Alternativ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag känner jag mig trött och uppgiven. Jag har insett att ingen är värd något alls. Vi förväntas slava med jobb och inte ha något liv alls utöver det. Är man sjuk så ska man inte kunna begära att ha det rent omkring sig eller att kunna äta lagad mat. Det gör mig väldigt beklämd när sjuka piskas så hårt.

Jag har cirka en och en halv månad kvar tills jag kommer till dag 180 i sjukförsäkringen och det bekymrar mig. Just nu klarar jag ju bara 50% med ett nödrop. Det känns mycket tveksamt om jag ska orka 75% vid dag 180. För att gå runt ekonomiskt behöver jag jobba minst 75%.

Så jag funderar på lite alternativ. Huset jag bor i är ju egentligen större än jag behöver. Det är 4 rum och kök. 3 av rummen är sovrum/kontor. Om jag flyttar ut kontoret till friggeboden så skulle jag kunna få plats med upp till 2 inneboende. Det skulle kunna funka som ett kollektiv här. Fördelen är att kostnader och hushållsarbete skulle kunna delas. Man skulle kunna ha gemensamma odlingar och det skulle vara möjligt att ha djur också. Nackdelen är att mitt utrymme krymper och jag vet inte hur man skulle kunna få det att fungera rent praktiskt med tvätt, städ, matlagning o.s.v. Jag gillar ju att kunna vara i fred för mig själv och vet inte om jag orkar med andra människor 24 timmar per dygn. Hur får man eget utrymme när man bor med andra? Låser in sig i sovrummet? Så jag vet ju inte om idén är så bra ur den synvinkeln. Men om jag blir utförsäkrad så kanske jag blir tvungen?
 

Hm, har du glömt indiskan? Jag tror att du skulle bli nipprig av att ha två pers I DITT HEM som inte gjorde som du gör. Jag tvivlar på att det skulle vara en bra lösning. Men jag tycker synd om dig som är så uppgiven just nu.
Nej, jag har inte glömt henne. De andra tre som var här samma sommar var dock bra. Så haken ligger väl i att hitta rätt person/er.
 
Hur man än vänder sig har man ändan bak. En halvtidslön skulle jag inte klara mig på. Men att vara heltidsarbetslös känns ju inte som någon vinst heller. Och det är såna begränsningar på att vara deltidsarbetslös.

Jag får väl se vartåt det barkar. Jag har i alla fall en del besparingar som jag kan hanka mig fram på ifall det kniper. Det finns ju ingen brådska än att komma fram till någon lösning.
 
Airbnb? Kortvariga gäster. Men vet inte hur efterfrågan ser ut där du bor...?
Jag har tänkt tanken men då gällande lillstugan. Dessvärre behöver den rustas samt att det på något sätt behöver ordnas med kokvrå, dusch och toa. Jag tror det bara kan vara gångbart på sommaren på sin höjd som ett lågbudgetalternativ för folk som inte är så kräsna.

Att få in olika okända människor direkt i mitt hem känns mer som ett osäkert kort. Då vill jag ha referenser och sånt.
 
Ha en loppis mellan april-september? Förutsätter dock att du har prylar... Öppet på helgerna typ. Har ni mycket turister?

Liten butik i friggeboden?
 
Spånar vidare: öppna pensionat av något slag till hund? Katt? Smådjur? Hunddagis? Hundvakt?
Det innebär ju arbete. Jag är hundvakt lite då och då till en snäll och väluppfostrad jycke och tycker det är fullt tillräckligt. Att ha många hundar skulle jag inte orka. Sen går det nog inte att ha ett pensionat när jag måste/vill resa bort ibland.

Ha en loppis mellan april-september? Förutsätter dock att du har prylar... Öppet på helgerna typ. Har ni mycket turister?

Liten butik i friggeboden?
Sådant kräver också arbete. En granne tvärs över vägen har loppis på somrarna. Hela området är pepprat med loppisar på sommaren. Hur det är med turister vet jag inte.

Men just nu kämpar jag med mina 50% och försöker låta bli att lägga mig ner och ge upp när jag blir för trött. Jag har liksom ingen energi utöver det jag lägger på jobbet. Jag vet inte ens om jag orkar bli biodlare i sommar som jag har tänkt.
 
Har en bekant som bor i Jönköping. Nära till Elmia alltså. Hon hyr ut tre rum. Det visade sig vara mycket mer jobb än vad hon kunde ana. Ändå får hon in bra med pengar för ett rum. 3600 kr i månaden. Kylskåp delas med inneboende (3st) i hyran ingår, Delat kök, Delat badrum. Wifi och bastu. Dörrarna har rejält lås som hon fick betala ganska mycket för. Man får räkna med många dårar som ringer.
 
Har en bekant som bor i Jönköping. Nära till Elmia alltså. Hon hyr ut tre rum. Det visade sig vara mycket mer jobb än vad hon kunde ana. Ändå får hon in bra med pengar för ett rum. 3600 kr i månaden. Kylskåp delas med inneboende (3st) i hyran ingår, Delat kök, Delat badrum. Wifi och bastu. Dörrarna har rejält lås som hon fick betala ganska mycket för. Man får räkna med många dårar som ringer.
Vad är det för jobb då? Varför måste man ha rejäla lås på dörrarna? Jag har inte ens dörrar till kök och sovrummet på bottenplan. Ska jag sätta in dörrar (vilket jag måste till i alla fall sovrummet) så måste nog dörrarna specialbyggas på plats. Annars måste dörrhålet byggas om. Mellan kök och hall går det inte ens att bredda.

Jag lär inte få in några 3600 per rum. Det här är på vischan. Jag tänkte inte annonsera på blocket heller. Ska jag ha kollektiv så annonserar jag på alternativ.nu för att hitta folk som vill odla, ha djur och hålla på med hantverk.
 
Jag hade inneboende som yngre, förvisso kände jag båda innan.
Men har haft vänner som haft okända sas via annons.
Ingen har installerat några speciella dörrar etc.
De hyrde rum och man litade på att de inte stal ngt/eller att de skulle få ngt stulet.
Tror inte jag hört om någon som installerat lås.

För mig var ena inneboenden bara bra. Hon var noggrann med att hålla rent efter sig och gjorde inget som hon trodde skulle leda till friktion mellan oss.
Andra blev en del merjobb att städa efter och denne respekterade inte hur jag ville ha städat i gemensamma utrymmen(typ torka upp om du spiller.. inte avancerat). Han fick flytta.

Mina vänner fick merjobb med en sån. Han fick också flytta. I övrigt har det varit folk som inte gett merjobb utan blivit goda vänner även efter flytt.
 
Jag hade inneboende som yngre, förvisso kände jag båda innan.
Men har haft vänner som haft okända sas via annons.
Ingen har installerat några speciella dörrar etc.
De hyrde rum och man litade på att de inte stal ngt/eller att de skulle få ngt stulet.
Tror inte jag hört om någon som installerat lås.

För mig var ena inneboenden bara bra. Hon var noggrann med att hålla rent efter sig och gjorde inget som hon trodde skulle leda till friktion mellan oss.
Andra blev en del merjobb att städa efter och denne respekterade inte hur jag ville ha städat i gemensamma utrymmen(typ torka upp om du spiller.. inte avancerat). Han fick flytta.

Mina vänner fick merjobb med en sån. Han fick också flytta. I övrigt har det varit folk som inte gett merjobb utan blivit goda vänner även efter flytt.
Jag orkar inte ens städa efter mig själv. Skulle jag ta in nån så får det nog bli någon som kan städa mot hyresreduktion.
 
Några vänner ochbiag pratade med om detta i går. Dom hyrde ut en liten stuga på gården. Det skulle handla om 1 månad... det tog ytterligare 8 månader att vräka personen som inte skötte sig alls och dessutom vägrade flytta.
Kan alltså bli mer jobb än glädje. Nån hyra fick dom aldrig heller.
 
Vad är det för jobb då? Varför måste man ha rejäla lås på dörrarna? Jag har inte ens dörrar till kök och sovrummet på bottenplan. Ska jag sätta in dörrar (vilket jag måste till i alla fall sovrummet) så måste nog dörrarna specialbyggas på plats. Annars måste dörrhålet byggas om. Mellan kök och hall går det inte ens att bredda.

Jag lär inte få in några 3600 per rum. Det här är på vischan. Jag tänkte inte annonsera på blocket heller. Ska jag ha kollektiv så annonserar jag på alternativ.nu för att hitta folk som vill odla, ha djur och hålla på med hantverk.
Mer jobb blir Det ju när man städar kök, badrum och rummet som ska hyra ut. Hon har mycket folk som bara hyr över en helg pga Elmia.
lås till sovrummen satte hon in extra på gästerna kunde låsa om sig.
 
Mer jobb blir Det ju när man städar kök, badrum och rummet som ska hyra ut. Hon har mycket folk som bara hyr över en helg pga Elmia.
lås till sovrummen satte hon in extra på gästerna kunde låsa om sig.
Ok. Så tänkte inte jag ha det. Jag tänker inte städa åt folk. De får städa sitt rum själv och sköter de sig inte i övrigt så åker de ut. Referenser och deposition kommer att krävas bl.a.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp