Alsikeklöver

C

cubox

Hur kan man bli av med dessa Alsikeklöver på sin betesmark? Är det någon som har några iddeer? Nästan alla mina hagar består av detta!! :confused:
 
Sv: Alsikeklöver

Jag har inga erfarenheter av det själv, men en bekant till mig som jobbar med hästar och kan väldigt mycket om foder/beten mm brukar säga att det enda man kan göra är att plöjja upp det, om jag inte minns fel...
Alltså att du sår om hela hagen med annat gräs/ klöver mm. Vet inte om det var så roligt att höra :crazy:
 
Sv: Alsikeklöver

hur ser en sådan växt ut? är det den som sägs vara "extra farlig" för hästar med mycket vitt/helvita hästar?
 
Sv: Alsikeklöver

Är väl ingen superexpert men jag skulle nog rekommendera att plöja upp betet och så in nytt bete eller vad sjutton man vill göra med det.
Kvävegösling behövs ej så klöver ger ifrån sig mkt kväve.
 
Sv: Alsikeklöver

Just Alsikeklöver är skitsvår att bli av med, jag skulle rekommendera att du sprutar hela hagen med Round-up, men inte den "klena" varianten som vanliga privatpersoner kan köpa utan "riktig" round-up som man måste ha certifikat för att köpa, du behöver leja in en bonde med spruta och papper med andra ord... Sen plöjer du och sår som vanligt.
 
Sv: Alsikeklöver

Hur kan man bli av med dessa Alsikeklöver på sin betesmark? Är det någon som har några iddeer? Nästan alla mina hagar består av detta!! :confused:

Viktigt att du tar bort det, fick några av mina förgiftade av det för några år sedan, finns en tråd här på buke om det. Enda sättet att få bort det är att plöja upp och så nytt. Vi sprutade först två gånger med round-up (den starkare varianten) och sedan plöjde vi upp och sådde nytt. Var glad att du har upptäckt det innan dina hästar har blivit skadade av det.
 
Sv: Alsikeklöver

Tror det kan bli svårt att bli av med den, tyvärr. Troligtvis är ditt bete gödslat (om än för länge sen) och det "sitter i" länge. Vid gödslade marker är det vanligt att det är några få arter som tar över och dominerar. Tror inte det hjälper att plöja, snarare att det blir tvärtom då du får upp mer näring och att du får samma utgång, några få arter (dock en del andra med) som tål denna nystart. Kanske hjälper det dock att så in andra arter men du blir nog inte helt av med alsiken. Troligtvis finns det alsikefrön i jorden som kommer upp vid plöjningen.

Mitt råd! Ha ett starkt betestryck så att det gynnar andra växter. Du kanske kan putsa betet maskinellt så hästarna slipper äta allt eller växelbeta med något annat djur som är mindre känsliga mot alsiken, har ingen på lut just nu. Mocka ur hagen så att du minskar påverkan från gödsel. Men du ska veta att detta är långsiktigt. Det kan ta så lång tid som 100 år att ställa om ett gödselpåverkat bete till vad vi kallar "hagmark".

Vad gäller gifter kan jag inte säga annat än att det är just giftigt och att det bör undvikas så långt det är möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Alsikeklöver

Jag vill tacka alla svar! Skall prata med vår stor bonde som kommer att få ta över det hela. Enligt honom är det jätte svårt att plöja upp och så nytt, då våra marker är relativt blöta. Det är tydligen andra som försökt innan och har gett upp!? Men skam den som ger sig. Det var någon som sa att det var tur att inga hästar blivit dåliga... Men tyvärr är det nog detta som skett. Har en med lever problem och har haft ett antal kolik anfall. Jag har bytt foder bytt hö bytt allt som går, och detta har inte hjälpt! ( Har nartuligtvis även tagit hö från dessa marker. Som jag inte kommer att göra mer!!) Men nu efter att jag har mina hästar på andra hagar ser det lite ljusare ut. Mag besvären har försvunnit men dock återstår leverproblemet. Vår häst går på sista kortison behandlingen, och ef detta hoppas jag på bättring! Kan bara tillägga att hästen ser för jäklig ut, finns inget kvar av honom. Är glad att han har täcke. Kan även se att att hans ljusare fläckar på magen börjar att försvinna, så nu håller vi tummarna. Kommer att plöja upp och ge allt ett försök, sen får vi hålla det nere och nartuligtvis betesputsa. Tack igen;)
 
Sv: Alsikeklöver

Det bästa är ju att plöja nu för att rötterna ska dö- för att kunna så tidigare o förhoppningsvis inte få med lika mkt.

Är ingen bonde o vet inte hur mkt de frösår.
De går att dra upp- om det inte blir för mkt.
 
Sv: Alsikeklöver

Jag har själv haft samma problem en gång i tiden. Mina hästar fick också förhöjda levervärden som normaliserade sig efter ett par månader. Jag märkte symptomen av att en av hästarna fick neurologiska symptom, ramlade ihop och krampade. Tog då blodprover på den hästen och de övriga och började fundera över vad som orsakat det hela. Upptäckte då att det var massor av Alsikeklöver i hagen.
Det kan som andra skrivit vara svårt att få bukt med. Det bästa är att först spruta bort klövern och därefter plöja och så om. Tyvärr så måste du ju vänta till våren med att spruta då gräset måste börja växa först. Efter sprutningen får du vänta i minst 2-3 veckor, gärna längre och sedan plöja, harva och så. Det betyder att du nog inte kan använda hagen nästa säsong.
Vad beträffar giftet så bryts det ju ner så det är ingen fara att det påverkar hästarna, speciellt inte då du nu ska både plöja och så efteråt.
Det är mindre risk att spruta än att låta hästarna fortsätta beta Alsikeklöver och få leverskada mm.

Om det inte går att göra något åt hagen så ska du inte använda den mer!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Hästnyheter Alsikeklöver är den klöver som har blommor liknande vitklöver, men samma växtsätt som rödklöver. Därför misstas alsikeklöver lätt – men...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
477
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp