Andningssvårigheter (video)

NotlikeI

Trådstartare
Hej!
Med risk att folk kommer tycka både det ena och det andra lägger jag nu upp en video och vill fråga er om någon har erfarenhet av något liknande. Lite bakgrundsinfo:

Hunden är en 6 årig blandras tik, lite psykiska besvär tyvärr men fysiskt aldrig haft något (så vitt vi vet iaf) mer än lite irritation i öronen och klåda/mjäll, detta hade hon tills 2 års ålder, då bytte jag till spannmålsfritt foder och då blev det mycket bättre och har hållt sig mycket bättre hela tiden, även om hon är lite "fnattig" av sig ibland så är huden fin, inget mjäll, ingen rodna eller irritation.
Men hon har så länge jag minns (iaf efter valp stadiet) fått liknande andningsbesvär som videon kommer visa. Fram tills 5 års ålder hände det kanske max 1 gång månaden, går vanligtvis över efter 1-2 minuter. Men nu börjar det komma allt oftare, kanske ett par gånger veckan och det är mycket "kraftigare" nu. Lyckades fånga på video nu som jag ska skicka till mamma (som jag nämner) så hon kan visa den för den veterinär vi haft senaste 10 åren till de hundar vi haft. Vi litar mycket på honom och ska hon undersökas vill jag helst att det blir av honom (dels för att hon accepterar att bli hanterad av honom, vilket hon verkligen inte gör av alla) men det är 3 timmars bil eller tågresa till honom så det är ju inte bara att åka dit lite snabbt och låta honom kolla på henne. Hon blev vet,besk för 2 år sedan för försäkringsskull (hade henne innan oförsäkrad, så därför vet.besk skulle göras) hon är regelbundet vacc mot kennelhosta och avmaskad 2 gånger per år, vilket vi fått höra är det "normala" på en vuxen hund?
Sist hon vacc lyssnade de på andningen och anmärkte in på något. Jag är lite inne på om det är allergi?
Hon fick ett ben idag (dental stix, inte alls nyttigt för hundarna men hon älskar dem) de innehåller ju dock spannmål såg jag nu på innehållsförteckning :( (känner mig som världens sämsta som inte kollat det innan)

Vill helt enkelt få lite tips och råd, min mamma ska snart komma upp och hälsa på så tanken är väl att åka med ner med hunden, lite svårt att få till det när man jobbar och så bara. Därför vill jag gärna höra lite vad ni tror under tiden.


 
Det kan vara noskvalster och värt att provbehandla för. Det kan även vara gomseglet mm som spökar lite (inget farligt).

Min ena kan få små korta attacker som låter så (dock lite hårdare, häftigare, men går snabbare över). Då hjälper det att hålla för näsborrarna några sekunder, så släpper det. Det är inte helt ovanligt hos heeler och beror oftast på gomseglet (någon för slappt/långt). Händer oftast vid koppeldragande, men kan hända ändå vid olika tillfällen.

I min ras var det stor koll på detta för ett antal år sedan om vad det berodde på, men vare sig veterinärerna som var inblandade hittade något specifikt - inget noskvalster (många provbehandlades) eller någon synbart anatomiskt (ej hjärta, ej trånga luftvägar etc), så det antas vara mest beroende på lite slappt bak i gommen.
 
Tack för super bra förslag! Låter ju faktiskt troligt med alla tre anledningarna, en sak jag tänkte på är att (för att min syster ville det och för att en tränare sa det) de senaste par månaderna börjat använda halsband på henne på promenader. Om hon då skulle ha trachealkollaos t ex så är det kanske inte så konstigt om det förvärrats. Så det är ju något som jag kommer säga till om att vi ska sluta direkt med så får hon ha sin sele (bröst sele) 100% igen istället. Jag föredrar sele i vilket fall då hon ibland "flyger efter" kaniner och andra djur och det blir en hemskt ryck i kopplet, hon är ju liten (7-8 kg) ca så när jag håller emot så blir det ju mycket kraft såklart. Så alltid tyckt det känns för starkt med halsband på henne just pga det.
En sak är säker och det är ju att hon behövs kollas av vet. om det nu skulle vara att gomseglet spökar lite så är ju iaf det skönt att veta.
En sak jag inte tycker stämmer på trachealkollaos är ju att de nämner att det främst är när hunden blir exalterad, det stämmer inte alls i detta fall. Hon kan skälla om det ringer på dörren och hälsa på nytt folk och vara rätt "uppe i varv" men det brukar aldrig förekomma då, aldrig heller vid motion som hon klarar mycket väl.
 
Jag tycker det ser ut som typiska noskvalsternysningar :)

Enligt informationen jag läst ska man kunna se dem i vissa fall (oftast när hunden vilar/sover) har inte sett något alls och brukar observera henne rätt bra. Men ska hålla extra koll och se om jag lyckas se något kvalster. Sett bilder på hur de kan se ut om det kryper ut.
 
Enligt informationen jag läst ska man kunna se dem i vissa fall (oftast när hunden vilar/sover) har inte sett något alls och brukar observera henne rätt bra. Men ska hålla extra koll och se om jag lyckas se något kvalster. Sett bilder på hur de kan se ut om det kryper ut.

Det är sällsynt att man kan se dem, så det hade jag nog inte gått så mycket på.
Veterinären jag var hos i somras sa att hon under sina 35 år som veterinär sett noskvalster en gång, och då hade hon ändå genomfört x antal nossköljningar osv för att försöka konstatera noskvalster.
Det enda sättet att bli 100% säker på att en hund har noskvalster är att klyva skallen på mitten, vilket man kanske inte gör mer än vid obduktion.. ;)
I regel behandlar man dem och försvinner besvären tolkar man det som att det var noskvalster de hade, annars letar man vidare.
 
Det är sällsynt att man kan se dem, så det hade jag nog inte gått så mycket på.
Veterinären jag var hos i somras sa att hon under sina 35 år som veterinär sett noskvalster en gång, och då hade hon ändå genomfört x antal nossköljningar osv för att försöka konstatera noskvalster.
Det enda sättet att bli 100% säker på att en hund har noskvalster är att klyva skallen på mitten, vilket man kanske inte gör mer än vid obduktion.. ;)
I regel behandlar man dem och försvinner besvären tolkar man det som att det var noskvalster de hade, annars letar man vidare.

Jo läste det med, men kan ju vara värt att hålla koll ändå, menar det skadar ju iaf inte ;)
Får prata med veterinären om vad han tror om att behandla mot det, han behöver ju undersöka innan och du vill jag gärna kolla henne mot trachealkollaos också. Hoppas innerligt att det är noskvalster, då kan hon iaf bli bra från det! eller att det är "slapp gom" för då är det iaf inget farligt.
 
Jo läste det med, men kan ju vara värt att hålla koll ändå, menar det skadar ju iaf inte ;)
Får prata med veterinären om vad han tror om att behandla mot det, han behöver ju undersöka innan och du vill jag gärna kolla henne mot trachealkollaos också. Hoppas innerligt att det är noskvalster, då kan hon iaf bli bra från det! eller att det är "slapp gom" för då är det iaf inget farligt.

Någon gjorde en felstavning, för det heter trachealkollaps :)
 
Min hund lät exakt likadant för någon månad sen, det var noskvalster. Hon hade haft dessa nysattacker någon enstaka gång tidigare men när det hände oftare och blev värre så uppsökte vi veterinär och fick Stronghold utskrivet. Nu är det helt borta :) Nysningarna kom nästan bara vid vila, enligt veterinären tyder det ofta på noskvalster.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: JosephineR
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 111
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp