Anders Borg kallade kvinnor för "hora" och "slampa" på fest

Sander

Trådstartare
På Bukefalos har vi diskuterat kvinnosyn. Anders Borg har prisats av feminister för att han deklarerat att han är feminist och för sin "goda kvinnosyn". Han har nu gått lös.

På en fest har han bland annat visat sitt kön och kallat kvinnor för "hora" och "slampa".

Hur står det till med den s.k. "goda kvinnosynen" bland feministiska män?
 
Jag tycker det visar på ett otroligt dåligt omdöme och en kass människosyn. Respektlöst mot närvarande, särskilt de utsatta (män som kvinnor).

Har inte själv förespråkat Borg som något exempel för det goda i män, men tycker han verkar vara lika respektlös mot män som kvinnor. Han ville ju t ex jämföra penis med andra män på festen....
 
Det intressanta är ju även efterspelet som pågår i diverse kommentarer där man försvarar och förmildrar hans handlingar. "Lätt hänt", "låter som en bra fest", etc etc. Hade han haft utländskt påbrå eller, gud förbjude, varit kvinna, så hade det låtit annorlunda.
 
Jag tycker absolut att Borgs beteende faller under klassiskt sexistiskt beteende, format av våra patriarkala strukturer.

Han vill jämföra kukar för att se vem som har störst.
Han kallade kvinnor för horor och slampor.

Båda övergreppen handlar om machoism och manlighet.
 
Jag har alltid föraktat AB :yuck: Sen vad han kallar sig, har OTROLIGT lite med verkligheten att göra. Ta Göran Lindberg :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck: som exempel.
 
Jag tycker absolut att Borgs beteende faller under klassiskt sexistiskt beteende, format av våra patriarkala strukturer.

Han vill jämföra kukar för att se vem som har störst.
Han kallade kvinnor för horor och slampor.

Båda övergreppen handlar om machoism och manlighet.

Jag är inte oenig med dig.
 
..och jag tycker att det är smaklöst att diskutera en namngiven person här när han sannolikt inte kommer att vara medveten om att det sker och inte kan försvara sig ifall han skulle vilja.

Jag tycker han betett sig som en skit. Men därifrån till att diskutera honom utan hans vetskap är det ett långt steg. Även kändisar har rätt till att få försvara sig eller förklara sig. Direkt till dem som diskuterar henom.
 
..och jag tycker att det är smaklöst att diskutera en namngiven person här när han sannolikt inte kommer att vara medveten om att det sker och inte kan försvara sig ifall han skulle vilja.

Jag tycker han betett sig som en skit. Men därifrån till att diskutera honom utan hans vetskap är det ett långt steg. Även kändisar har rätt till att få försvara sig eller förklara sig. Direkt till dem som diskuterar henom.

"Försvara sig"? Really?
Wow.
 
..och jag tycker att det är smaklöst att diskutera en namngiven person här när han sannolikt inte kommer att vara medveten om att det sker och inte kan försvara sig ifall han skulle vilja.

Jag tycker han betett sig som en skit. Men därifrån till att diskutera honom utan hans vetskap är det ett långt steg. Även kändisar har rätt till att få försvara sig eller förklara sig. Direkt till dem som diskuterar henom.

Jag håller delvis med.

Därför länkar jag till hans Facebook inlägg så han får komma till tals.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=468259753557661&id=100011209212240
 
Jag tycker absolut att Borgs beteende faller under klassiskt sexistiskt beteende, format av våra patriarkala strukturer.

Han vill jämföra kukar för att se vem som har störst.
Han kallade kvinnor för horor och slampor.

Båda övergreppen handlar om machoism och manlighet.

Om han inte undertryckt sitt manliga beteende hade det inte behövt gå så här långt.
 
Allas försvar av hans vidriga beteende får magen att instinktivt vilja vända sig ut och in.
Så otroligt vidrigt.

Varför då?

Tycker det är oerhört glädjande att folk inte är så dömande.

Problemet är att Borg gått in i en roll där han inte fått utlopp för sin manlighet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
48 955
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 184
Senast: vallhund
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 823
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp