Älskade rastrådar!

Jag funderar lite på värmen, när det är såpass varmt på sommaren och även "vintern".. Kanske tänka på det extra mycket i rasvalet? Har faktiskt ingen större koll på vilka raser som klarar värme bättre då man kanske inte tänker så mycket på det här i Sverige.. Förutom att jag har hört att tex Rhodesian Ridgeback som kommer från Afrika ska vara riktigt värmetåliga..
 
[QUOTE="Seabaz, post: 18130218, member: 4005"
Vi är båda intresserade av att lära hunden trick och träna hjärnkontoret.
Alltså daglig lek och spring, kasta boll/pinne och simning på stranden eller i parken, säg minst en timme om dagen. Och sedan lite trickövning hemma och i trädgården.
[/QUOTE]
Liten parentes, tänkt på att boll/pinnkastning inte tröttar ut hunden mentalt alls utan daglig/mkt boll/pinnkastning leder till en stressad hund. Jag säger inte att hundar inte tycker det är kul men enligt mig är det inte ett sätt att aktivera en hund utan endast en kort lek då få hundar mår bra av att göra det ofta/längre stunder. Apporteringsträning är självklart en annan sak. Likaså kan "enkel" apportering i vattnet (hunden får simma och hämta bollen ngt organiserat) var ok. I mina ögon är en bolltokig hund inget positivt då det ofta då finns stress hos hunden.
 
@Acto Angående boll/pinne på stranden samt simning, om det är stressande eller ej vet jag inte. Det är kanske den vanligaste fysiska motionen av hundar här. Men som jag skrev också så är vi intresserade av hjärngymnastik oavsett så nog kommer hunden få både fysisk och psykisk motion i lagom mängd.
Vad jag menar är ju att vissa raser kräver ju verkligen att ha ett arbete, arbetsnarkomaner och det kan vi inte erbjuda.


Angående värmen här så verkar det som att hundarna klarar det bättre än människor. Det är ca 3-4 månader det är sådär snuskigt varmt pga luftfuktigheten. Resten av året är väldigt skönt. 18 grader ikväll nu och jag sitter med tjockkläder och mössa och varm choklad :angel: jag har gått från viking till vekling på 2 år!
 
Haha, skulle googla igår kväll på "jaktlabbe". Insåg att jakthund heter "gun dog" på engelsk hund term, tyckte det var lite kul
 
Kanske titta på en vizsla? Tycker nästan det känns lämpligare än en jaktlabbe till och med - de jag känner i närheten är rätt low-key som jakthundar (Nästan samtliga är stall/sällskapshundar som sitter som klister vid sina ägare) och skulle säkert älska klimatet dessutom!
 
13924949_10210144685118736_7042529737541778591_n.jpg

Man har aldrig tråkigt med en Kromfohrläder :D
Min är väldigt enkel med det mesta, bra sällskapshund! Dock vill han hälsa på folk själv, inte tvärt om men han är också väldigt lätt att ha lös. Han jagar inte alls och är bra på inkallning, kan rida ut och även korsa vägar utan att jag behöver sitta av :up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 939
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 205
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp