Ändrad dragvikt 2011?

Linnea_s

Trådstartare
Tänkte starta en tråd om att det tidigare pratades om att dom skulle ändra dragvikten för B - körkort år 2011. Är det någon som vet något mer om detta?
Skulle vara intressant och vet aom det blir någon ändring och hur stor förändring det blir...
Tacksam för svar :)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag har för mig att de ska ändra 2013, och då höja totalvikten till 4250 eller något liknande. Men så klart, det är ju inte helt säkert;)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

När jag tog min BE-behörighet för snart två år sedan så vill jag minnas att de pratade om att det i samband med ändringen även skulle komma krav på någon sorts utbildning för att köra släp med enbart B-behörighet. Vet inte vad som hände med detta, men värt att kolla upp kanske. Vitsen med BE är ju inte enbart att få dra tyngre, utan (kanske framförallt) att det är den sammanlagda vikten vid dragtillfället som räknas, i stället för tjänstevikt plus maxlast.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

När jag tog min BE-behörighet för snart två år sedan så vill jag minnas att de pratade om att det i samband med ändringen även skulle komma krav på någon sorts utbildning för att köra släp med enbart B-behörighet.

Oj. Jag har svårt att tro att det går att genomföra. Vilket administrativt kaos det skulle bli att ordna med för alla människor som sitter med B-kort idag :crazy: Däremot känns det väl mer troligt att dom inför det som ett tex "körkort utfärdat efter XXXX"-alternativ...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ja, det är vad som sagts hela tiden, som förslag.

750 kg ska vara tillåtet på B-kort (det som idag är ett lätt släp). Allt över totalvikt 750 kg kräver kompetensbevis som man får efter utbildning och test. BE-behörigheten kommer i så fall (om förslaget går igenom) att vara samma som idag, med en begränsning för släpets vikt på 3500 kg (idag finns ingen begränsning för släpets vikt, så länge bilen får dra tyngden).

I samband med detta vill förslaget att tågvikten på b-kort med kompetensbevis ska öka med 750 kg (så länge bilen får dra det), d v s tågvikten för b-kort blir då 4250 kg, vilket långt ifrån påverkar alla bilar och alla förare.

De flesta tror att dette innebär att man kan dra lika mycket på b-kort som med be-kort, men det är alltså enligt förslaget precis tvärtom. Man kommer att kunna dra mindre med b-behörighet, istället krävs en utbildning och en godkänd test för att får dra samma som idag och i vissa fall lite mer.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Detta var vad jag fick förklarat för mig när jag tog BE 2005. Vad jag har kunnat utläsa så är inte förslaget ändrat. Vad det sedan blir i slutänden är ju en helt annan femma.

Men BE är aldrig bortkastade läropengar som jag ser det.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Och jag förstår inte att folk inte skyndar sig att ta BE innan de nya reglerna kommer...
Risken för att det kommer att kosta dyra pengar bara för att få köra dagens b-ekipage är ju överhängande...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Syntest: c a 100 kr
Körkortstillstånd: 220 kr
Teoriprov: 220 kr
Uppkörning: 1 500 kr
Foto: 80 kr
Körkortstillverkning: 150 kr

Tillkommer körskola om man så önskar och teoriböcker om man vill ha det.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Mina kostnader:

Syntest: 100kr på Specsavers
Böcker: 259kr (bok och kontrollfrågor, nya, inkl frakt), sålde dem sen för 150kr
Körkortstillstånd: 220kr
Teoriprov: 220kr
Uppkörning: 1500kr
Foto: 80 kr (fotoautomat)
Själva körkortet: 150kr

= 2379:-

Och lite soppapengar :)



Tog inga lektioner och lånade ett BE-ekipage som jag lastade med spånbalar. Att ta en lektion vad gäller funktionsbeskrivning och så kan jag rekomendera, om du inte har en tekniskt kunnig på området i närheten att fråga.


Skulle jag varit riktigt snål hade jag tagit eget kort med digitalkameran och köpt böckerna begagnat, men jag slog på stort ;)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Nu vet jag att det var jag som startade tråden men jag förstår faktiskt inte varför man måste lära sig köra med BE? Alltså man börjar ju alltid att lära sig köra släp med B kortet och vad ska det vara för skillnad om det blir några hundra kilo tyngre?
Jag har då aldrig haft problem själv om det varit lättare eller tyngre eller om jag har kört större fordon, inga problem med att backa eller liknande heller?! Hmm...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

KL

Vad innebär det att ta BE kort idag? Måste man läsa om allt, alltså B-behörighet? Börjar känna mig gammal och undrar om man skulle fixa teorin idag, den verkar väldigt omfattande. Har funderat på att ta BE men.... ska man läsa om allt igen? Puh... Jobbigt nog på min tid.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

du behöver läsa in hela teorin. Skriver ett nytt teoriprov visserligen med frågor inriktade på tungt släp, men vilka som helst frågor kan komma.

Mina kostnader när jag tog: köpte teoriböckerna för 500kr.
En körlektion, 900kr.
Hyra av bil och släp vid uppkörning, 1200kr (för att slippa krångel, valde jag den dyra vägen).
Körkortstillstånd 220kr,
Vägverkets avgifter som övriga redan redovisat.
Syntestet gjordes gratis på körskolan, fotot tog i samband med att jag skrev teoriprovet och kostade inte ytterligare.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ett fordons egenskaper ändras en hel del när det lastas och får ökad tyngd. Många är tyvärr inte medvetna om det, vilket märks tydligt ute i trafiken.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ett fordons egenskaper ändras en hel del när det lastas och får ökad tyngd. Många är tyvärr inte medvetna om det, vilket märks tydligt ute i trafiken.

Men reglerna är ju helt snedvridna, så jag förstår verkligen Linnea_s fundering där. Med våran Landcruiser får man med B-kort dra 790 kg och med våran Citroen C3 får man dra 1130 kg... Det finns ju ingen logik i det alls, så jag hoppas verkligen på att det blir krav på att man måste ha ett speciellt körkort för att få dra släp överhuvudtaget. Oavsett om man har mycket eller lite last i släpet, stor eller liten kärra, tung eller lätt bil osv, så är det ju helt annorlunda att köra med släp än utan.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är ju utmärkt logik i det. Med ett större, tyngre ekipage förändras mycket av kör- och dragegenskaperna.

Men jag tycker absolut att det förslag som finns ska gå igenom. Alla släp med totalvikt över 750 kg kräver utbildning/kompetensbevis. Det innebär att BE-kortet fortfarande kommer att krävas för de stora ekipagen, men dessutom kommer det i s f att krävas behörighet för alla hästsläp.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Åja, det behöver ju inte vara ett par hundra kg. Det kan ju skilja på två ton. Någonstans måste gränsen dras, och jag tycker gränserna är för generösa idag. Många ekipage ute i trafiken är farliga.

Utan BE-behörigheten hade man på B-kort kunnat dra 3,5 ton med vår bil. Det måste du väl ändå rimligen tycka är skillnad mot ett hästsläp med totalvikt 1300 kg?

Och inse att det förändrar ungefär ALLT vad gäller kör- och dragegenskaper?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 777
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 572
Senast: Sel
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 444
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp