Ändrad dragvikt 2011?

Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det du skrev var att dte var bullshit att fordonet fick andra egenskaper.

Att det är så stora skillnader att det skulle vara farligt att köra anser jag e totalt BS. Som jag sa du märker en enorm skillnad med en liten bil men knappast med en större bil. Det enda man behöver tänka på är framförhållningen. Och det är olagligt att köra över 80 km/h så jag ser inte problemet med att du är rädd för folk som kör över 100...

Och om du MÄRKER det eller inte under normal körning är oväsentligt. För när älgen står på vägen, sladden kommer eller bilen framför tvärnitar - då HAR ditt fordon komplett andra egenskaper med släp än utan släp.

Under mina år av körning med släp har jag råkat ut för det mesta tvärnit med fullastad transport (hö), släpet släppt på isfläck osv. Sånt som händer alla för eller senare. Så med de bilarna jag kört så kan jag säga att jag har märkt en sån enorm skillnad som det pratas om här.

Och att avfärda det som bullshit visar bara att man INTE borde köra släp. Erfarenhet säger inget om kunskap, bara om frekvens. Min pappa har 30 års hästerfarenhet... men han har mycket dålig hästKUNSKAP..

Det där är snudd på förtal...
Och att din pappa har dålig hästkunskap efter 30 års erfarenhet bygger väll bara på din åsikt?
Jag tror att han kan ta hand om en häst minst lika bra som du kanske inte efter konstens alla regler men hästen far ju inte illa av det?
Jag anser inte det är någon skillnad på att köra bil med släp erfarenhet kontra kunskap...

(En traktor får framföras i 30 km/h. Jag ser any given day en 15-årig bakom ratten på ett multitonstraktorekipage än 40-åriga Nisse utan släpvana med en 1500 kgs husvagn bakom bilen i 100 km/h.. )

Och vad spelar det för roll?
Dom är ivägen var dom än är på vägarna kör oftast med osäkrad last av någon som inte kan ens dom grundläggande reglerna för trafik. Hur kan du tycka det är mer okej?
Helt ofattbart...

Jag har traktor kort men jag anser inte mig kunna köra en med stort släp så jag låter bli.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

KL

Nu kapar jag tråden lite men ni som har BE vad hade ni för böcker till teorin behöver man någon särskild? Antar att man behöver den "vanliga" för B men som sagt behöver man ngn mer?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag köpte Bonniers Trafiklexicon på CD-Rom för B-delen, lilla häftet för BE-delen. Brukar finnas billigt på Tradera.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Bull shit det beror enbart på vad för bil man har....

Du bekräftar det jag skrev att många inte alls är medvetna om/känner att fordonet ändrar egenskaper beroende på lasten. På så vis utsätter de både sig själva och medtrafikanter för onödiga risker. Att "tro" något annat är rent bullshit...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

KL

Nu kapar jag tråden lite men ni som har BE vad hade ni för böcker till teorin behöver man någon särskild? Antar att man behöver den "vanliga" för B men som sagt behöver man ngn mer?

Det är 1/3 tungfrågor på provet, fokusera på B-teorin är mitt tips. Du och jag i trafiken och övningsuppgifterna samt "Pluggis" är kanon.
Vad gäller BE-teorin så vet jag inte om det finns någon speciell bok för enbart BE, annars är det tungboken som gäller (C, D, CE, BE DE).

Men som sagt, fokusera på b-teorin, speciellt om det var ett tag sen du skrev den sist!
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Du bekräftar det jag skrev att många inte alls är medvetna om/känner att fordonet ändrar egenskaper beroende på lasten. På så vis utsätter de både sig själva och medtrafikanter för onödiga risker. Att "tro" något annat är rent bullshit...

Jaja tyck du det så tycker jag på mitt sätt du slipper mig på vägarna med släp ca 360 dagar om året :):rofl:
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ja, det är vad som sagts hela tiden, som förslag.

750 kg ska vara tillåtet på B-kort (det som idag är ett lätt släp). Allt över totalvikt 750 kg kräver kompetensbevis som man får efter utbildning och test. BE-behörigheten kommer i så fall (om förslaget går igenom) att vara samma som idag, med en begränsning för släpets vikt på 3500 kg (idag finns ingen begränsning för släpets vikt, så länge bilen får dra tyngden).

I samband med detta vill förslaget att tågvikten på b-kort med kompetensbevis ska öka med 750 kg (så länge bilen får dra det), d v s tågvikten för b-kort blir då 4250 kg, vilket långt ifrån påverkar alla bilar och alla förare.

De flesta tror att dette innebär att man kan dra lika mycket på b-kort som med be-kort, men det är alltså enligt förslaget precis tvärtom. Man kommer att kunna dra mindre med b-behörighet, istället krävs en utbildning och en godkänd test för att får dra samma som idag och i vissa fall lite mer.

Totalvikten på ekipage med BE kort får ALLDRIG överstiga 3500 kg, då totalvikt över nämda antal kilo räknas som lastbil, och kräver CE behörighet.
en personbil med totalvikt (bruttovikt) 1500kg får mao endast dra 2000kg om registreringsbeviset medger detta på ett BE körkort.
Observera att samtidigt som bruttovikt på bil ökar sänks maxvikt på släpet motsvarande för framfärd med BE kort.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Totalvikten på ekipage med BE kort får ALLDRIG överstiga 3500 kg, då totalvikt över nämda antal kilo räknas som lastbil, och kräver CE behörighet.
en personbil med totalvikt (bruttovikt) 1500kg får mao endast dra 2000kg om registreringsbeviset medger detta på ett BE körkort.
Observera att samtidigt som bruttovikt på bil ökar sänks maxvikt på släpet motsvarande för framfärd med BE kort.

Nu har du blandat ihop begreppen/orden!

Med nuv regler så för B-kort så får man dra tungt släp (över 750 kg) om släpets totalvikt inte överskrider bilens tjänstevikt (och bilens maximala dragvikt satt av tillv tillåter det såklart) OCH om ekipagets totalvikt inte överskrider 3500 kg.

Med BE kort så får man - utefter bilens begränsningar - dra ett släp med tyngre totalvikt sålänge BRUTTOVIKTEN är max 3500 kg.

Totalvikt = fordonets tjänstevikt + full teoretisk last.
Bruttovikt = fordonets tjänstevikt + aktuell last.

Så på BE får du köra ett ekipage med en totalvikt över 3500 kg sålänge bruttovikten inte överstiger 3500 kg. Med B får du aldrig, oavsett bruttovikt, köra ett ekipage vars totalvikt överstiger 3500 kg (eller där släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Nu är du helt ute och cyklar. Jag får t o m KOPPLA 3,5 ton efter en av bilarna på gårdsplanen.

Med nya reglerna föreslås att bruttovikten för släp på BE-behörighet begränsas till just 3,5 ton. Det finns ingen begräsning för tågvikt.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jaja tyck du det så tycker jag på mitt sätt du slipper mig på vägarna med släp ca 360 dagar om året :):rofl:

Det handlar inte om tyckande utan om fakta och kunskap. Den kunskapen saknar man om man inte förstår hur bilen påverkas med/utan släp, med/utan last osv. Kunskap är heller inte detsamma som frekvens.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Så här säger körkortsportalen (Vägverkets sida)
---
BE 18 år Personbil/lätt lastbil, med en totalvikt av högst 3,5 ton, även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt
---

Bilen ska alltså räknas som personbil/lätt lastbil (max totalvikt 3,5 ton), släpet har idag ingen viktbegränsning annan än vad bilen får dra.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Menar du bruttovikten på släpet då?

Nej, jag menade bruttovikten på ekipaget men jag var otydlig och ser en parantes föll bort, det ska stå följande i slutet: (om vi antar att det är maximal tågvikt/etc för ekipaget t ex).

Men du kan ha en bruttovikt på tex 4500 kg för hela ekipaget om bilen har en tjänstevikt på max 3500 kg.

Som redan påpekats så får släpet vara hur tungt som helst bara bilen får dra det.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tänkte väl det, blev lite rädd att jag hade missat nått nytt... ;)

Har ju BE just för att inte bli begränsad av något annat än bilens dragkapacitet.

Förutom alla andra fördelar som fanns med att ta den där extra bokstaven på körkortet iform att kunskap..:)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Det handlar inte om tyckande utan om fakta och kunskap. Den kunskapen saknar man om man inte förstår hur bilen påverkas med/utan släp, med/utan last osv. Kunskap är heller inte detsamma som frekvens.

Fast jag föredrar nog någon med flera års praktisk erfarenhet, än en som bara kan det teoretiskt... Och har man flera års erfarenhet så vet man nog hur ekipaget beter sig.
Tror att de flesta hästmänniskor kör försiktigt, då vi är medvetna om vår levande last. Husvagnsförarna är det värre med:crazy:. Själv har jag fått inbyggd hastighetsmätare, om bilen råkar komma upp i 85km/h så börjar han trampa runt lite grann, så ingen risk att man kör för fort här inte;)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag har inte alls pratat om praktisk vs teoretisk kunskap. Det finns de som kör år ut och år in men ändå aldrig blir bra förare. Jag möter hellre en person som är mindre erfaren och medveten om detta och därmed kör försiktigt, än en person som "tror" sig kunna köra som en kung bara för att denne har kört i x antal år. Och som saknar förståelse för hur bilen påverkas i olika situationer. Sådant är farligt.

Att hästmänniskor skulle vara bättre förare än andra håller jag inte alls med om.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Att ta BE handlar ju faktiskt om att kunna köra upp också. Dels manöverprov, men också hantera ekipaget i trafiken. Jag kan lova att jag stöter på en hel hög med människor som är ute i trafiken med släp, som inte hade klarat manöverprovet på bana! Och bland dem är hästmänniskor i skrämmande majoritet.

Åk ut på vilken tävlingsplats som helst och vänta till hemfärd då det ska backas ut från parkeringsplatsen. OMG. Förenat med livsfara att befinna sig i närheten.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Fast jag föredrar nog någon med flera års praktisk erfarenhet, än en som bara kan det teoretiskt... Och har man flera års erfarenhet så vet man nog hur ekipaget beter sig.
Tror att de flesta hästmänniskor kör försiktigt, då vi är medvetna om vår levande last. Husvagnsförarna är det värre med:crazy:.

Tack det där är mer vad det handlar om folk tror sig kunna och veta allt bara för dom har papper på det. Intressant att man inte inser att praktiska saker är OMÖJLIGA att lära sig teoretiskt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 599
Senast: Sel
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 458
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp