Alternativa drömmar - kakorna alltså

warg

Trådstartare
Min man pratar lyriskt om sin farmors småkakor som hon kallade drömmar. Men det är inte de kakorna som jag och alla kokböcker kallar drömmar, de där bubbliga lite spruckna vaniljkakorna. Det här är alltså en annan, helt slät småkaka med ett tumavtryck i. Som jag fattar det - som en syltkaka utan sylt. Jag försökte med ökensand, men det var fel. Vi har letat och bildgooglat, men hittar inget som kan stämma. Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara för småkaka?
 
Min man pratar lyriskt om sin farmors småkakor som hon kallade drömmar. Men det är inte de kakorna som jag och alla kokböcker kallar drömmar, de där bubbliga lite spruckna vaniljkakorna. Det här är alltså en annan, helt slät småkaka med ett tumavtryck i. Som jag fattar det - som en syltkaka utan sylt. Jag försökte med ökensand, men det var fel. Vi har letat och bildgooglat, men hittar inget som kan stämma. Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara för småkaka?
Hallongrottor utan hallonsylt?
 
Min man pratar lyriskt om sin farmors småkakor som hon kallade drömmar. Men det är inte de kakorna som jag och alla kokböcker kallar drömmar, de där bubbliga lite spruckna vaniljkakorna. Det här är alltså en annan, helt slät småkaka med ett tumavtryck i. Som jag fattar det - som en syltkaka utan sylt. Jag försökte med ökensand, men det var fel. Vi har letat och bildgooglat, men hittar inget som kan stämma. Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara för småkaka?

Ååh, jag känner igen beskrivningen - men det är inga drömmar. Ska forska lite och återkommer.

/Kakmonstret
 
Det kan vara drömmar fast hans farmor enbart hade smör i dem och gräddade dem på lägre temperatur istället för som idag med olja+smör vilket kom senare och gav kakan än mer sprödhet och dessutom sprickor. Då blir de som du beskriver (med förutsättningen att ni sätter dit tumavtrycket :p) Ni får provbaka och ersätta oljan med smör :) Det kan också vara en form av mördegskaka som lokalt eller bara av henne kallades för drömmar.
 
Det kan vara drömmar fast hans farmor enbart hade smör i dem och gräddade dem på lägre temperatur istället för som idag med olja+smör vilket kom senare och gav kakan än mer sprödhet och dessutom sprickor. Då blir de som du beskriver (med förutsättningen att ni sätter dit tumavtrycket :p) Ni får provbaka och ersätta oljan med smör :) Det kan också vara en form av mördegskaka som lokalt eller bara av henne kallades för drömmar.
och @purity_666 Jag tror det kan vara så, ska testa och provbaka lite så får han provsmaka! Ska även prova @TinyWiny s variant med drömmar utan olja och bubblor (en konst att balansera för övrigt, jag behärskade den till fullo som tonåring men nu kan jag inte alls längre...)
 
Herrskapsbröd?
01311.jpg

Herrskapsbröd recept Cirka 60 stycken

200 gram margarin röres med 1 dl strösocker. Blanda sedan i 1 1/4 dl potatismjöl och 4 dl vetemjöl och arbeta degen smidig. Skulle den kännas torr o smulig ha lite mer margarin. Rulla ut degen i fingertjocka längder och tryck till dem. Skär dem i 5 cm längder och lägg på en plåt. Grädda i medelvarm ugn (225 gr) i 8 10 min.
 
Det kan vara drömmar fast hans farmor enbart hade smör i dem och gräddade dem på lägre temperatur istället för som idag med olja+smör vilket kom senare och gav kakan än mer sprödhet och dessutom sprickor. Då blir de som du beskriver (med förutsättningen att ni sätter dit tumavtrycket :p) Ni får provbaka och ersätta oljan med smör :) Det kan också vara en form av mördegskaka som lokalt eller bara av henne kallades för drömmar.
Kanske också bakade på skrädmjöl? Då blir ju smaken annorlunda.
http://stopaforskvarn.se/skradmjolsdrommar/
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 485
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp