Alsikeklöver i vinterhagen.

Kia1

Trådstartare
Nu vill jag ha hjälp av er alla kunniga !
Hela min vinterhage har nu under sommaren blivit fullkomligt besudlad med Alsikeklöver,suck...:nailbiting:
Den har stått orörd sen i maj och nu så är den smockfull av den hemska växten. Min fråga är; Räcker det med att jag tar bort de med trimmern,låta hagen vara orörd tills oktober och frosten kommer ? Eller är hela hagen förgiftad för alltid nuO_o ? Det är min enda vinterhage jag har tillgång till...ca 1 ha,som 2 häst går på . Den blir väldigt lerig och upptrampad efter ett tag ,om de blir en blöt vinter. Dilemmat är att om jag plöjer upp hagen och sår om den nu !?så har jag ingen hage i vinter :crazy:
Snälla hjälp mig med er kunnighet:o
 
Rekommendationen är att om man får in för mycket av det i en vall så ska man plöja upp och så om. Men också i form av hö ensilage ska det inte vara mer än högst 20% av det till häst.
Så det minsta du får göra om du slår med trimmern är att ta bort allt som du slår av ifrån hagen.
 
Ta inte illa upp för att jag frågar - men är du helt hundra på att det enbart är alsikeklöver och inte en blandning av vitklöver och alsikeklöver? Det är lätt att förväxla dem. Vitklövern har ju en extrem förmåga att ta över i gamla nerbetade vinterhagar (det problemet har jag i alla fall i min vintergräshage).
 
Ta inte illa upp för att jag frågar - men är du helt hundra på att det enbart är alsikeklöver och inte en blandning av vitklöver och alsikeklöver? Det är lätt att förväxla dem. Vitklövern har ju en extrem förmåga att ta över i gamla nerbetade vinterhagar (det problemet har jag i alla fall i min vintergräshage).

Hur skiljer man dem åt? Jag har också vad jag tror alsikeklöver i ena hagen, men på ett inte alltför utbrett område. Har förstått det som att sporerna som är farliga för hästar finns under bladen, så nedbetat är det ingen fara. Tänkte putsa hagen regelbundet och ev plöja när det som redan är plöjt kan tjäna som hage istället.
 
Hur skiljer man dem åt? Jag har också vad jag tror alsikeklöver i ena hagen, men på ett inte alltför utbrett område. Har förstått det som att sporerna som är farliga för hästar finns under bladen, så nedbetat är det ingen fara. Tänkte putsa hagen regelbundet och ev plöja när det som redan är plöjt kan tjäna som hage istället.
Vitklöverns blommor växer ensamma på en stjälk, inga förgreningar och inga blad på blomstjälken. Alsikeklövern har ett buskigare växtsätt med förgreningar, blommor och blad på samma stjälk.
 
Hur skiljer man dem åt? Jag har också vad jag tror alsikeklöver i ena hagen, men på ett inte alltför utbrett område. Har förstått det som att sporerna som är farliga för hästar finns under bladen, så nedbetat är det ingen fara. Tänkte putsa hagen regelbundet och ev plöja när det som redan är plöjt kan tjäna som hage istället.

Jag läste någonstans att alsikeklöver har helt gröna blad och rödklöver (som jag hade svårt att se skillnad på) har som ett vitt v på sina blad.
 
Rödklöver:

rodklover2.jpg


Vitklöver:
vitklover2.jpg


Alsikeklöver (även känd som helsikesklöver):
alsikeklover2.jpg


Fler bilder finns på min blogg. Adressen hittar du på min profilsida.
 
Jag kan lättat konstatera att i min hage växer enbart vitklöver! Vet att jag läste på om alsiken men har blandat ihop det och trott att det är den utan blad på samma stjälk. Bra och tydliga bilder @marti130
 

Liknande trådar

Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 467
Senast: mackan
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·
Anläggning Hejsan Jag behöver hjälp med ett lite märkligt dilemma. Historien bakom är lång, men kontentan är att vi i stallet vi hyr in oss i...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 105
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp