Analyser 2017

Ja det funkar, det blir ju lite matte bara ;) Har du analysen?

Ts 88%
Råprotein 86 G/kg ts
Smältbart rp 49 g/kg ts
Energi 7,1 g/kg ts
Ca 5,7 g/kg ts
P 1,5 g/kg ts
Mg 2,1 g/kg ts

Hur omvandlar jag? Krasst sett så tänker jag att jag inte behöver räkna jättenoga, kvot på 7, hästarna har så gott som fri tillgång. Mineraler behövs ju dock, några med rätt mkt fosfor tex krafft mineral vit.
 
Ts 88%
Råprotein 86 G/kg ts
Smältbart rp 49 g/kg ts
Energi 7,1 g/kg ts
Ca 5,7 g/kg ts
P 1,5 g/kg ts
Mg 2,1 g/kg ts

Hur omvandlar jag? Krasst sett så tänker jag att jag inte behöver räkna jättenoga, kvot på 7, hästarna har så gott som fri tillgång. Mineraler behövs ju dock, några med rätt mkt fosfor tex krafft mineral vit.

Om jag inte är helt ute och cyklar borde du kunna ta ovanstående värden och multiplicera med 0.7 för att få värdena för en TS på 70%. Tex blir proteinet 49×0.7=34.3 g per kg foder då :)
 
Hej alla foderkunniga!

Tar tacksam emot era förslag på vad ni hade kompletterat följande grovfoder med. Min ytterst amatörmässiga läsning av analysen landar iaf i att protein och kalcium måste upp?

Torrsubstans 85.5 %
Omsättbar energi till häst 8.1 MJ/kg EUSEKR
Smältbart råprotein 18 g/kg EUSEKR
Omsättbar energi till häst 9.5 MJ/kg Ts EUSEKR
Smältbart råprotein 21 g/kg Ts EUSEKR

Kalcium Ca 1.7 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Fosfor P 2.0 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Kalium, K 13 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Magnesium Mg 0.78 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Natrium Na < 0.050 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Svavel S 1.0 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Koppar Cu 8.6 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Järn Fe 54 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Mangan Mn 41 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Zink Zn 24 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE

Hästen är en 11årig fullblodsvalack i lätt till normal träning. Han är något tunn och omusklad, revben kan skönjas i vissa vinklar och han behöver mer massa i överlinjen. Han har fri tillgång på grovfodret (uppskattar att han äter 13-15 kg/dygn).

Stort tack på föhand!
 
Hej alla foderkunniga!

Tar tacksam emot era förslag på vad ni hade kompletterat följande grovfoder med. Min ytterst amatörmässiga läsning av analysen landar iaf i att protein och kalcium måste upp?

Torrsubstans 85.5 %
Omsättbar energi till häst 8.1 MJ/kg EUSEKR
Smältbart råprotein 18 g/kg EUSEKR
Omsättbar energi till häst 9.5 MJ/kg Ts EUSEKR
Smältbart råprotein 21 g/kg Ts EUSEKR

Kalcium Ca 1.7 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Fosfor P 2.0 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Kalium, K 13 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Magnesium Mg 0.78 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Natrium Na < 0.050 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Svavel S 1.0 g/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Koppar Cu 8.6 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Järn Fe 54 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Mangan Mn 41 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE
Zink Zn 24 mg/kg Ts DS ISO 11885m:2009 EUDKVE

Hästen är en 11årig fullblodsvalack i lätt till normal träning. Han är något tunn och omusklad, revben kan skönjas i vissa vinklar och han behöver mer massa i överlinjen. Han har fri tillgång på grovfodret (uppskattar att han äter 13-15 kg/dygn).

Stort tack på föhand!

Det fattas väldigt mycket protein, ja. Man brukar vilja ha kvoten 6, ditt hö(silage?) har 2 :) Sedan behövs det även koppar, zink och mangan. Magnesium har jag dålig koll på får jag erkänna, men jag tror att även det behövs då magnesiumet är väldigt lågt.

Detta är mitt förslag på en lösning:
Fri tillgång (13-15 kg) av detta grovfodret
1 kg Krafft Pure Lucerne Pellets (här får du det kalcium som behövs på köpet)
0,3 kg Krafft Muscle Up
15 ml Coppervit Foran (fixar koppar+mangan)
10 g Trikem Vimital Zinc
Sedan behövs selen också, där finns det många olika att välja mellan... Det måste dock vara organiskt selen för att hästen ska kunna ta upp det!

Jag har valt dessa produkterna för att de är lätta att få tag på och dosera. Finns säkert andra alternativ som kanske passar dig bättre, detta är som sagt bara ett förslag :)
 
Det fattas väldigt mycket protein, ja. Man brukar vilja ha kvoten 6, ditt hö(silage?) har 2 :) Sedan behövs det även koppar, zink och mangan. Magnesium har jag dålig koll på får jag erkänna, men jag tror att även det behövs då magnesiumet är väldigt lågt.

Detta är mitt förslag på en lösning:
Fri tillgång (13-15 kg) av detta grovfodret
1 kg Krafft Pure Lucerne Pellets (här får du det kalcium som behövs på köpet)
0,3 kg Krafft Muscle Up
15 ml Coppervit Foran (fixar koppar+mangan)
10 g Trikem Vimital Zinc
Sedan behövs selen också, där finns det många olika att välja mellan... Det måste dock vara organiskt selen för att hästen ska kunna ta upp det!

Jag har valt dessa produkterna för att de är lätta att få tag på och dosera. Finns säkert andra alternativ som kanske passar dig bättre, detta är som sagt bara ett förslag :)


Wow, tack snälla för utförligt svar! :) ska kolla på det!
 
22894175_10155116885656864_4072132164788045210_n.jpg


Hm, hoppas ni kan se denna.
Vad tänker ni i så fall om den här analysen? :)
 
Extremt högt järn, annars ser det bra ut tycker jag!
Tack!
Det visade rätt så bra på foderstatsprogrammet jag kollade i, men känns bra att kolla med andra också. Lite högt energi kanske?
Frågan är vad man gör när det är för mycket av någonting? Kompensera för om det fattas nått borde ju vara lättare :). Å andra sidan har jag tänkt ge hästen rätt så låg giva och dryga ut med halm, så det kanske inte blir så farligt mycket järn ändå
 
Tack!
Det visade rätt så bra på foderstatsprogrammet jag kollade i, men känns bra att kolla med andra också. Lite högt energi kanske?
Frågan är vad man gör när det är för mycket av någonting? Kompensera för om det fattas nått borde ju vara lättare :). Å andra sidan har jag tänkt ge hästen rätt så låg giva och dryga ut med halm, så det kanske inte blir så farligt mycket järn ändå

Balansera upp järnet med de andra mineralerna. Järn, mangan, zink och koppar påverkar varandra så därför är det viktigt att dessa är i balans :) Skicka gärna ett pm om du behöver mer hjälp!
 
Jag har en Ca/P kvot på 1,55 på den totala foderstaten (11 kg hösilage + 200 g lucern og 450 g betfor. Saknas typ 6 g Ca /dag för att få en kvot på 1,7. Hittar i princip bara foderkalk i 25 kg säckar här i DK vilket känns liiite overkill. Tips på mindre förpackningar eller hade ni levt med en kvot på 1,55?
 
Jag har en Ca/P kvot på 1,55 på den totala foderstaten (11 kg hösilage + 200 g lucern og 450 g betfor. Saknas typ 6 g Ca /dag för att få en kvot på 1,7. Hittar i princip bara foderkalk i 25 kg säckar här i DK vilket känns liiite overkill. Tips på mindre förpackningar eller hade ni levt med en kvot på 1,55?

Du kan inte ge ett färdigt mineralfoder? I Sverige finns det annars många med mindre förpackningar, bland annat Eclipse Biofarmab :)
 
Jag har en Ca/P kvot på 1,55 på den totala foderstaten (11 kg hösilage + 200 g lucern og 450 g betfor. Saknas typ 6 g Ca /dag för att få en kvot på 1,7. Hittar i princip bara foderkalk i 25 kg säckar här i DK vilket känns liiite overkill. Tips på mindre förpackningar eller hade ni levt med en kvot på 1,55?

Ja, jag hade struntat i att försöka korrigera en kvot på 1,5.

Nygjorda försök* på växande unghästar och vuxna individer har visat att en kvot på mellan 1,3 och 6,0 är helt ok och utan påvisbara negativa effekter på hästen, så länge som hästens behov av både kalk och fosfor är uppfyllda.

* som jag natuligvis tappat länken till när min dator gjorde seriösa försök att tända eld på sig själv.
 
Du kan inte ge ett färdigt mineralfoder? I Sverige finns det annars många med mindre förpackningar, bland annat Eclipse Biofarmab :)
Jag har redan koppar, zink och selen från forage plus så vil inte blanda in färdiga blandningar utöver, blir himla krångligt räknade.. hittade 1 kg men det innehåller också fosfor så hjälpte inte så mycket. Litar åt att jag lever med en kvot på 1.55..
 
Ja, jag hade struntat i att försöka korrigera en kvot på 1,5.

Nygjorda försök* på växande unghästar och vuxna individer har visat att en kvot på mellan 1,3 och 6,0 är helt ok och utan påvisbara negativa effekter på hästen, så länge som hästens behov av både kalk och fosfor är uppfyllda.

* som jag natuligvis tappat länken till när min dator gjorde seriösa försök att tända eld på sig själv.
Läste också det någonstans så jag låter det vara som det är. Hon får antagligen lite mer lucern senare i vinter så då putta den åt rätt håll dessutom
 
TS 74%
Smältbart rp 61 g/kg ts
Energi 7,6 MJ/kg ts
Kalcium 7,6 g/kg ts
Fosfor 1,8 g/kg ts
Magnesium 2,9 g/kg ts
Kalium 15,9 g/kg ts

Kan hästarna äta endast detta utan kraftfoder? Dem äter mellan 6-9 timmar om dagen utspritt. Resten av tiden har dem lite halm att tugga på. Ingen av hästarna arbetas hårt och alla är lättfödda.

Jag ger granngårdens original mineral, 1dl om dagen. Är fundersam över Ca/P kvoten?
 
TS 74%
Smältbart rp 61 g/kg ts
Energi 7,6 MJ/kg ts
Kalcium 7,6 g/kg ts
Fosfor 1,8 g/kg ts
Magnesium 2,9 g/kg ts
Kalium 15,9 g/kg ts

Kan hästarna äta endast detta utan kraftfoder? Dem äter mellan 6-9 timmar om dagen utspritt. Resten av tiden har dem lite halm att tugga på. Ingen av hästarna arbetas hårt och alla är lättfödda.

Jag ger granngårdens original mineral, 1dl om dagen. Är fundersam över Ca/P kvoten?

Proteinmässigt så funkar det iallafall. Du har ingen mineralanalys?
 
Hur mkt kan mineralinnehållet skilja sig från år till år på hö som är skördat på samma mark och gödslat på samma vis som förra året?

Årets hö är senare slaget och det har varit mera regn i år, om det spelar in?
 
Längtar såååå efter att få analyssvar. Fodrat totalt i blindo i drygt två månader nu och det känns hemskt att inte veta om jag missar något fundamentalt. Skickade in igår så borde få veta nästa vecka...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 406
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp