Ändrad dragvikt 2011?

Sv: Ändrad dragvikt 2011?

:crazy:Det är många som inte VILL förstå skillnader.
Och det är många som vill vara de som bestämmer lagarna helt utifrån sina egna önskemål och sin livssituation...:D

Tänk bara på hur många som väljer att köra en fordonskombination som de saknar behörighet för. Och hur många som väljer att anse att fartreglerna inte gäller dem, för de kan minsann köra fortare än hastighetsbegränsningen (erkänner att det har hänt mig också, men jag är åtminstone medveten om att jag gör fel och skulle ALDRIG tjafsa om en fartbot som jag hör att den del personer gör).
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är ju utmärkt logik i det. Med ett större, tyngre ekipage förändras mycket av kör- och dragegenskaperna.

Och med en liten lätt bil så förändras egenskaperna/säkerheten ännu mer. Om släpet börjar vobbla bakom en liten bil jämfört med en stor, så vet ju iaf jag vilket ekipage jag föredrar att ratta i den situationen... Skulle never ever ens tänka på att t ex koppla på en häst bakom våran lilla Citroen, trots att det finns möjlighet att göra det helt lagligt. Bakom Landcruisern så märks det knappt knappt när man har något som hänger på kroken.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Men jag tycker absolut att det förslag som finns ska gå igenom. Alla släp med totalvikt över 750 kg kräver utbildning/kompetensbevis. Det innebär att BE-kortet fortfarande kommer att krävas för de stora ekipagen, men dessutom kommer det i s f att krävas behörighet för alla hästsläp.

Jag hoppas det förslaget går igenom. Det är egentligen vansinne att man med nytaget körkort utan att ha kört något släp slags släp alls, kan koppla på en stor husvagn eller tungt hästsläp. Dessutom så lastar många fel i husvagnar och cargosläp, säkrar inte lasten ordentligt och vips så är olyckan framme.

Det hände en dödsolycka här för några år sedan där anledningen med all säkerhet var fellastat cargosläp där lasten började röra sig, släpet att vobbla, kom över i fel körbana och en mötande personbil frontalkrockade och en person avled och en annan skadades svårt.

Se har jag träffat på ganska många som kör med släp och som säger nej jag kan inte backa med släp. Nehe men kan du inte köra bakåt så tycker jag inte du ska köra framåt alls utom med små lätta kärror med totalvikt högst 750 kilo.

Jag körde lagligt på B-körkort men tyckte bilen var alldeles för klen i en del situationer. Större bil med större motor krävde E-körkort så då tog jag det, så svårt var det inte
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är ju så otroligt sällan ett ekipage börjar vobbla, om man ser i jämförelse med hur ofta det kommer andra situationer där tågvikten påverkar.

Jag förstår inte att så många tycker BE-kort är ett onödigt ont. Det är inte svårt att ta, alla som klagar påstår att de kör utmärkt - vad är problemet? Lägg några tusenlappar på en utbildning som står sig livet igenom. För kunskap är väl aldrig ivägen eller onödig?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Och jag förstår inte att folk inte skyndar sig att ta BE innan de nya reglerna kommer...
Risken för att det kommer att kosta dyra pengar bara för att få köra dagens b-ekipage är ju överhängande...

Det beror nog på att många vill se om de tänker göra som 'de brukar' och bara ändra reglerna för de som tar körkort efter ÅÅMMDD eller kommer att ändra retroaktivt.

Jag har t ex inte tagit BE-behörighet för jag inte vunnit någonting på det så att säga. Dvs det hade gett en bokstav till i körkortet men inte mer.

Så jag har helt enkelt inte ansett det värt att lägga de där tusenlapparna. Jag skulle inte ha minsta problem med att skaffa behörigheten, men har helt enkelt varit lat och snål och låtit det vara.

Kommer det krävas att jag tar den iom nya reglerna så gör jag det, kommer de som tog körkort innan visst datum få fortsätta köra som innan kommer jag inte ta BE sålänge jag har nuvarande hästtransport och bil men mest troligt den dag jag ska skaffa ny transport.

Sen anser jag också nya reglerna är skitbra. Det är eg vansinne att få köra släp alls på B-kort utan att ha övningskört en meter med släp. Än värre att man får dra tungt släp, med levande last osv. Jag har ju dock en far som är yrkeschaufför och dessutom fått backa lite för många släp på ponnytävlingar genom åren när chaufförerna inte kunnat/vågat. Så innan jag övht fick köra släp var jag tvungen att lära mig backa, och 'godkännas' av honom. Och sen var det rätt mycket träning på att köra det också innan han tyckte att 'okej, nu skriver jag över det på dig'. (Han lånade mig pengar till första släpet).

Men många som kör - ffa vanligt släp - hänger ju bara på det, tutar och kör. Och många hästägare har inte ens koll på lastvikter och B-kortsregler, så.. jag välkomnar kompetensbevis för att få dra allt släp eg, inkl lätta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Många ekipage ute i trafiken är farliga.


Och inse att det förändrar ungefär ALLT vad gäller kör- och dragegenskaper?!

Intressant tråd!
Hade den här diskussionen igår och har länge undrat om jag ska behöva ta BE-kort. Vill verkligen inte, är urdålig på att backa släp och jag har bil idag som jag får dra ganska mycket på. Men med ändrade regler framöver så är det väl bäst.

Du skriver att många ekipage är farliga och jag har många gånger undrat över det här med fartgräns på släp, när man blir omkörd av släp i 110 km/h, eller ligger bakom ett som kör 100-110 km/h.

Är det farliga farten i kombination med lasten. Tex. ett tomt släp är mer OK (ur säkerhetssynpunkt) att köra fort med än ett lastat.

Sen, det här med ändrade köregenskaper vid tung last. Att köra hästar måste ju ändå vara väldigt mycket annorlunda - rörlig och dynamisk - än en fastspänd statisk last.

Min fråga är lite luddig kanske, men vari ligger säkerhetsmomentet? Hur tungt släpet är lastat/hur fort man kör/hur bra bil (motor och konstruktion) man har? En kombination av allt?
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Håller med, jag tycker inte skillnaden är så stor för personbilar att det motiverar särskild behörighet för lite tyngre släp. Med ett simpelt traktorkort får man dra traktorsläp som väger 20-30 ton utan något praktiskt prov överhuvudtaget trots att det kräver långt mycket mer kunskap och omdöme och det redan som femtonåring.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Dels har du ju farten (jag har sett folk som under hög hastighet vält med tomt, väldigt lätt släp. Släpet har studsat och sedan hamnat på sidan - i farten). Med ett tomt och lätt släp förändras inte bromssträckan, har du bromsat släp och last beror det ju mycket på hur mycket last det är på (vikt på släpet). Köregenskaperna förändras självklart med lastat släp, särskilt om man inte lastat i balans. Ja, här kommer ju det speciella med hästlast in.

Normalt sett så ska lasten vara säkrad, och väl balanserad (sid- och längsled). Men har man en häst i ett enkelaxlat släp kan mycket förändras snabbt. Vilket många har fått erfara. Står hästen och väger framåt, vikten läggs över på kulan - bilen lyfter lätt framtill. Helt andra möjlighet att styra, och har man en framhjulsdriven bil kommer man att märka att det blir förändringar i drivningen. Sätter hästen vikt bakåt, lyfter släpet framtill och tar med sig bakdelen på bilen uppåt. Vilket också påverkar styregenskaperna. Lägger man till en inbromsning så har man helt andra förutsättningar än när det går lugnt och stilla framåt i 50 km/timme med en sovande häst i släpet.

Visst kan man rädda vissa situationer med en bra dragbil, men de allra flesta som t ex hamnar i trångmål p g a vobbling, slirande, dikeskörning vågar jag säga gör det för att den mänskliga faktorn felat. Man har inte varit tillräckligt skicklig för att framföra ekipaget.

Allt sammantaget väger in, och det är ju det man måste vara medveten om. Och vad de olika förutsättningarna innebär. Även om jag har samma bil kommer den att bära sig helt annolunda åt beroende på vilket av släpen på gårdplanen jag kopplar på. Nu har vi väldigt stor variation på släpen, men det visar också hur viktigt det är att veta vad som förändras när.

Bara en sådan sak som lastsäkring - hur många kan redogöra för de reglerna efter b-kortstagandet? Och alla får köra med 750 kgs släp vilket fullastat ofta innebär att föraren och medtrafikanterna kan utsättas för ett halvt ton last på drift - för att ingen i bilen vet hur man lastsäkrar.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Med ena bilen på gården får du dra 750 kg på B, med BE 3,5 ton. Skulle det inte vara någon skillnad?

Jämförelse med traktor haltar, fart dödar-
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag förstår inte att så många tycker BE-kort är ett onödigt ont. Det är inte svårt att ta, alla som klagar påstår att de kör utmärkt - vad är problemet? Lägg några tusenlappar på en utbildning som står sig livet igenom. För kunskap är väl aldrig ivägen eller onödig?

Det tycker jag absolut inte, jag har BE sedan många år tillbaka. Kostade mig 1400 spänn, så det var inte ens dyrt.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Nej, jag tycker att det var några av de bäst investerade kronor jag lagt. Öppnat många möjligheter. Tiden var försumbar, jag pluggade hemma via datorn - pressade in teorin på fyra dagar och skrev upp.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag kan faktiskt också hålla med. En traktor som kör x antal felaktigt lastade 300 kg ensilagebalar är ett större hot för medrafikanter än att köra en tom hästtransport med för hög totalvikt för sitt körkort så ju är olovlig körning.

I mitt fall skiljer det 130 kg på min bil 1470 kg på B-kort och 1600 på BE-kort!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Allt påverkar ju eg, inkl farten.

Men hela ekipaget reagerar ju annorlunda när du kör bil och släp jmf med bara bil. Du får en annan bromssträcka, du får en annan accelerationssträcka, du får ett annat vindfång, du har en annan vänd-/svängradie, du har ett släp som du inte kan kontrollera på samma sätt som bilen, som kommer att påverka bilen. Du får en annan tyngdpunkt. Om du i hög hastighet gör en tvär sväng med bil jmf provar samma sak med bil + släp får du helt olika 'resultat' och risk. Osv osv.

Och om du lastat det snett/för tungt/förskjutet ändrar det ytterligare parametrarna. Sen ang tomt eller lastat så det beror lite på bil och släp. Vissa kombinationer är betydligt otrevligare att köra tomma än att köra lastade t ex.

Men det jag tycker folk glömmer mest är just hur ett släp påverkar bromssträcka, acceleration och framförallt hur släpet påverkar bilen. Om släpet tar vind och 'rycker till' t ex, så är det inte bara släpet som påverkas, utan bilen med. Hur mkt beror på bil och släp.

Jag har sett ett - tack och lov tomt - hästsläp välta i en rondell. Föraren kom in i rondellen i 50 km/h och körde som om h*n INTE hade släp. Resultatet blev inte bara att det gick för fort in i rondellen, utan att släpet skar upp på 'mittdelen' med innerhjulet, fick slagsida utåt och det i kombination med hastigheten gav resultatet med ett släp på sidan mitt i rondellen.

Eller den gången jag låg bakom ett hästsläp på 90-väg. Vinterväglag. Ekipaget höll 80 km/h vilket var för fort under de omständigheterna, men föraren satt i en jeep och kände sig nog trygg. Hursom, på en raksträcka, utan vind/annat släpper släpet och får sladd. Bilen hade inte en chans, släpet slet med sig bilen (trots att den var mkt tyngre) i sladden, och släpet gick av vägen och välte i diket, medan bilen stod med bakänden ner i diket och fronten upp 'tvärs över' vägen.

Jag råkade veta precis vad det släpet vägde och hade för lastvikt på B-kort (400 kg...) då jag kikat på ett sånt tidigare men backat pga den låga lastvikten som blev på B, och pratade lite med föraren medan det väntades på bärgare osv. Och tyckte 'vad får du lasta i det där eg på B-kort eller har du BE?' och föraren svarade att 'Jag har B, då får man lasta en sån här på plutt på 400 kg' och så pekade h*n på det 170 cm höga fullblodet som varit i släpet. No need to say att både jag och föraren visste att den hästen vägde INTE några 400 kg inte (dessutom var det höbalar och utrustning i släpet med)

Det ironiska i det hela? Föraren var till yrket... trafikpolis..
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Dels har du ju farten (jag har sett folk som under hög hastighet vält med tomt, väldigt lätt släp. Släpet har studsat och sedan hamnat på sidan - i farten).

Du skrev till mig nyss att det inte är så vanligt med att släp vobblar (och där håller jag inte med dig), men det är väl inte så mycket vanligare att ovanstående händer heller. Och i den situationen, vilken bil föredrar man då; den stora tunga eller den lilla lätta...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ett snabbt exempel för de som tycker att det inte ska behövas BE-kort någonsin, att det som bilen får dra ska alla få dra.

Kurre har nytaget körkort och är en osäker förare. Kan i så fall få ta bilen på gårdplanen och skickas upp att hämta stora entreprenadmaskinen. Som ska
1) lastas säkert (d v s i balans på släpet, hur reagerar den här bilen, var ska centreras, hur ser maskinens viktfördelning ut?)
2) lastsäkras (beräkning på vikt, typ av lastsäkring etc)
3) fraktas hem (stort, långt, skrymmande ekipage som kommer att få problem vid t ex vissa passager)

Känns det verkligen som en optimal lösning? Vem vill möta Kurre och B-kortet på motorvägen, med ett ekipage i obalans som kommer att ha en stoppsträcka på någon kilometer efter lasten ligger fel? Som inte har korrekt styrning på bilen och dessutom inte förstått att lasten måste säkras, trots att den är tung ("den stannar ju kvar där den står").

Nej, självklart ska det krävas utbildning och behörighet för stora ekipage!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag kör många, många mil om året med släp. Under delar av året kör jag alla mil/dag med släp. Maken har kört riktigt tunga, stora släp under större delen av sitt liv med körkort. Ingen av oss har någonsin fått ett släp att vobbla. Det kan omöjligt vara en slump. Jag har aldrig sett ett släp vobbla.

Jag har en i bekantskapskretsen som fått ett släp att vobbla. Han körde genom Danmark i 145 km/timme när släpet började bära sig illa åt. Jag vill påstå att vobbling i majoriteten av fall har med mänskliga faktorn att göra. Fellastat, felbedömning, inte kontrollerat släp/fel på släpet, fel i ekipaget (fel bil till fel släp som inte blir bra kombination), fel hastighet. Det hjälper inte vilken bil man har, den mänskliga faktorn sitter bakom ratten.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jo det är med lastsäkring är nog inte många som har koll på. Inte jag heller, men om alla vore som mig, så ber man om hjälp.

Antar att 750 kg-regeln har kommit till för att alla B-kort:are ska kunna köra skräp, möbler, byggvaror, etc. Det är lite annorlunda än att köra tunga släp.

Jag tror det är som du säger, det mänskliga omdömet brister nog många gånger vi olyckor och tar man det lugnt så minimerar man riskerna.

Ang. BE-körkort så har jag inte något emot att lära mig något nytt. Jag tvekar för jag känner är lite för snål just nu och jag är väldigt dålig på att backa. Jag behöver ÖVA MYCKET för att klara en uppkörning. Sedan har jag två-tre personer som ofta ställer upp, så jag är ganska nöjd!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Frågan om extra behörighet för tunga släp är väl en fråga om hur olycksstatistiken ser ut, händer det oproportionellt många olyckor med tyngre personbilssläp?

Jag kollade på internet och som jag förstår det får en femtonåring med traktorkort köra ekipage med upp till 60 tons totalvikt. Har man b-körkort får man dessutom köra de nyare snabba traktorerna som går i 50 km/h med samma vikt. Anledningen till att det är tillåtet är säkert att de som kör tar ett eget ansvar för att se till att de klarar det, precis som det faktiskt är tillåtet för ungdomar helt utan någon form av körkort köra samma traktorekipage på allmän väg mellan olika gårdar om det kan ske på ett rimligt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag kör många, många mil om året med släp. Under delar av året kör jag alla mil/dag med släp. Maken har kört riktigt tunga, stora släp under större delen av sitt liv med körkort. Ingen av oss har någonsin fått ett släp att vobbla. Det kan omöjligt vara en slump. Jag har aldrig sett ett släp vobbla.

Jag har en i bekantskapskretsen som fått ett släp att vobbla. Han körde genom Danmark i 145 km/timme när släpet började bära sig illa åt. Jag vill påstå att vobbling i majoriteten av fall har med mänskliga faktorn att göra. Fellastat, felbedömning, inte kontrollerat släp/fel på släpet, fel i ekipaget (fel bil till fel släp som inte blir bra kombination), fel hastighet. Det hjälper inte vilken bil man har, den mänskliga faktorn sitter bakom ratten.

Jag har sett mer än ett släp wobbla. 99% av gångerna har det varit husvagnar, de resterande har varit långtradarsläp så de hör eg inte hemma i den här diskussonen då de redan nu har krav på specialbehörighet.

Men, husvagnar har jag tyvärr sett wobbla mer än en handfull gånger. Oftast ser man i samma stund bromsljusen tändas..
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det finns en annan tråd uppe om vikter nu hittar jag den inte.
En fråga till er alla som kan.

Om lastvikten är 800kg (transporten) så får jag bara last en häst o lite tillbehör men nu kommer min fråga, min man håller på att ta BE kort
hans bil väger 2ton så han kunde inte köra släpet på B kort ens tomt.

Vi kan väl inte lasta mer i transporten när han väl får BE kortet?
Lastvikten är det inte nått som tillverkaren har satt för att visa att den är godkänd för just den vikten, el tänker jag helt fel varför jag frågar är om vi behöver köra 2 hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 748
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 570
Senast: Sel
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 442
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp