Analyser 2017

Saknar som sagt en mineralanalys på mitt hösilage. Har en analys från dodson and horrel med övriga näringsvärde. Har börjat samla in material från de balar jag har köpt så att jag kan skicka in själv. Frågan är nu var man skickar det för bäst och mest prisvärt svar? Bor i Dk men kommer till Sverige i helgen så kan skicka därifrån också.
Funderar på för nyfikenhet skull att skicka efter näringsvärde också för att se hur det överensstämmer med producentens analys från D&H, men det beror på priset...
Taggar @spaderÄss som brukar ha bra koll på analyser..

Jag bor i Tyskland och skickade mitt prov till svenska Agrilab. Gick jättefort, både analys och faktura kommer på mejlen.
 
Attan, årets hö blev "för bra" som vanligt :nailbiting: Aldrig är det lagom :idea:

Smrp 73, MJ 8,3.. Lite mycket för lättfött russ! Till treåringen och fölet passar det ju fint. Det blir att blanda med halm som tänkt.

Mineralerna verkar ligga så pass att de inte behöver annat än selen iaf :)
 
I det stora hela är höet bra, det blir till att balansera mineralerna "bara".

8 mj
62 smbrp
4.5 Ca
1.7 P
1 Mg
10 Mn
16.7 Zn
46.9 Fe
4.5 Cu
 
Fick analysen på grovfodret där min unghingst bor i går. Meh. :meh: Fin kvot, men i övrigt alldeles för lågt i MJ...

Per kg TS:
6,38 MJ
smrp 41 g
socker 64 g
NDF 664 g

TS 72%

Förstaskörd slaget i Augusti säger väl sitt... dåligt höår var det ja. :cool:
 
Någon som kan säga nått om vår analys?
22140741_10154918076461099_889452383081172071_n.jpg
 
Jag tycker den ser bra ut, men lite hög sockerhalt och lågt i fiber. Är fodret väldigt finstråigt?

Ja det är det :)
Det ska ha det på lösdriften och jag har ett varmblod på 4år.
Borde jag lägga till nått?
Förra våren hade hon svårt att släppa pälsen men jag har ingen koll på vad fodret hade för innehåll då tyvärr.
 
Ja det är det :)
Det ska ha det på lösdriften och jag har ett varmblod på 4år.
Borde jag lägga till nått?
Förra våren hade hon svårt att släppa pälsen men jag har ingen koll på vad fodret hade för innehåll då tyvärr.

Kvoterna MJ/smrp och Ca/P ser bra ut, har inte räknat på övriga mineraler. Får dom fri tillgång? Om hon äter bra och inte tränas jättehårdt så skulle jag tro att det räcker med enbart grovfoder så som värdena ser ut.
 
Kvoterna MJ/smrp och Ca/P ser bra ut, har inte räknat på övriga mineraler. Får dom fri tillgång? Om hon äter bra och inte tränas jättehårdt så skulle jag tro att det räcker med enbart grovfoder så som värdena ser ut.

Ja fri tillgång :)
Det är just mineralerna jag är osäker på då hon som sagt hade kvar vinterpäls relativt länge. Sen hade de andra i samma hage/samma foder inte samma problem.
 
@Nepenthe Hur mycket äter hästen ungefär? Det behövs koppar, zink och mangan iallafall, för att balansera järnet. Bla zink har rätt stor betydelse för päls mm. Det går inte att säga exakt mängd som behövs tillsättas utan att veta hur många kg hästen äter :)
 
@Nepenthe Hur mycket äter hästen ungefär? Det behövs koppar, zink och mangan iallafall, för att balansera järnet. Bla zink har rätt stor betydelse för päls mm. Det går inte att säga exakt mängd som behövs tillsättas utan att veta hur många kg hästen äter :)

Hon äter nog uppåt 15 kg per dag :) eller låter de lite? :D har dålig koll tyvärr
 
Tack för svar! Jag kollade dock igen och jag måste sett helt galet för vi har en kvot på 3 och inte 11.... :o:o:o:o
Men jag är väldigt glad för det!! Har hittat ett mineralfoder med en kvot på 1 plus att jag kommer ge vetekli. Får se om det räcker eller om jag ändå måste tillsätta fosfor.
Har tyvärr alltid högt med kalcium så jag brukar ge fosforbalans
 
Vad tror ni om denna analys? Passar den våra relativt svårfödda hästar som är 16, 18 o 25. Här är analysen:
TS% per/kg foder 76 per/kg Torrsubstans
Råprotein g 88 100
Smb RP g 59 116
MJ 8,0 78
Smb RP/OE g/MJ 7,4 10,5
NDF g 450 594
Passar det våra gamlingar eller måste man tillsätta mkt utöver det?
 
Vad tror ni om denna analys? Passar den våra relativt svårfödda hästar som är 16, 18 o 25. Här är analysen:
TS% per/kg foder 76 per/kg Torrsubstans
Råprotein g 88 100
Smb RP g 59 116
MJ 8,0 78
Smb RP/OE g/MJ 7,4 10,5
NDF g 450 594
Passar det våra gamlingar eller måste man tillsätta mkt utöver det?

Tycker det ser fint ut! Kanske lite högt protein beroende på vilken kvot hästarna håller sig finast på. Du har ingen mineralanalys?
 
Om man har låtit hösilaget ligga och torka innan man analyserar det såatt det på analysen står 88% ts men i verkligheten är det ca 65-70%, hur räknar man då? Funkar det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp