Amma offentligt

Fille

Trådstartare
Nu har jag varit mamma i snart ett halvår, när C fortfarande låg i magen tänkte jag en del på amningsdebatten som pågått. Jag ammar offentligt, bestämde mig redan från början att det är "nåt man bara gör för mitt barn ska ha mat", även om det ibland känns lite konstigt. Hittills har jag inte mött nåt motstånd, inga kommentarer och jag har inte upplevt konstiga blickar. Har säkert fått blickar men inget jag lagt märke till.
Har ammat på shoppinggallerior, pizzerior/fik/resturanger, på matmarknad i helgen, suttit längst fram på konferens med runt 50 pers och ammat osv. Det vill säga att jag utsatt mig för en hel del offentlig amning.

Hur har det gått för er andra som ammat offentligt? Får ni kommentarer/blickar? Eller är det de få som får kommentarer som syns i media, vilket gör att debatten blir stor? Varför tror ni folk väljer att kommentera andras val att amma?
 
Nu har jag varit mamma i snart ett halvår, när C fortfarande låg i magen tänkte jag en del på amningsdebatten som pågått. Jag ammar offentligt, bestämde mig redan från början att det är "nåt man bara gör för mitt barn ska ha mat", även om det ibland känns lite konstigt. Hittills har jag inte mött nåt motstånd, inga kommentarer och jag har inte upplevt konstiga blickar. Har säkert fått blickar men inget jag lagt märke till.
Har ammat på shoppinggallerior, pizzerior/fik/resturanger, på matmarknad i helgen, suttit längst fram på konferens med runt 50 pers och ammat osv. Det vill säga att jag utsatt mig för en hel del offentlig amning.

Hur har det gått för er andra som ammat offentligt? Får ni kommentarer/blickar? Eller är det de få som får kommentarer som syns i media, vilket gör att debatten blir stor? Varför tror ni folk väljer att kommentera andras val att amma?
Jag tyckte det kändes jättekonstigt att amma offentligt till en början när sonen var nyfödd, men sen blev det enklare ju mer tiden gick och sedan kunde jag i princip amma var som helst. Jag har inte fått några kommentarer, så vitt jag kommer ihåg (var ca 2 år sedan). Snart är det dags igen och hoppas att jag slipper kommentarer denna gången också :). Jag vill slippa både positiva och negativa kommentarer. Amning är ju egentligen inte en sån stor grej och slipper gärna all uppmärksamhet kring det. Frågor har jag däremot inget emot, men kommentarer undanbedes ;).
 
Har heller aldrig fått kommentarer, blickar kanske men inget jag lagt någon större uppmärksamhet vid. Har ammat i en gång på Gekås :D Jag har aldrig brytt mig utan enbart kört på med att mitt barn ska ha mat när hon eller han är hungrig. Däremot har jag helst satt mig lite avsides eller så för att ju äldre de blivit desto mer nyfikna på ljuden runt om så för att slippa bli helt nerblötad med mjölk så har jag faktiskt börjat uppskatta amningsrum mer och mer.
 
Jag har inte heller fått några kommentarer, "problemet" är mest som i inlägget ovan, Lilleman ska titta sig runt hela tiden och tar en slurk, tittar runt, tar en slurk till... resultatet blir att man visar tutten för alla och det droppar mjölk! Därför går vi helst iväg lite :)
 
Har ammat en hel del offentligt och inte brytt mig alls. En gång har jag upplevt att jag fått blickar, var när jag ammade på sjukhus. Var och hälsade på min pappa som var inlagd och just då var sambon på toaletten så jag ammade i en korridor. En man i typ 35-års ålder går förbi och stirrar och mer eller mindre dreglar. Fräscht. Sen gick det förbi massa sjukvårdspersonal, alla tittade och log. Speciellt en tyckte att det var så fint att "någon så ung ammar". Jag var 25 då så så himla ungt var de väl inte haha.
 
Nej jag har aldrig märkt av något. Men jag brukar välja att sätta mig lite avsides för att jag själv inte känner mig bekväm om dottern börjar titta runt.
 
Jag har inte heller fått några kommentarer, "problemet" är mest som i inlägget ovan, Lilleman ska titta sig runt hela tiden och tar en slurk, tittar runt, tar en slurk till... resultatet blir att man visar tutten för alla och det droppar mjölk! Därför går vi helst iväg lite :)

Droppar? Så avis! Hos mig sprutar det, typ i fem strålar åt olika håll :meh:
 
Jag ammar när det behövs och det har blivit lite varstans:)
Jag fått kommentar 1gång, vi va på Pinchos och käkade. Men det va bara positiv kommentar ifrån en kvinna i 60års åldern som tyckte det va fantastiskt fint att jag ammade min bebis:bow:
Personalen på pinchos kommenterade med "-åh:love:"
Så jag har inte mött nåt negativt alls:up:
 
Jag vill tro att den här amningsdebatten inte finns i den utstäckning i Sverige som den vill göra sken av, utan bara har vällt in i landet via sociala medier från framför allt USA.

Mina två barn ammades offentligt utan några bekymmer, men det var samtidigt under en tidsålder då sociala medier inte var uppfunna.
 
Min yngsta har fyllt 12 år nu men honom ammade jag överallt, jag stod och ammade i kön in till flyget från en semesterresa, men han ammade i bärsjalen så det var nog ingen som ens fattade att han ammade då. :D
 
Min är 1,5 och ammades till han var 8 mån. Kan bara komma på ett tillfälle som jag fick några sura blickar och det var i gynmottagningens väntrum när han var 2 veckor gammal.
Annars har jag inte upplevt att någon brytt sig eller ens tittat till. Och då har jag ammat precis överallt; gallerior, affärer, butiker, parker, café, restaurang osv.
 
Nu har jag varit mamma i snart ett halvår, när C fortfarande låg i magen tänkte jag en del på amningsdebatten som pågått. Jag ammar offentligt, bestämde mig redan från början att det är "nåt man bara gör för mitt barn ska ha mat", även om det ibland känns lite konstigt. Hittills har jag inte mött nåt motstånd, inga kommentarer och jag har inte upplevt konstiga blickar. Har säkert fått blickar men inget jag lagt märke till.
Har ammat på shoppinggallerior, pizzerior/fik/resturanger, på matmarknad i helgen, suttit längst fram på konferens med runt 50 pers och ammat osv. Det vill säga att jag utsatt mig för en hel del offentlig amning.

Hur har det gått för er andra som ammat offentligt? Får ni kommentarer/blickar? Eller är det de få som får kommentarer som syns i media, vilket gör att debatten blir stor? Varför tror ni folk väljer att kommentera andras val att amma?

Jag har inte märkt av ngt och då har jag ändå ammat F gåendes på både köpcentrum och Astrid Lindgrens värld. Men jag kör på ámningslinne och stickad tröja över när jag ammar offentligt så det syns inte ett dyft varken vid "till- och frånkoppling" eller under själva ammandet. Vet inte om det kanske spelar in?

Jag gör alltså ovanstående förmin egen skull då jag är tokpryd. Andra får göra hur de vill.
 
Samma här :D

Vi klarar inte en amning utan att F sätter i halsen och blir nersprutad med mjölk.:p

Hon är så bekväm så när det inte kommer utan att hon behöver sitta så vill hon inte ha mer. :rofl:

Vi har också problem här med bekvämlighet. Kommer det inte mjölk de första tre sugtagen så blir det skrik och så trycker han ifrån sig själv med händerna :meh: tre nya sugtag, ingen mjölk, skrik och trycker ifrån. Och sådär håller det på tills mjölken kommer. När han var mindre satte han typ i halsen hela tiden.
 
Vi har också problem här med bekvämlighet. Kommer det inte mjölk de första tre sugtagen så blir det skrik och så trycker han ifrån sig själv med händerna :meh: tre nya sugtag, ingen mjölk, skrik och trycker ifrån. Och sådär håller det på tills mjölken kommer. När han var mindre satte han typ i halsen hela tiden.

Här sätter F i halsen, trycker ifrån för att få luft(?) och blir då nersprutad. Oftast vill hon då i te ta bröstet förrän det slutat spruta.
 
Här sätter F i halsen, trycker ifrån för att få luft(?) och blir då nersprutad. Oftast vill hon då i te ta bröstet förrän det slutat spruta.

Haha aw :) Det hade inte jag heller velat :D men det är inte så kul att sitta med sprutade bröst :angel: Lilleman släppte också när han satte i halsen men tog det ganska snabbt igen. Men med det trycket jag tydligen har hann man ju ändå bli helt blöt på den sidan :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp