Ändrad dragvikt 2011?

Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Kommer inte bli ändringar än på ett tag. BE är en väl gjord investering.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det finns en annan tråd uppe om vikter nu hittar jag den inte.
En fråga till er alla som kan.

Om lastvikten är 800kg (transporten) så får jag bara last en häst o lite tillbehör men nu kommer min fråga, min man håller på att ta BE kort
hans bil väger 2ton så han kunde inte köra släpet på B kort ens tomt.

Vi kan väl inte lasta mer i transporten när han väl får BE kortet?
Lastvikten är det inte nått som tillverkaren har satt för att visa att den är godkänd för just den vikten, el tänker jag helt fel varför jag frågar är om vi behöver köra 2 hästar.

Nej ni får inte lasta mer i släpet än vad det är reggat för. Dock kan jag säga att har han BE-kort så lär det inte vara någon större fara att åka med lite överlast och det ger bara böter. Hur många kilo handlar det om?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Hej
tack för svaret då hade jag förstått rätt,
ska kolla på släpet idag o skriva upp alla siffror.
Vet ju inte heller vad hästarna väger, är 2 quarter.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Och med en liten lätt bil så förändras egenskaperna/säkerheten ännu mer. Om släpet börjar vobbla bakom en liten bil jämfört med en stor, så vet ju iaf jag vilket ekipage jag föredrar att ratta i den situationen... Skulle never ever ens tänka på att t ex koppla på en häst bakom våran lilla Citroen, trots att det finns möjlighet att göra det helt lagligt. Bakom Landcruisern så märks det knappt knappt när man har något som hänger på kroken.

Såg en sån spännande kombination häromhelgen, en liten hyundai I30 med en ny stor värmlandsvagn (boggie) bakpå och kombinationen var helt ok enligt föraren eftersom han hade BE kort han fått i lumpen... Jag skulle aldrig våga koppla på ett hästsläp på en sån liten bil.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Då kollade jag upp släpet
stod så här
Skattevikt, kg: 1990
Tjänstevikt, kg: 820
Totalvikt, kg: 1999
Max lastvikt, kg: 1179

Maxlast 1179 då är det inga problem med 2 hästar när vi
sen har be kort.

Men med B hur räknar man, säg att hästarna väger 550kg (2st menar jag nu)
vad ska jag plusa på totalvikten el? det blir ju 3000kg

På släpet fanns en silverskylt där det stod 1600kg som var överstruken o under 1900kg.

Att man överstiger 3,5 ton är väl värre än att man åker med lite för mycket vikt i släpet?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är inte sannolikt att du - ens tom - kan dra det släpet med B-kort. Du behöver alltså BE för att dra släpet, och då får du lasta max 1179 kg (eller upp till den bruttovikt aktuell bil får dra).

Drar du släpet trots att du bara har b-kort är det olovlig körning och du riskerar att bli av med körkortet. Det kan också påverka lämpet om du ska ta ytterligare behörigheter senare.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Var på bilskolan i måndags för att boka upp mig för BE.

De berättade då att nästa prel datum för ändring av totalvikten är år 2013. Då kommer totalvikten att EU anpassas till 4250 kg.
Dock så kommer man bli tvungen att gå 10 lektioner teori för at få framföra den kombinationen, så det är lika bra att ta BE.
Frågan är om det inte kommer vara billigare att ta BE kort nu än att gå dessa 10 teorilektioner.

Och det kan återigen ha ändrats, man vet ju aldrig..
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det verkar vara något i linje med tidigare utsaga, där det är sagt att BE alltid kommer att krävas för högsta behörigheten (alltså 4250 kg). Sedan ett mellanting (över 750 kg) och B för 750 kg och under.

Ska bli skoj att se var det landar. Jag kan lugnt säga att mitt kort var billigare än 10 teorilektioner :D
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag har förstått det så att vikten för B-behörighet ska fortsätta vara på totalt 3500 kg, medan man kan om man vill ta en extra behörighet för 4250 kg. Sedan över det är det BE-behörighet.

Tycker det är luddigt och alla säger olika.

Det lär ju annars bli en jädra rusning till att ta den där behörigheten eller BE-kort sen och det lär inte funka så bra.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tack vi har insätt nu att med de två bilar vi dragit med
har kört olovligt, har för tungt släp.
Lite är väl mitt fel då jag sade att mannen håller på att ta be kort
o försäljaren inte trodde vi skulle kör en tid med b kort.
Ja nu får vi hyra annat släp till be kortet kommer, surt.
Men tur att vi inte blev stoppade.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Men reglerna är ju helt snedvridna, så jag förstår verkligen Linnea_s fundering där. Med våran Landcruiser får man med B-kort dra 790 kg och med våran Citroen C3 får man dra 1130 kg... Det finns ju ingen logik i det alls, så jag hoppas verkligen på att det blir krav på att man måste ha ett speciellt körkort för att få dra släp överhuvudtaget. Oavsett om man har mycket eller lite last i släpet, stor eller liten kärra, tung eller lätt bil osv, så är det ju helt annorlunda att köra med släp än utan.

Har inte läst hela tråden med såg det här.
På vissa mindre bilar ser det ut som att de får dra mycket vid första anblick för så och så får man dra med b-kort. Sen kollar man hur mycket bilen får dra totalt och då får den inte ens dra så mycket.
Det är en djungel.
Lättast är att ta BE överlag tror jag. Måste som kör olagligt trots att de köpt en kärra där det ska vara b-behörighet på. De glömmer då att det kanske inte alls funkar med sin egen bil!!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ett fordons egenskaper ändras en hel del när det lastas och får ökad tyngd. Många är tyvärr inte medvetna om det, vilket märks tydligt ute i trafiken.

Bull shit det beror enbart på vad för bil man har....

En liten golf som får bra hästsläp på 1500kg mot att inte få dra en vedkärra fulllastad innan är ju en enormskillnad men en V70 eller som min saab 93a är det ingen skillnad alls. En mindre med min gamla bil en 945a som fick dra 1550 på Bkort alltså behöver man inte ens ha BE om man köper "rätt" bil.

Hela lagen med olika körkort är bara skitsnack från statens sida för att hitta på ett nytt sätt att bötfälla och krångla till livet för folk.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Bör tillägga att jag kört transport sedan jag fick körkort dvs sedan jag var 18 år körde minst 4-7 dagar i veckan dom första 5 åren sedan minst 2-4 gånger i veckan 2 år till nu när jag inte har häst längre kör jag kanske 3-4 gånger om året. Så egentligen skiter jag i det här men blir så irriterad när folk tycker allt krångel som "storebror" ställer till med är så himla bra...
Mindre krångel = lättare liv.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Bull shit det beror enbart på vad för bil man har....

.

Det är sådana där uttalanden som får mig att verkligen tycka att INGEN bör köra något som helst släp utan utbildning.

För ALLA bilar får ändrade egenskaper när det drar släp/lastas och får ändrad tyngd. Varendaste lite en. ÄVEN din Saab 93a

MEN, det beror väldigt mycket på bil och släp hur mycket du märker det i 'vanlig körning'.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är sådana där uttalanden som får mig att verkligen tycka att INGEN bör köra något som helst släp utan utbildning.

För ALLA bilar får ändrade egenskaper när det drar släp/lastas och får ändrad tyngd. Varendaste lite en. ÄVEN din Saab 93a

MEN, det beror väldigt mycket på bil och släp hur mycket du märker det i 'vanlig körning'.
Håller helt med. Jag har en ganska rejäl bil (SUV) som får dra 1350 på b-kort. Jag har ett släp med totalvikt på 1200 kilo (en och enhalv-hästars boogie) varav max-lastvikt är 650 kilo. Borde alltså inte vara någon större skillnad på köregenskaperna med maxlastat släp egentligen. Men självklart märks det att man har släp efter sig. Dels blir ju accelerationen och bromssträckan längre och sedan tar ju även släpet en del vind vilket gör att det känns lite svajigare än normalt.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tack vi har insätt nu att med de två bilar vi dragit med
har kört olovligt, har för tungt släp.
Lite är väl mitt fel då jag sade att mannen håller på att ta be kort
o försäljaren inte trodde vi skulle kör en tid med b kort.
Ja nu får vi hyra annat släp till be kortet kommer, surt.
Men tur att vi inte blev stoppade.

Det värsta är väl inte att bli stoppade? Det värsta är väl om det händer något med hästart och människor pga att man kanske inte vet hur lasten skall fästas?

Och till alla som är ute och kör med släpar på vägarna: Ta BE nu så slipper ni att funderar över vikterna och ni får värdefull kunskap.

Ett tips till er med nytaget b-körkort. I det lämplighets intyget som ni tog för B-kort ingår BE så om ni tar BE direkt så slipper ni ny avgift. Och sen har ni den mesta teorin i färskt minne och behöver bara komplettera med speciella släpfrågor. Jag har tvingat sonen som klarade sitt BE galant någon månad efter sitt B! Hans extrakostnad var bara för teoriprov och uppkörningskostnad.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det är sådana där uttalanden som får mig att verkligen tycka att INGEN bör köra något som helst släp utan utbildning.

För ALLA bilar får ändrade egenskaper när det drar släp/lastas och får ändrad tyngd. Varendaste lite en. ÄVEN din Saab 93a

MEN, det beror väldigt mycket på bil och släp hur mycket du märker det i 'vanlig körning'.

Som du kanske läste i min andra post så har jag mycket stor erfarenhet av att köra så JAG märker ingen större skillnad. Det enda jag tänker på när jag kör tungt är att jag måste ha lite längre framförhållning så i min värld ingen skillnad alls. Att en 18åring som nyss fått sin lapp inte skulle få köra släp är ju ren idioti lägg in körning med släp i körkorts utbildningen istället då om ni nu är så rädda för att unga ska köra med släp..
Hur ska man lära sig om man inte får köra?
Betala ännu mer pengar till giriga körskolor?

Som någon sa tidigare en 15åring får köra nästan hur tunga och trafik farliga laster som helst varför reagerar ingen på det?
Jag tycker inte någon under 25 och haft körkort i minst 5 år ska få framföra traktor på väg.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det du skrev var att dte var bullshit att fordonet fick andra egenskaper.

Och om du MÄRKER det eller inte under normal körning är oväsentligt. För när älgen står på vägen, sladden kommer eller bilen framför tvärnitar - då HAR ditt fordon komplett andra egenskaper med släp än utan släp.

Och att avfärda det som bullshit visar bara att man INTE borde köra släp. Erfarenhet säger inget om kunskap, bara om frekvens. Min pappa har 30 års hästerfarenhet... men han har mycket dålig hästKUNSKAP..

Problemet med att låta folk med B-kort som knappt sett släp på bild hänga på ett tungt släp och ut och tuta är två - dels för de inte vet hur fordonet förändras och vad som kan hända, och därmed ökar risken ngt ska hända. Dels för att de LÄTT kan invaggas i en falsk trygghet just med en bra bil, man 'glömmer' helt enkelt släpet där bak för det känns inte. Utan att tänka på - eftersom man inte vet - vad som kan hända NÄR det går på tok. Det är de förarna som ligger i 110 - 120 km/h på motorvägen med släp. Det går jättebra - tills något oväntat händer och du måste bromsa hårt/gira. DÅ märker man varför det INTE är en bra ide att ligga i 120 km/h - och varför maxhastigheten för personbilssläp är 80 km/h. Men det är så dags då...

(En traktor får framföras i 30 km/h. Jag ser any given day en 15-årig bakom ratten på ett multitonstraktorekipage än 40-åriga Nisse utan släpvana med en 1500 kgs husvagn bakom bilen i 100 km/h.. )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 851
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 594
Senast: Sel
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 452
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp