Älskade rastrådar!

Seabaz

Trådstartare
Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;)

Mina önskemål:

1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.

2. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden, simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt vi vill lära hunden trick och att lägga spår men allt på hobbynivå.

3. Så lite jakt i den som möjligt även om vi kommer lägga mycket tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön där vi bor är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.

4. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora.
Bordercollie har lagom size.

6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)

Jag har i två år nu varit dökär i Corgin men efter att jag faktiskt sett dom live nu så är jag tveksam till deras korta ben och långa kropp i kombination O_o

Västgötaspets finns på listan, känns bättre än corgi men fortf lite för korta ben :confused:

Whippet är en favorit men den passar nog inte det vi vill göra, trickträning och apportering :o:D

Border collie känns inte aktuellt då de är generellt för mycket energi och jag skulle nog ha svårt att koppla av själv :cool:

Aus cattledog är utseendemässigt vad jag vill ha men inser mina begränsningar :angel:

Jag har haft Chinese crested förut och skulle älska en ny men min pv är inte imponerad :p

Så vad finns då kvar?
Labrador? Ej flatte då dom väl är något större och mer krävande? Egentligen vill vi ha något som också är lättare i typen än labbe..

Tollare? Kan någon berätta mer?

Kooiker verkar ju fina men dom verkar inte finnas här down under..

Kan någon berätta mer om de olika australienska vallhundarna?
Fast jag har en tanke att dom liksom border collin kräver mer än 'dagliga promenader'...?


Generellt här i Australien säljs alla hundar som att de passar som familjemedlemmar i barnfamiljer. Allt från huskys och schäfrar till border collies och staffar. Vilket dom säkert gör med rätt köpare och rätt sorts familj :angel:
 
Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;)

Mina önskemål:

1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.

2. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden, simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt vi vill lära hunden trick och att lägga spår men allt på hobbynivå.

3. Så lite jakt i den som möjligt även om vi kommer lägga mycket tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön där vi bor är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.

4. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora.
Bordercollie har lagom size.

6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)

Jag har i två år nu varit dökär i Corgin men efter att jag faktiskt sett dom live nu så är jag tveksam till deras korta ben och långa kropp i kombination O_o

Västgötaspets finns på listan, känns bättre än corgi men fortf lite för korta ben :confused:

Whippet är en favorit men den passar nog inte det vi vill göra, trickträning och apportering :o:D

Border collie känns inte aktuellt då de är generellt för mycket energi och jag skulle nog ha svårt att koppla av själv :cool:

Aus cattledog är utseendemässigt vad jag vill ha men inser mina begränsningar :angel:

Jag har haft Chinese crested förut och skulle älska en ny men min pv är inte imponerad :p

Så vad finns då kvar?
Labrador? Ej flatte då dom väl är något större och mer krävande? Egentligen vill vi ha något som också är lättare i typen än labbe..

Tollare? Kan någon berätta mer?

Kooiker verkar ju fina men dom verkar inte finnas här down under..

Kan någon berätta mer om de olika australienska vallhundarna?
Fast jag har en tanke att dom liksom border collin kräver mer än 'dagliga promenader'...?


Generellt här i Australien säljs alla hundar som att de passar som familjemedlemmar i barnfamiljer. Allt från huskys och schäfrar till border collies och staffar. Vilket dom säkert gör med rätt köpare och rätt sorts familj :angel:
Australiensk terrier? Lite samma kropp som Corgi men med längre ben och smäckrare kropp. Vet dock inte hur det är med jaktinstinkten.
 
Vill ni pyssla med apportering är det ju en retriever eller en spaniel ni ska ha :)
Finns det inga jaktlabbar? Min jaktlabbehane (drygt 9 månader gammal) väger 22kg ;) alla är inte stora.
En jaktcocker annars? Field spaniel?

De kräver dock lite mer planerad träning än bollkastning på stranden. Då blir de nog inte så roliga att ha hemma ;) Men vill man träna apportering och spåra så :)
 
Vill ni pyssla med apportering är det ju en retriever eller en spaniel ni ska ha :)
Finns det inga jaktlabbar? Min jaktlabbehane (drygt 9 månader gammal) väger 22kg ;) alla är inte stora.
En jaktcocker annars? Field spaniel?

De kräver dock lite mer planerad träning än bollkastning på stranden. Då blir de nog inte så roliga att ha hemma ;) Men vill man träna apportering och spåra så :)

Det går väl dock ganska dåligt ihop med nr 3 på listan, "så lite jakt som möjligt"? Men jakten i en labbe är kanske lättare att styra än i t ex en jämthund? :)
 
Jag tycker att en trevlig sällskapshund ur grupp 9 skulle passa er utmärkt utifrån vad du beskriver här. Du tar upp flera arbetande raser som tollare, flatte och ACD men av min erfarenhet kräver de betydligt mer än vad ni vill erbjuda.

En mellanpudel kanske skulle vara något? :)

(De små benen är inga problem, btw... :angel: de tar sig fram överallt /corgi-ägaren)
 
Det går väl dock ganska dåligt ihop med nr 3 på listan, "så lite jakt som möjligt"? Men jakten i en labbe är kanske lättare att styra än i t ex en jämthund? :)

Ja, det är jättestor skillnad i jaktlusten hos en drivande/ställande hund och en retriever :) Framförallt i att träna dem att de inte får förfölja ;) Floyd t ex har mycket jaktlust (alltid näsan i backen, mycket intresserad av viltslag, reagerar blixtsnabbt på när något flyger upp framför honom, letar envist och länge osv), men vänder på sekunden så fort jag visslar - även om det kutar upp en hare 2m framför. Största skillnaden ligger ju i att de ställande/drivande hundarna ska leta reda på levande/friskt vilt och få fart på det och förfölja, en retriever ska ju aldrig jaga efter friskt/oskadat vilt utan hitta påskjutet/dött vilt.
En cocker är lite mittemellan, deras uppgift är ju att hitta vilt och stöta upp det - men inte förfölja.
Det finns många varianter på jaktlust, helt enkelt :) Vallhundarna har ju också en typ av jaktlust.
 
Senast ändrad:
En jaktlabbe kan väl vara ganska krävande vad jag upplevt? Tycker personligen jaktavlade hundar skall få jaga :) Tänkte på punkt 2.

En goldentik kanske? Jag kan inte så mycket om dem, men har förstått att de också finns i olika varianter. Halv-känner en som har en tik som är ganska nätt, så de behöver inte vara så stora. Hon är 2 år och ca 25kg, verkar vara en fin och rätt okomplicerad hund.

Hade du inte varit motsatt mindre hundar hade jag (som jag ofta gör) rekommenderat dvärgschnauzer :) Små, men mångsidiga och tuffa, går att göra typ allt med dem! Men är inte otroligt krävande heller alls, vad jag erfarit iaf. Pälsvård brukar folk tveka för, men ska man inte satsa på utställning med dem så tycker jag den inte är farlig alls.
 
Har du kollat på min ras? Pyr Sheps? En sån som i min avatar, han är smooth-faced o räcker att borsta en gång i månaden som max. Är ganska säker på att den är godkänd i Australien, men som med alla hundar man måste vara noggrann med mentaliteten.
 
Har du kollat på min ras? Pyr Sheps? En sån som i min avatar, han är smooth-faced o räcker att borsta en gång i månaden som max. Är ganska säker på att den är godkänd i Australien, men som med alla hundar man måste vara noggrann med mentaliteten.
Men kräver inte den rasen betydligt mer aktivering än en sällskapshund, vilket jag tycker TS verkar vara ute efter? Vad jag har förstått är det en ras som kräver sitt både mentalt och fysiskt? Alltså mer mot aussie och BC hållet i aktivering än vad sällskapsraserna i grupp 9 kräver.
 
Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;)

Mina önskemål:

1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.

2. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden, simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt vi vill lära hunden trick och att lägga spår men allt på hobbynivå.

3. Så lite jakt i den som möjligt även om vi kommer lägga mycket tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön där vi bor är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.

4. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora.
Bordercollie har lagom size.

6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)

Jag har i två år nu varit dökär i Corgin men efter att jag faktiskt sett dom live nu så är jag tveksam till deras korta ben och långa kropp i kombination O_o

Västgötaspets finns på listan, känns bättre än corgi men fortf lite för korta ben :confused:

Whippet är en favorit men den passar nog inte det vi vill göra, trickträning och apportering :o:D

Border collie känns inte aktuellt då de är generellt för mycket energi och jag skulle nog ha svårt att koppla av själv :cool:

Aus cattledog är utseendemässigt vad jag vill ha men inser mina begränsningar :angel:

Jag har haft Chinese crested förut och skulle älska en ny men min pv är inte imponerad :p

Så vad finns då kvar?
Labrador? Ej flatte då dom väl är något större och mer krävande? Egentligen vill vi ha något som också är lättare i typen än labbe..

Tollare? Kan någon berätta mer?

Kooiker verkar ju fina men dom verkar inte finnas här down under..

Kan någon berätta mer om de olika australienska vallhundarna?
Fast jag har en tanke att dom liksom border collin kräver mer än 'dagliga promenader'...?


Generellt här i Australien säljs alla hundar som att de passar som familjemedlemmar i barnfamiljer. Allt från huskys och schäfrar till border collies och staffar. Vilket dom säkert gör med rätt köpare och rätt sorts familj :angel:

Jag tycker ni ska titta på rasgrupp 9 eller grupp 10 (vinthundar). Raser som tollare, Aus cattledog, BC m.m. är arbetande raser som man inte ska skaffa om man vill ha en sällskaps/familjehund eller träna lite när andan faller på.

Nu har jag inte någon större koll på vinthundar men jag tror absolut att en Whippet kan uppskatta tricksträning, ren apporteringsträning nog inte dock. Sen finns det ju jakt hos de allra flesta raser av vinthundstyp men vad jag har förstått går det att träna. Kanske @RedChili eller @Philosophia ge mer/bättre info :)
 
Men kräver inte den rasen betydligt mer aktivering än en sällskapshund, vilket jag tycker TS verkar vara ute efter? Vad jag har förstått är det en ras som kräver sitt både mentalt och fysiskt? Alltså mer mot aussie och BC hållet i aktivering än vad sällskapsraserna i grupp 9 kräver.
Det har du rätt i iofs.
Man kommer långt med kniviga spår sök/uppletande, lydnad samt regelbunden simning. Rasen lämpar sig väl för agility, på stor tomt kan man bygga egen bana. Jag valde rasen (efter att ha haft flera BCs) o tyckte Aussien verkade vara för mycket krävande.
Fördelen är att dom inte jagar.
 
Det har du rätt i iofs.
Man kommer långt med kniviga spår sök/uppletande, lydnad samt regelbunden simning. Rasen lämpar sig väl för agility, på stor tomt kan man bygga egen bana. Jag valde rasen (efter att ha haft flera BCs) o tyckte Aussien verkade vara för mycket krävande.
Fördelen är att dom inte jagar.
Fast jag känner flera bergers som är totala jaktidioter. Så man kan inte säga att de "inte jagar".
 
Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;)

Mina önskemål:

1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.

2. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden, simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt vi vill lära hunden trick och att lägga spår men allt på hobbynivå.

3. Så lite jakt i den som möjligt även om vi kommer lägga mycket tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön där vi bor är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.

4. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora.
Bordercollie har lagom size.

6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)

Jag har i två år nu varit dökär i Corgin men efter att jag faktiskt sett dom live nu så är jag tveksam till deras korta ben och långa kropp i kombination O_o

Västgötaspets finns på listan, känns bättre än corgi men fortf lite för korta ben :confused:

Whippet är en favorit men den passar nog inte det vi vill göra, trickträning och apportering :o:D

Border collie känns inte aktuellt då de är generellt för mycket energi och jag skulle nog ha svårt att koppla av själv :cool:

Aus cattledog är utseendemässigt vad jag vill ha men inser mina begränsningar :angel:

Jag har haft Chinese crested förut och skulle älska en ny men min pv är inte imponerad :p

Så vad finns då kvar?
Labrador? Ej flatte då dom väl är något större och mer krävande? Egentligen vill vi ha något som också är lättare i typen än labbe..

Tollare? Kan någon berätta mer?

Kooiker verkar ju fina men dom verkar inte finnas här down under..

Kan någon berätta mer om de olika australienska vallhundarna?
Fast jag har en tanke att dom liksom border collin kräver mer än 'dagliga promenader'...?


Generellt här i Australien säljs alla hundar som att de passar som familjemedlemmar i barnfamiljer. Allt från huskys och schäfrar till border collies och staffar. Vilket dom säkert gör med rätt köpare och rätt sorts familj :angel:


Chow-chow, keeshond? Kees har jag hört beskrivas som den ultimata villahunden, de är lätta att hålla nöjda.
 
Chow-chow, keeshond? Kees har jag hört beskrivas som den ultimata villahunden, de är lätta att hålla nöjda.
Jag har mycket svårt att se en välpälsad Kees i Australien? :o fast dom kanske är betydligt mer värmetåliga än vad jag är :angel: :D

@Seabaz Kromfohrländer kanske? Annars tycker jag att om en crested eller puff passar in i ert liv men faller på vad det nu är pojkvännen inte gillar så hade jag nog satt mig ner och försökt reda ut varför det inte passar samt vem som har huvudansvaret för hunden och vem som därmed har lite mer att säga till om :) (ex, min sambo kan tänka sig att leva med hund. Helst hade han velat ha en blandras som är söt och snäll. Min sambo promenerar mes hunden när jag är sjuk - jag gör resten. Alltså bestämmer jag att det inte blir en söt och snäll blandras utan en hund som i första hand passar mig men som sambon kan leva med :) )
 
Fast jag känner flera bergers som är totala jaktidioter. Så man kan inte säga att de "inte jagar".
Jag har träffat ganska många på rasträffar o utställningar genom åren o aldrig träffat någon som jagar efter djur, men självklart kan det finnas individer som gör det.
Har träffat en som fick skallen spräckt när den försökte valla gårdens hästar, den överlevde men lärde sig inte att ge faan i hästarna.
 
Har du kollat på min ras? Pyr Sheps? En sån som i min avatar, han är smooth-faced o räcker att borsta en gång i månaden som max. Är ganska säker på att den är godkänd i Australien, men som med alla hundar man måste vara noggrann med mentaliteten.
Den sista meningen går inte nog att stryka under. Av alla berger jag träffat är en trevlig. Tyvärr.
 
Tack för alla svar, mycket att fundera över!
Vi är medvetna om att alla hundar mer eller mindre jagar men som några har nämt, vissa raser är betydligt lättare att träna in stopp-knappen på och det är något vi kommer lägga tid och ta hjälp med om det behövs för att få en glad följsam hund :)

Jag tycker också en cc hade vart perfekt men min pv tycker de nakna är äckliga och att puffen har mer pälsvård.
I och med att vi hoppas att vår framtida hund kommer älska vatten gör att en korthårig hund passar bättre med tanke på vatten och sand :)

Vi är båda intresserade av att lära hunden trick och träna hjärnkontoret.
Alltså daglig lek och spring, kasta boll/pinne och simning på stranden eller i parken, säg minst en timme om dagen. Och sedan lite trickövning hemma och i trädgården.

Schnauzer och aus.terrier är väldigt intressanta. Ska kolla upp kromfohrländer :)

Labrador är väldigt intressant då min pv vill ha en 'riktig hund' :grin:
I ansvarsfrågan kommer vi lägga lika mycket men det är ju lätt och sitta här och säga. Jag väntar fortf på arbetstillstånd och när jag får det och hittar jobb så vet vi ju mer hur vår vardag ser ut, var vi kommer bo då och om vi öht kan skaffa hund då eller vänta lite till...

På sommaren här blir ddt runt 34-38 grader med hög luftfuktighet så det känns som över 40 grader vissa dagar. Men på stranden finns alltid en bris.
Nu är det mitt i vinter o runt 22 grader, supernice!
Fattar inte folk som skaffar 'sällskaps-huskys" här, stackars djur.
Nere i söder är det dock mer chill
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 673
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 991
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 269
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 218
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp