Amma offentligt

Jag har alltid ammat mina tre barn var vi än har varit.
Enda negativa kommentaren jag har fått är av en äldre kvinna på ett cafe. Hon låtsades som att hon inte hade sagt något efter att jag spände ögonen i henne och gav henne svar på tal :mad:

Men när barnen har blivit större så har jag varit tvungen att gå undan. Amningsregnponcho har jag behövt många gånger, när mjölken har runnit till så sprutar en stråle rakt ut om madam släpper tutten :angel:
 
Har också ammat typ överallt, och inte stött på några negativa kommentarer.

Men även jag gick undan när sonen började bli lite större. Eftersom han tyckte att det här men att mamma skulle få ha tröjan över bröstet var fruktansvärt onödigt, och att han själv var allt annat än stilla ibland. Men det var mest för min egen skull, inte för att jag tycker att man "ska" göra så. Och ibland hade ju nöden ingen lag.
 
Nu har jag varit mamma i snart ett halvår, när C fortfarande låg i magen tänkte jag en del på amningsdebatten som pågått. Jag ammar offentligt, bestämde mig redan från början att det är "nåt man bara gör för mitt barn ska ha mat", även om det ibland känns lite konstigt. Hittills har jag inte mött nåt motstånd, inga kommentarer och jag har inte upplevt konstiga blickar. Har säkert fått blickar men inget jag lagt märke till.
Har ammat på shoppinggallerior, pizzerior/fik/resturanger, på matmarknad i helgen, suttit längst fram på konferens med runt 50 pers och ammat osv. Det vill säga att jag utsatt mig för en hel del offentlig amning.

Hur har det gått för er andra som ammat offentligt? Får ni kommentarer/blickar? Eller är det de få som får kommentarer som syns i media, vilket gör att debatten blir stor? Varför tror ni folk väljer att kommentera andras val att amma?
Jag ammade alla våra tre barn "offentligt" tills de var runt 1 år och har aldrig upppfattat några konstiga blickar e d.

Däremot - med all rätt- tittade folk undrande den gången jag hade en """""amningsvänlig"""""" klänning där man kunde ta fram bröstet genom att vika undan den (jag använde annars bara vanliga t-shirts) och jag glömde vika tillbaka o gick runt på Elgiganten i flera minuter med ett (visserligen behåklätt) bröst hängande utanför . Nåja som tur var hade jag i alla fall kommit i håg att knäppa behån och vad 17 folk fick ju nåt att skratta åt...
 
Jag som inte (kan) amma får extremt mycket kommentarer. Varför, om jag pumpar osv. Att det är bättre med amning. Allt från random jobbkollegor till vem som helst på stan.
 
Jag satte mej oftast lite avsides, mest för att ingen av barnen kunde koppla av tillräckligt annars.
Fick aldrig några kommentarer eller blickar mer än en gång när ett gäng gick förbi när jag satt i en soffa utanför toaletterna på stort köpcentrum. Några killar nånstans kring 20-25 och de såg verkligen alldeles förskräckta ut :laugh:

Men jag var aldrig riktigt bekväm med att amma :( det var svårt och jag var obekväm med det.
Hade jag fått nån syrlig kommentar hade jag bara blivit ledsen och sen aldrig ammat bland folk igen.
 
Jag som inte (kan) amma får extremt mycket kommentarer. Varför, om jag pumpar osv. Att det är bättre med amning. Allt från random jobbkollegor till vem som helst på stan.
Det minns jag däremot, med min första fungerade inte amningen alls och då var det visst fritt fram att kommentera... :meh: De i närheten visste ju vad vi gick igenom så de sa inget men folk på stan O_o "Det är faktiskt bättre att amma än hålla på så där, du skadar ditt barn" fick jag höra någon gång... :banghead:
 
Det minns jag däremot, med min första fungerade inte amningen alls och då var det visst fritt fram att kommentera... :meh: De i närheten visste ju vad vi gick igenom så de sa inget men folk på stan O_o "Det är faktiskt bättre att amma än hålla på så där, du skadar ditt barn" fick jag höra någon gång... :banghead:
Och @Hyacinth. Så himla tråkigt att höra att ni blivit bemötta på det sättet. Det är ju många kvinnor dom känner skuld över att de inte kan eller vill amma, och att då få det slängt i ansiktet måste vara fruktansvärt jobbigt! Man måste liksom inte alltid säga vad man tycker, eller ens ha en åsikt :mad:
 
Jag har aldrig fått någon negativ uppmärksamhet. Har ammat överallt inklusive under en helig muslimsk ceremoni. Jag ser aldrig andra så stora barn som ammas offentligt (sonen är bara 1,5 år) men jag tänker fortsätta amma något halvår till. Kan tänka mig att det kan väcka mer uppmärksamhet än när små spädbarn ammas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp