AMHA, miniatyrhästar

WBanna

Trådstartare
Har tittat en del på annonser gällande miniatyrhästar och det står ofta "endast till utställning/körning, ej till ridning" el dyl. Rids aldrig dessa små hästar?
 
varför vill du ha en miniatyr? shettisar t ex är mycket mer viktbärande och framför allt, enklare att hitta utrustning till.

För att jag tycker att modellen på dem är mycket bättre än på shettisar. Men jag ska inte köpa någon ponny nu, utan undrade mest varför många skriver att dom inte säljs till ridning.
 
För att jag tycker att modellen på dem är mycket bättre än på shettisar. Men jag ska inte köpa någon ponny nu, utan undrade mest varför många skriver att dom inte säljs till ridning.
de är helt enkelt för klent byggda för att bära en ryttare. de är ju inte större än en hund..
 
För vem ska rida in dem?
Finns det ens så små vuxna med kunskapen som krävs?

Vem rider in minishettisar... Såååå små är dom ju inte. Och
med ridning så menar jag ju inte träna och tävla, utan knata omkring med en 2-årig unge på ryggen som rider med ledare.
 
Att jämföra miniatyr med minishettisar är som att jämföra mindre fullblod och adenner när det kommer till hur mycket vikt dom klarar att bära.

No shit Sherlock... Jag hoppas ändå verkligen inte att en vuxen sätter sig på en minishettis. Ville bara veta om små småbarn kunde rida dem (åka på dem).
 
googlade lite nu och det står att de klarar ca 35kg på ryggen (är ju olika för olika hästar men ett ungefärligt mått) och att det ofta har problem med rygg och leder pga sin storlek så jag skulle inte chansa att ha en sådan som "rid"häst.

tror amerikansk shetlandsponny skulle passa bättre
 
Senast ändrad:
De amerikanska minatyrhästar jag stött på, eller sett på bild, är byggda som ett fullblod/arab i miniatyr. En shetlandsponny (även en mindre sådan) har betydligt mer massa.
Jag tror inte att en minatyr skulle ta skada av att ett litet barn på 25-30kg åkte runt på den sisådär en 20-40min ett par gånger i veckan. Problemet är att hitta någon i lämplig storlek och kunskap som kan rida in, utbilda och träna en så liten och nätt ponny för uppgiften.

Jag har däremot fantiserat lite om ett par sådana för vagn - de är ju fantastiskt bildsköna i många fall och skulle säkert se vackra ut. (Men nej, jag ska inte ha några sådana - jag vill hellre ha en häst som går att både rida och sätta för vagn. Men man kan väl drömma om vackra ting ändå :p)
 
Miniatyrhästarna är jättevackra att se på!
Men nej, jag skulle inte utsätta en smäcker häst i 70cm-klassen för ett barn på ryggen. Lika lite som jag skulle sätta ett barn att "åka" på en Grand Danois-hund som torde vara betydligt större än en miniatyrhäst många gånger.
Inte snällt mot de smäckra djuren.

Dock ser man lite olika modeller på "miniatyrhästar" där det antagligen är språkförbistring också. En del ser rätt robusta ut, av typen minishettis. Andra är som små fullblod eller araber.

Fast vackra, det kan de verkligen vara!
Jag är just nu sugen på shettisar för parkörning (kan inte köra par, håller på att lära mig att köra enbet lite bättre med de hästar jag har) eller på sikt fyrspann, bara för att det är så gulligt. Antagligen kommer jag att inse hur korkad idén är, men drömma kan man ju.
Idén är mest korkad för att jag har gott om hästar som jag har och hellre borde köra in en till fjording än att köpa nya hästar.
Idén med körning även i par är inte korkad i sig.
 
Min kompis har en amha, den är verkligen yttepytte liten och smäcker och jag är tveksam till att den skulle klara bära så mycket mer än en unge på under året på ryggen och vad är då vitsen med det? Storleksmässigt så är en shäfer stor och grov i jämförelse. Sen har hon också en korsning amha som är betydligt robustare (men liten) och där så är det väl kanske barn upp mot 5år som känns lämpligt, shetlandsponnyn modell smäcker (för att vara shettis) ser jämförevis kraftig ut brevid dessa den är som en ardenner brevid ett arabiskt fullblod om man jämför stor häst och då är det en nätt liten dam.

Jag ser inte riktigt poänen med att skaffa en amha till ridponny då barnen måste vara så små och växer ur dem nästan innan de kan börja gå.
 
Vi hade två på ridskolan, som maskotar typ.

Inte ens de minsta knatteridningsbarnen hade jag satt på deras ryggar, ponnyerna är ju pyttesmå!
 
Jag vet inte ens vilken sadel som skulle kunna funka. Visst en 1-2 åring kan väl åka runt men varför? De är ju mycket smäckrare. Jag var på show i somras och kan ju visa lite bilder så ser du hur supersmå de faktiskt är. Utomhus, vid deras transporter, hade dom byggt rasthagar av såna gröna kompoststaket.

deVadB7BmvUMK73shD8ceZeQNiQKXYTUanwrxeGDkkI=w344-h229-p-no
POACZoqsS9-N_Vp9JfzoqF0e6ZfQKjKBs8iXOf2WxS8=w260-h173-p-no

t9qMbmV6cBBqf8yan7XUzDIaUUU66HcI4dEX7BDl93w=w687-h196-p-no

och bonusbild på den fiiinaste
A-3zbQO_YDUQRAG8YykOEp-czdG4irl-Wzo1TvuZH7s=w298-h198-p-no
 
Jag har en bekant som har en falabella, och den lilla plutten går bara som gräsklippare och sällskap till hennes pensionärer. Jag har hjälpt henne med stallpass ett par gånger, och har själv funderat på vad man kan hitta på med den lilla. Han verkar rätt nöjd med tillvaron som den är, men vad gäller ridning skulle jag inte kunna tänka mig ett scenario då det skulle funka. Jag menar, han är verkligen pytteliten. Har dåligt ögonmått, men skulle gissa på typ max 80-85 i manke.

Aldrig att det skulle gå att rida den lilla, och i synnerhet - vem ska rida in den? En docka? Nej, en sån liten ska inte ridas. Man kan ju alltid longera, tömköra, det finns massor man kan hitta på med dessa små förutom ridning. Löshoppning, agility? Just den lilla jag har umgåtts med är definitivt inte barnvänlig tyvärr då den är klapphingst och är duktig på att sparkas och bitas och dra i grimskaftet och vara en allmänt liten terrorist :banghead::love:

Jag är lite trött på detta med att alla hästar alltid ska ridas/köras för att kunna vara acceptabla husdjur. Det finns ju massvis med hästar som enbart fungerar som sällskap då de inte längre kan "användas" i konventionell mening. Man kan tycka vad man vill om att det avlas på miniatyrhästar och folk frågar sig "vad är syftet?".

Well, vad är syftet med sällskapsdjur alls då? Vi går ju ut och springer och aktiverar våra hundar. Jag tror absolut att det finns saker man kan göra med minisar. De är ju fortfarande hästar och man kan lära dem allt förutom att just bära ryttare på ryggen. Hur coolt skulle det inte vara att se en mini i piaff inlärt från marken? :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 270
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp