alternativ till plastkrage/tratt

K

Kajkan

har en katt med ett sår på ett bakben som aldrig får läka, eftersom hon slickar 23h om dygnet. Har nu försökt med att ha på en plastkrage för att hon inte ska komma åt såret hela tiden. Problemet är bara att hon inte alls trivs med detta. Antingen får hon panik och kastar sig hit och dit eller så sitter hon helt stilla utan att röra sig timme efter timme. Jag måste alltså komma på en annan lösning. Vill minnas att jag sett en bild någonstans på en ny sorts krage som snarast liknade en uppblåsbar ring runt halsen. Någon som känner igen detta eller har något annat tips?
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

De uppblåsbara kragarna är faktisk jättebra, djuren har friare synfält och knallar inte in i saker på samma sätt. De brukar finnas på välsorterade djuraffärer.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

De uppblåsbara kragarna är faktisk jättebra, djuren har friare synfält och knallar inte in i saker på samma sätt. De brukar finnas på välsorterade djuraffärer.

hur vet du det? du använder ju inte krage på dina katter och inte dina vänninor heller?:confused:
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Men vad är ditt problem? Är det någon personlig vendetta eller? Har du inget bättre för dig än att hacka på allt jag gör?

Jag har hundar också, en hel hög som jag testat uppblåsbara kragar på.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Är såret öppet och stort? eller hinner det få läka så att det blir skorpa innan hen börjar slicka?
Om det hinner bli skorpa eller är litet så finns det en superbra salva som enligt katter och hundar jag använt den på smakar päckel, den heter vegebom och lindrar även klådan.
Jag har använt den på allt från sår, inte stora och variga men sår från diverse till att hålla kliet borta efter böldborttagning och för att förhindra att kli uppstår på min gamla hunds fettknutor.
Man får smörja på några gånger om dagen men det är det värt för djur som mår dåligt av tratt.

Ett annat tips är att ta på "kläder" över såret så att hen inte kommer åt att slicka, gärna i kombination med salvan eftersom slickbehovet ofta uppstår när det börjar läka och därmed klia.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

hur vet du det? du använder ju inte krage på dina katter och inte dina vänninor heller?:confused:

Bara för att man inte använder tratt på en kastrerad katt så betyder väl inte det att man inte har haft behovet att använda tratt vid andra tillfällen?

Jag har fått över tio katter kastrerade, både hon och hankatter och ingen av dem har haft behov av tratt.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Var köper du den salvan? Kan vara bra att komplettera sjuklådan lite;)
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Tack för svaren! Dessa uppblåsbara ringar finns alltså i verkligheten, då har jag inte bara drömt detta... Nu ska jag bara lyckas finna en också. Vare sig min vet eller stans zoobutik hade hört talas om en sådan ring. Salva fungerar tyvärr inte just nu då det är väldigt öppet och så behöver vara så vätska kan komma ut (sprucken böld) och testet med bandage över funkade fem minuter.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Var köper du den salvan? Kan vara bra att komplettera sjuklådan lite;)

Jag fick ett prov på ca 15 ml för ett antal år sedan på en mässa och den har faktiskt räckt hitills:D

Men den finns lite varstans i djurbutiker och hästbutiker, annars kan man beställa den från vegebom.se det är väl egentligen till hästar men fungerar utmärkt till andra djur (och människor) med.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Tack för svaren! Dessa uppblåsbara ringar finns alltså i verkligheten, då har jag inte bara drömt detta... Nu ska jag bara lyckas finna en också. Vare sig min vet eller stans zoobutik hade hört talas om en sådan ring. Salva fungerar tyvärr inte just nu då det är väldigt öppet och så behöver vara så vätska kan komma ut (sprucken böld) och testet med bandage över funkade fem minuter.

Usch det låter inget vidare:crazy:
Salvan kan man smörja runt kanterna på en sprucken böld, det tar bort klådan iallafall.
Min gamla hund fick tyvärr bölder ibland innan jag insåg vad som hjälpte att hålla dem borta och när jag smörjde runt kanterna så minskade förmodligen klådan såpass att han kunde låta dem vara, han slutade klia med tassarna och lutade slicka.
Dessutom smakade det inte gott och det hjälpte ju också till.

Jag tog salvan på hans fettknutor och efter ett kort tag kom han och "visade", dvs han ställde sig mot mej där den kliande knutan var och så fort han kände lukten av salvan kom han springande direkt och ställde upp sig för smörjning:love:
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Tack för svaren! Dessa uppblåsbara ringar finns alltså i verkligheten, då har jag inte bara drömt detta... Nu ska jag bara lyckas finna en också. Vare sig min vet eller stans zoobutik hade hört talas om en sådan ring. Salva fungerar tyvärr inte just nu då det är väldigt öppet och så behöver vara så vätska kan komma ut (sprucken böld) och testet med bandage över funkade fem minuter.

Pro-Collar heter de och googlar du kommer du hitta internet-butiker som säljer dem. De är jättebra. Köpte en när jag hade en döv katt här hemma som behövde krage, men jag ville inte störa hans synfält och han accepterade kragen utan knussel. Jag har den allra minsta storleken, men en katt på 4-5 kg behöver nog egentligen den näst minsta.
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Jag fick ett prov på ca 15 ml för ett antal år sedan på en mässa och den har faktiskt räckt hitills:D

Men den finns lite varstans i djurbutiker och hästbutiker, annars kan man beställa den från vegebom.se det är väl egentligen till hästar men fungerar utmärkt till andra djur (och människor) med.
Härligt, får testa det på pojkvännen så han inte är på och slickar på alla småsår;)
 
Sv: alternativ till plastkrage/tratt

Härligt, får testa det på pojkvännen så han inte är på och slickar på alla småsår;)

Jag provade faktiskt på mej själv innan jag tog det på hunden:angel: jag ville ju inte att det skulle svida på honom så jag rispade mej själv med nageln och kletade salva på på mitt nya blodiga sår:rofl: Sambon tittade lite konstigt på mej då:o
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: cili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 384
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 028
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp