade eftersom de gör allt på en plats och en hel rad annat på +sidan :love:

Har du själv alpackor eller vet lite mer om dem så vore det kul om du har lite tips eller sånt, jag suger i mig allt om dem hahaha!
 
@Winni hänger du här fortfarande? Hur har det gått med dina Alpackor?

Jag går i Alpacka-tankar, men min veterinär (inriktad på hästar) rådde mig att tänka över saken både en och två gånger för dom kan lätt bli sjuka - är det så?
Jag tänkte ha dom tillsammans med mina hästar, och häromdagen var jag hos en som hade sina Alpackor ihop med ett gäng shettisar och det fungerade bra :up:.

Men hur är det med Alpackor, hur har man dom på vintern? Fotvård? Tandvård?
Jag har inte varit i kontakt med någon uppfödare ännu, utan det är bara i "tankestadiet" än så länge ;).
Men jag blir glad om någon kan berätta lite :).
 
När jag träffade min sambo för 3 år sedan så fick jag en flock alpackor på "köpet". Det är något av det lättsammaste djur jag någonsin träffat på och vi sköter det mesta själva så som tex. klippning,raspning av tänder, fotvård och vitamininjektioner (vintertid).
Våra går på lösdrift året runt men det finns även stall för att ha dom inne om det behövs.Det händer att temperaturen sjunker under -30 och jag tycker synd om fölen så då får dom vara inne under natten. Annars så klarar dom kylan riktigt bra, tack vare pälsen.
Just för tillfället så har vi 5 st ston som är dräktiga så det blir smått nästa sommar igen :love:
Det är svårt att veta vad man ska tipsa om men fråga på,så kan jag säkert komma med något vettigt.
 
Väcker denna gamla tråd igen då ämnet blivit intressant igen :angel:
Jag ska fortfarande ha Alpackor någon dag, men ibland får man vänta ;)

Just nu är den stora fråga som verkligen skulle behöva hjälp med - vad för slags hö ska man fodra en alpacka med?
På alpackaföreningens hemsida står det hur mycket %torrsubstans dom bör äta per kg kroppsvikt och att fodret ska vara 1:a skörd och bladigt.
Men betyder det att det ska vara någon särskild ängsblandning på åkern då eller fungerar "vanligt" torrhö eller hösilage?

Eftersom jag har tänkt ha alpackor tillsammans med min häst så måste dom kunna äta samma foder, men kan dom det är min fråga?
Min häst äter ett ganska urvuxet (ur näringssynpunkt) hö för att kunna gå på fri tillgång. Ett sådant hö kanske är rent förkastligt för en alpacka?
 
Väcker denna gamla tråd igen då ämnet blivit intressant igen :angel:
Jag ska fortfarande ha Alpackor någon dag, men ibland får man vänta ;)

Just nu är den stora fråga som verkligen skulle behöva hjälp med - vad för slags hö ska man fodra en alpacka med?
På alpackaföreningens hemsida står det hur mycket %torrsubstans dom bör äta per kg kroppsvikt och att fodret ska vara 1:a skörd och bladigt.
Men betyder det att det ska vara någon särskild ängsblandning på åkern då eller fungerar "vanligt" torrhö eller hösilage?

Eftersom jag har tänkt ha alpackor tillsammans med min häst så måste dom kunna äta samma foder, men kan dom det är min fråga?
Min häst äter ett ganska urvuxet (ur näringssynpunkt) hö för att kunna gå på fri tillgång. Ett sådant hö kanske är rent förkastligt för en alpacka?

Djurparken jag jobbat på hade samma hö/gräs till alla. Däremot fick alpackorna, fåren och getterna mycket sly utöver gräs/hö.
 
Djurparken jag jobbat på hade samma hö/gräs till alla. Däremot fick alpackorna, fåren och getterna mycket sly utöver gräs/hö.
Tack för svar!
Hade ni alpackorna även på vintern? Fick dom kraftfoder då istället för sly?
Jag tänker att man kanske kan fodra upp alpackorna med extra kraftfoder för att täcka upp för proteinbehovet (samma som man gör för häst när man har för dåligt näringsvärde).
 
Tack för svar!
Hade ni alpackorna även på vintern? Fick dom kraftfoder då istället för sly?
Jag tänker att man kanske kan fodra upp alpackorna med extra kraftfoder för att täcka upp för proteinbehovet (samma som man gör för häst när man har för dåligt näringsvärde).

Jajjemen, de är där hela året. De får kraftfoder även på sommaren (inte mycket men vi har t ex haft dräktiga/digivande och växande som behövt lite) men på vintern även fryst sly. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 559
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp