Nalasmatte

Trådstartare
Har en fråga. Överallt läser man vad som är normal andningsfrekvens hos en häst.

Men om den har mer, vad är då för mycket? Vad är varning, och när är det akut eller allvarligt?
 
Har en fråga. Överallt läser man vad som är normal andningsfrekvens hos en häst.

Men om den har mer, vad är då för mycket? Vad är varning, och när är det akut eller allvarligt?

För att svara på den frågan så måste man veta hur hästens allmäntillstånd ser ut. Och vad som är normal andningsfrekvens för just den hästen.
 
Normalt är 8-16 andetag/minut. Om den andas mer än så i viloläge bör en försöka ta reda på vad det beror på. Kan vara smärtrelaterat eller sjukdomsrelaterat. Precis som att lära sig vad ens häst har för normaltemp bör en lära sig vad ens häst har för normal andningsfrekvens.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
705
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: FUNNY
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp