Alternativa dressyrsadlar

the_connemara

Trådstartare
Finns det fler här inne som rider i sadlar (tänker på sådana som är godkända för tävling) utan traditionell bom? Vad har ni för sadel och hur är den uppbyggd? Varför valde ni just den sadeln? Hur kommer det dig att ni inte har en traditionell sadel?
 
Ja, du vet ju vad jag har för sadel:angel:

Den nackdelen jag upplever med Bellan nu är att knästöden är lite små, men jag rider också med för korta läder fortfarande för att kunna vara lätt i sitsen. Egentligen hade hoppsadel varit bättre.

Jag tror det hade varit väldigt svårt för mig att gå tillbaka till en traditionell bomsadel, detta är sadel nr 3 som är semibomlös/flexibom. Jag har ganska okomplicerade ryggar på mina hästar dessutom så jag upplever inte att de är svåra att passa in.
 
Jag har en Islandssadel med flexibom. Den är latexstoppad så vi får se hur länge den passar oss. Men ponny är nöjd och min rumpa är nöjd. Det är latex i sitsen också :D

Om man ska tro tillverkaren ger den extra plats för bogbladen och en kort, lite överbyggd rygg (men den är inte jättekort).
 
Jag har en Star Trekk, den har hängt med i många år nu och troligen kommer den få göra det flera år till, jag tycker det är en helt OK sadel. Den är inte WOW!!!! för mig, men ändå väldigt trevlig, men hästarna har gillat den så den hänger med. Den har hållt sig jättefin trots att den nu börjat få en del år på nacken.
Passat bra på mina kallblodstravare med korta, runda ryggar och jag gillar att det går att byta koppjärn i den.


Sen har jag en Trekker Master som jag har enormt svårt att släppa. Just nu passar den inte hästen, lite för smal, men eftersom den är så enormt skön att rida i så spar jag den och hoppas på att den passar bättre när hästen blivit lite mindre rund.
 
Jag har som @DarkInNight en StarTrekk. Det är ingen högkvalitetssadel, det märks att lädret är av billigare kvalitet, men jag som aldrig gillat att rida i dressyrsadlar satte mig i denna första gången och kände mig som hemma. Jag valde annat än traditionell bomsadel eftersom min häst är lite rundare i formen :D än den vanliga ridhästen. Jag orkade inte leta i sadeldjungeln och den här sadeln ramlade in i mitt liv lite av en slump.

Trots att den känns lite billig tycker jag att det är en trevlig sadel :up:
 
Jag har en Islandssadel med flexibom. Den är latexstoppad så vi får se hur länge den passar oss. Men ponny är nöjd och min rumpa är nöjd. Det är latex i sitsen också :D

Om man ska tro tillverkaren ger den extra plats för bogbladen och en kort, lite överbyggd rygg (men den är inte jättekort).

Vad var det nu för någon du hade? Hur kom det sig att det inte blev en vanlig för er?
 
Jag har som @DarkInNight en StarTrekk. Det är ingen högkvalitetssadel, det märks att lädret är av billigare kvalitet, men jag som aldrig gillat att rida i dressyrsadlar satte mig i denna första gången och kände mig som hemma. Jag valde annat än traditionell bomsadel eftersom min häst är lite rundare i formen :D än den vanliga ridhästen. Jag orkade inte leta i sadeldjungeln och den här sadeln ramlade in i mitt liv lite av en slump.

Trots att den känns lite billig tycker jag att det är en trevlig sadel :up:

Jag måste nog säga emot lite :D
Jag tycker inte min Star Trekk känns "billig". "Billig" känns mer som kopiorna, där lädret känns torrt och tråkigt och hela sadeln känns opålitligt.

Jag tycker Star Trekken känns välgjord, och rejäl. Det är inte en flådig sadel i supermjukt skinn men väl en robust hållbar sadel som håller sig i fint skick år efter år. Som en gammal trotjänare :love:

Men det kan ju säkert vara skillnad på kvaliteten från sadel till sadel också :)
 
Ja, du vet ju vad jag har för sadel:angel:

Den nackdelen jag upplever med Bellan nu är att knästöden är lite små, men jag rider också med för korta läder fortfarande för att kunna vara lätt i sitsen. Egentligen hade hoppsadel varit bättre.

Jag tror det hade varit väldigt svårt för mig att gå tillbaka till en traditionell bomsadel, detta är sadel nr 3 som är semibomlös/flexibom. Jag har ganska okomplicerade ryggar på mina hästar dessutom så jag upplever inte att de är svåra att passa in.

Hur kom det sig att du slutade använda traditionell bom?
 
Vad var det nu för någon du hade? Hur kom det sig att det inte blev en vanlig för er?

Eques sella exclusive.

Islandssadlarna är ju rätt mycket rena dressyrsadlar idag. Ponny har antytt att hon gillar mjukt och fluffigt och då kändes flexibom logiskt utan att ruinera mig. Hon är byggd ungefär som en islänning så jag chansade (butiken tillåter provridning ett par dagar).
 
Jag måste nog säga emot lite :D
Jag tycker inte min Star Trekk känns "billig". "Billig" känns mer som kopiorna, där lädret känns torrt och tråkigt och hela sadeln känns opålitligt.

Jag tycker Star Trekken känns välgjord, och rejäl. Det är inte en flådig sadel i supermjukt skinn men väl en robust hållbar sadel som håller sig i fint skick år efter år. Som en gammal trotjänare :love:

Men det kan ju säkert vara skillnad på kvaliteten från sadel till sadel också :)

Nej, det är sant. Inte billig i den bemärkelsen. Jag håller med dig egentligen, den känns välgjord, men inte i superflott läder. Den är ju också förhållandevis billig i inköp i jämförelse med andra sadlar.
 
Hur kom det sig att du slutade använda traditionell bom?
Det fanns inget som passade min supervida häst då, om jag inte köpte måttbeställt och knappt det. Hon låg på 130 grader i vidd. Så jag chansade och köpte en Star Trekk Dressage (nr 2, jag hade haft en annan, äldre variant innan) och fick då ordning på lite andra bekymmer som jag haft länge, tex att hon relativt ofta kickade i galoppen av missnöje.
 
Jag har tidigare haft en sensation ride g3 och använt en g4-sits vid dressyrtävling.

Att jag hade den var helt enkelt för att mitt sto skulle bli distanshäst. :) När hon sedan tackade nej till att bli det fortsatte jag rida dressyr i sadeln, tills för några veckor sedan då jag köpte en bomsadel. Mest för att det var sånt meck med att få padden perfekt, samt att padden var svårare att tvätta. Sedan var det trist att inte kunna ha snygga schabrak på träning.
 
Jag har en Free 'N' Easy dressyrsadel. Fantastisk kvalitets-sadel :love: det syns knappt att den är använd trots att den är över 10 år gammal, det enda som avslöjar att den är använd är små märken av söljorna från sadelgjordsspännena på sadelgjordsstropparna.

Jag hittade ingen sadel åt min NF som är väldigt bred och kort i ryggen, dessutom har hon en otrolig ryggverksamhet som jag inte vill störa.
Den här sadeln bygger på en flexibel bladbom som har en större anläggningsyta än normala bomsadlar, men man ska inte låta sig luras av det ;)
Sen är sadeln justerbar både för häst OCH ryttare... men det kräver att man är ganska sadelintresserad (nörd)... :angel::D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
610
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp