Alternativ julmiddag

Nebraska

Trådstartare
Vi är inte nåt vidare förtjusta i julmaten. I fjol var vi retro och åt plankstek på julafton. Funderar på en repris i år. Finns det fler bukefalister som vågar vägra julmat? Vad har ni på menyn?
 
Jag tycker mat från tex mellanöstern kan vara enormt gott som alternativ julmat, även en del indisk mat, marockansk, osv. Det är ofta kryddat med vad vi ser som traditionella julkryddor, kanel, saffran, kardemumma, mm. Så smakerna är "rätt", men ändå väldigt annorlunda. :)
 
Vi skippar ganska mycket av julbordet i år, jag har lyckats övertala min mor till att ingen gillar det ändå ;)

Så det blir sill till förrätt, sen kör vi kalkon.
 
Vi är inte nåt vidare förtjusta i julmaten. I fjol var vi retro och åt plankstek på julafton. Funderar på en repris i år. Finns det fler bukefalister som vågar vägra julmat? Vad har ni på menyn?

Vi slutade äta julmat för kanske två år sen. Nu är standardmaten fläskfilé i ugn med potatisgratäng och en god sallad till. Samt nån smarrig efterrätt :)
 
Jag försökte förra året när vi hade julen hos oss men mina föräldrar kom ändå med köttbullar, prinskorv, Jansson och hela rasket. ;)


Nästa år ska jag inte ge mig!

Skulle gärna ha ostron och champagne, grönkålssallad med valnötter och lite sånt. Kanske skivad kallrökt lax till. Kanske inte allt tillsammans. ;)

Eller kalkon, eller någon fisk.
 
Finns ju även några norska rätter man kan testa, tex Ribbe (tjocka revbensjäll), pinnekjött (saltade och styckkade får revbensspjäll ångade på en bedd av björkkvist utan bark) eller kokt hel färsk torsk (smakar absolut bäst nu när det är kallt i vattnet).
 
Jag ska fira jul på jobbet och vi ska ha nån form av knytis på avdelningen jag kör förmiddag på så jag vet inte riktigt vad det kan tänkas bli för mat. Jag är dock in charge av godiset :D
 
Jag gillar en del av det engelska julbordet. Kalkon, stuffing, breadsauce, gelé, potatis, brysselkål osv.
Alternativt en riktigt bra rostbiff med yorkshire pudding.
 
Vi är inte nåt vidare förtjusta i julmaten. I fjol var vi retro och åt plankstek på julafton. Funderar på en repris i år. Finns det fler bukefalister som vågar vägra julmat? Vad har ni på menyn?

Alltså skinkan är lite helig tycker jag... Men det lät som att det skulle bli ostron och lite andra skaldjur till julmiddag i år, så jag får väl njuta av en skinkmacka till frukost/lunch istället
 
Jag äter köttbullar, potatismos och lingonsylt på jul. Det är ju förvisso "riktig julmat" i form av köttbullar, men eftersom jag älskar köttbullar så är det liksom något jag väljer att äta så ofta jag kan. Resten av julbordet blir jag dock glad om jag slipper! :D
 
Jag äter inget annat kött än fisk så jag brukar äta lite sill, rödbetssallad och Jansson från vanliga julbordet, utöver det brukar mina föräldrar göra lite vegetariska pajer och matiga sallader för att jag ska äta lite mer. Fräscht och gott :)
 
Jag har forsokt forandra julbordet i aratal, men sonerna vagrar att ga med pa nagot annat an Svensk julmat pa julafton. I ar nar vi inte firar med nagon av dem blir det mexicansk lam file, varm artichoke dip och en massa annat smatt och gott som inte alls hor julen till. :D
 
Det var länge sedan vi åt julbord hemma. De senaste åren har vi varit ute och käkat(visserligen julbord, men vi slipper göra det), men innan dess körde vi finare middagar istället. Det har bjudits på fondue, filet oscar och coeor de filet för att nämna några. Gillar man hummer är det en höjdare oxå.
 
Finns det fler bukefalister som vågar vägra julmat? Vad har ni på menyn?

Sen några år tillbaka gör jag precis tvärtom, njuter jag julmaten med skinka och sill efter många år som vegetarian. Det känns fortfarande lite nytt och spännande för mig att äta julskinka. Men om äldsta dottern kommer hem måste det finnas en stor skål sallad med spenat, päron, ädelost och valnötter, det är typ det enda som hon vill ha.

I min barndom serverades oxfilé på julaftons kväll men eftersom mamma inte kunde/ville ta bort julmaten åt vi julbord tidigare på dagen.. jamen ni fattar, först äter man julbord, sen dricker man kaffe och äter kakor och tårta och sen ska man äta oxfilé provencal... snacka om slöseri på fin oxfilé att slösa den på ett gäng som inte alls var hungriga. Den traditionen har jag INTE fortsatt med.
 
Vi är inte nåt vidare förtjusta i julmaten. I fjol var vi retro och åt plankstek på julafton. Funderar på en repris i år. Finns det fler bukefalister som vågar vägra julmat? Vad har ni på menyn?



Vi äter "vanlig" 3-rätters på julaftons kväll. I år blir det lax, potatis och vitvinssås till huvudrätt. Förra året var det kalkon.

Dock har vi fullt julbord på doppet kl 12. Jag gillar kvällens meny bäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp