Ändrad dragvikt 2011?

Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ja, det gör man!
(Dessutom lär man sig varför man inte ska knyta upp kabel och wire runt draget, som jag sett otaliga "pedanter" med B-kort göra... ;) )

Jag hakar alltid fast wiren i bilen, om man bara slår en ögla runt draget känns det som att wiren kan åka upp över kroken.

Vad är det riktiga svaret?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag hakar alltid fast wiren i bilen, om man bara slår en ögla runt draget känns det som att wiren kan åka upp över kroken.

Vad är det riktiga svaret?

Sanningen är att man visst får lägga en ögla om dragkroken, fast det är inte optimalt ur säkerhetshänseende.
Det tillverkas faktiskt bilar med drag men utan lämpligfästögla för säkerhetswiren. Jag påpekade detta på körskolan (sur eftersom dragbilen jag köpt inte hade någon ögla, :devil: SKODA). Och fick då veta att det inte var helt ovanligt på nyare bilar och att man då helt enkelt fick lägga en ögla, men man nåste ju dra åt "snaran".

Annars är anledningen till att man inte ska fästa i draget att om draget lossnar så är det inte mkt vits med en säkerhetswire....
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tror du att de som kör så ändrar sig om de går en BE-kurs?

Jag tror att en hel del ljus kan gå upp. Man måste ju dessutom läsa om B-teorin och det är faktiskt nyttigt (även om vissa saker känns mer som kuriosa).

Visste du tex att om man kör i 30 så hinner man stanna bilen på kortare sträcka än att den som kör i 50 ens hinner börja bromsa?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Annars är anledningen till att man inte ska fästa i draget att om draget lossnar så är det inte mkt vits med en säkerhetswire....
Det var ett bra svar.
Visste du tex att om man kör i 30 så hinner man stanna bilen på kortare sträcka än att den som kör i 50 ens hinner börja bromsa?
Det beror ju på hur snabb reaktionstid den som kör i femtio har och på bromsförmågan hos bilen som kör i trettio.




Men visste du att om man sänker hastigheten till hälften minskar bromssträckan till en fjärdedel, oberoende av vilken hastighet man utgår ifrån?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Blir ett lite blandat knapplån här...
Egentligen är inte utbildning helt fel, men som några påpekat så kommer det tjejer med helt nytaget körkort som glatt lastar på släp med häst och åker iväg, och eftersom man faktiskt får dra en hel del på sitt b-kort så kanske det skulle ingå i vanliga körkortstagningen också. Och visst, jag är medveten om att det skulle öka kostnaden för körkortet, men det vore inte helt fel...

Jag är själv inne på att ta BE-kort, kan dock redan backa med släp (varit tvingad till det sen jag köpte släp, eftersom jag var tvungen att backa intill stallet för att lasta hästen första tiden och eftersom man alltid ska backa när man ska parkera dem...). Och det är säkert jättebra med lastsäkring, men jag kör bara häst och kan jag lastsäkra dem på så mycket annat sätt än att binda upp dem framtill (eller i mitt fall, fram och i sidan)? Ingår halkkörning på BE kortet? Hur ska jag annars lära mig att hantera bil med släp, om jag inte får uppleva hur det känns när allt kanar iväg...

På tal om gamla mostrar och mammor som kunde få köra men inte gör det, det är ju där pudelns stora kärna ligger, att man är medveten om sina begränsningar och kör efter förmåga oavsett om man har släp eller inte! Att man håller givna hastighetsbegränsningar, inte ger sig ut i skitväder (om man inte absolut måste), har rätt däck, lasten där den ska. Mkt är logiskt tänkande.

Har sista tiden sett alltför många totalt olämpliga ekipage (små bilar stora tunga släp) framföras med förklaringen att föraren har BE-kort... (som de helst fick i lumpen sisådär 25-30 år sedan, jättebra nu när dottern skaffat häst...). Egentligen kanske alla körkort skulle omprövas när man ska förnya dem, finns många som inte borde sitta bakom ratten, pga försämrad syn, reaktionsförmåga, ålder mm. Då skulle ju alla hållas uppdaterade på nya trafikregler. Men det är nog också för dyrt.

Vidhåller fortfarande att det är föraren och inte dennes körkort som avgör hur ekipage framföres på vägen. Teoretisk kunskap skall inte föraktas och är en stor grundsten, men vissa delar måste upplevas och nötas innan de sitter.

Som hoppning, jag vet hur det ska göras, men sen är jag för feg iallafall, men jag är grym att stå på backen och hjälpa till (efter år som hästskötare åt hoppryttare) och kan se problemen. Men att lösa det praktiskt, nej, inte min grej:D

Oj, blev en hel uppsats...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jo, idioter i trafiken kommer det ju alltid att finnas. Men förhoppningsvis om det krävs utb (endera inbyggd i B-kortet eller separat) för att få köra släp så kommer en del att avstå när de insett farorna. En del kommer ju givetvis att köra lika illa med BE som de gjorde med B.

Men med tanke på HUR mycket som är okunnighet (bara kolla trådar med frågor om bil/släp-kombinationer osv) så tror jag ändå att andelen ekipage som blir säkrare (endera för de inte kör med släp, eller kör bättre för de vet mer om risker etc) kommer öka. Den där sista delen med idioterna kommer man aldrig ifrån.

Jag är evigt tacksam att jag INTE bara har en pappa som är yrkeschaufför med alla bokstäver som finns i körkortet, utan också att han TVINGADE mig att lära mig köra släp både framåt och bakåt, och även tvingade mig att lära mig med om släp, last osv i teorin. Nu är jag såpass 'feg' att jag väl iofs inte burnat på i 130 med släp oavsett, men jag hade (delvis pga fegheten) garanterat inte kunnat/velat backa utan bett någon alt jämt haft råångest för 'risken att behöva backa'. Mest tacksam över pappas krav - som jag DÅ var rätt grinig över - var jag den gången jag mötte en vägskrapa. Hade kommit ungefär 100 m in på en grusväg, och fick backa dessa 100 inkl i 90 grader ut på vägen jag kom från. Jag tänkte mycket på vad som hänt om jag varit en av de som inte kunnat backa/inte tränat på det pga inte riktigt känner man behärskar det och därför inte lär sig. Hade väl fått hoppas att vägskrapeföraren kunnat backa släpet åt mig.

Men där är ju en av de saker man HELT raderar med utbildningskrav - alla de som inte KAN backa med släp. (Sen kan man ju välja att inte göra det fastän man eg kan, men då kan man förhoppningsvis plocka fram kunskapen den gång det verkligen krävs och inte finns val)
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Vad är värst tycker ni,
bil + släp allt är ok men lastar för tungt.
Bil + för tungt släp. (bilen för inte dra släpet)

Vad ser polisen värst på, i första fallet får man bara betala övervikt
då el får man inte köra vidare?

Har hört nått om 1:- / kg

Kan det verkligen stämma?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

I bägge fallen beror det helt på hur det ser ut.

I första kan du också bli av med körkortet, om överlasten är för stor. Risken är också att du inte får köra vidare. I fall 2 är det solklart olovlig körning, och sannolikt får du inte fortsätta köra. Du riskerar också att bli av med körkortet.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tack tyckte det kändes konstigt med bara böter.
Jag tänkte mig fallet om man kör med 2 hästar o då har överlast med 500 kg
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Jag tror det beror oerhört mycket på omständigheterna. Att med berått mod sätta sig och köra ett ekipage man inte har behörighet till tycker jag är väl magstarkt, då ska körkortet vara i fara.

Överlast, men ändå inom vad släpet klarar och är rimligt kan jag väl se är bötesfall. Men om det är så mycket överlast att släpet inte är konstruerat för lastvikten och ekipagets bruttovikt innebär att man har fel körkortsbehörighet - då ska körkortet vara i farazonen anser jag.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Vad är värst tycker ni,
bil + släp allt är ok men lastar för tungt.
Bil + för tungt släp. (bilen för inte dra släpet)

Vad ser polisen värst på, i första fallet får man bara betala övervikt
då el får man inte köra vidare?

Har hört nått om 1:- / kg

Kan det verkligen stämma?

Första exemplet kan vara två brott om man har otur. Del har man överskridit högsta tillåtna maxlast för släpet... Men har man lastat släpet så tungt att det blir för tungt för bilen så är det dessutom överskridande av högsta tillåtna släpvagnsvikt. Båda brotten regleras med böter... Övervikten räknas om i % och sen bestäms böterna utifrån vilket %-tal man kommer upp i.

Överskridande med 1-10 % 2000:- i böter och sen stiger summan...
Har man överskridit någon av vikterna med mer än 50 % skall brottet redovisas till åklagaren.

Fortsatt färd kan tillåtas om överlasten endast är upp till 10 %. Mer än 10% så måste man lasta av för att få fortsätta. I vissa fall kan man få tillåtelse till fortsatt färd med reducerad hastighet 30 km/h.
Levande djur, är normalt inte möjliga att lasta av och lämna utmed vägkanten.. då kan man få "eskort" till bästa lämpliga avlastningsplats, eller tillåtelse till fortsatt färd med reducerad hastighet. Tillåtande till fortsatt färd avgörs av polisman på plats.

Andra exemplet..

Här måste man hålla isär dragfordonets begränsning och körkortets begränsning.
I det här fallet beror allt på vad man har för körkortsbehörighet.
Har man BE... och det enda man gjort är att koppla ett för tungt släp till fordonet.. (Släpet är för tungt för bilen) Då är brottet överskridande av maximala släpvagnsvikten. Lagföring enligt ex 1

Har man dessutom endast behörighet B så är det högst troligt att man inte har behörighet för kombinationen och blir då också rapporterad för olovlig körning. Olovlig körning är ett uppsåtsbrott. Dvs man skall vara medveten om reglerna och ändå struntat i det och kört ändå.

Olovlig körning är belagt med dagsböter.. Dvs summan man får betala beräknas från vilken inkomst man har.

Körkortsindragning kan vara aktuellt... Men det är inte polis/åklagare som bestämmer det. Det är transportstyrelsen som avgör om man skall få körkortet indraget.

Sammanfattningsvis...

Har man BE-bhörighet... är troligen det första exemplet det värsta brottet/brotten...

Har man bara B-behörighet är det andra exemplet det värsta..

Men kan inte polisen styrka uppsåtet.... dvs att man känt till reglerna och struntat i det.. eller borde förstått att det var galet... då är det straffritt...
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Tillägger för tydlighetens skull....

Uppsåt... dvs att polisen skall kunna styrka att man skall känt till reglerna men struntat i det/eller chansat och kört ändå gäller bara den olovliga körningen.

Straffad för att man överlastat fordonen eller överskrider släpvagnsvikterna kan man bli även om man inte hade någon aning om att det var överlastat...

För överlast och överskridande av släpvagnsvikter krävs inte att polisen styrker uppsåtet..
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Nu körde vi helt lagligt i helgen med en häst,
men ska berätta vad som hände.

hyrde ett släp cheval liberte
när vi hade lastat hästen så backade den mot bommen,
o då såg vi att stolpen i mitten som håller mellanväggen inte har nått lås
så den sitter inte fast i golvet! Det är först när man stänger rampen som en liten klack trycker till stolpen så att den inte rör sig.

På många släp är det en fjäder/kula som man skjuter på så att stolpen låser.
Hästen kände att bommen rörde sig o tryckte ner rumpan o backade
under bommen o kom ut.

Inte helt oskärrad såklart + att all skinn på ryggraden blev helt avskavd.
En erfarenhet rikare, kommer alltid att kolla att det finns låsanordning på stolpen framöver.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Ja, det finns många udda lösningar på de billigare släpen. Och det är ju både hästens och människornas säkerhet man äventyrar.
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

*kl*
Är det någon som vet vad böterna ligger på vid övervikt? Och hur mycket övervikt kan man ha i släpet innan körkortet ryker?

Exempel: Du har b-kort och du får dra transporten förutsatt att du lastar säg 650 kilo. Hästen är tjock och du slängeri ett gäng torvbalar i transporten, landar på 720 kilo, alltså 70 kg övervikt. Vad blir straffet?
 
Sv: Ändrad dragvikt 2011?

Nu var detta i Dalarna, men annars är just östgötapolisen kända för sin trafikövervakning- där aktar man sig även med farten:angel:

Jag har bara blivit stoppad för kontroll om jag har haft BE. Då jag inte ens haft körkort med så har jag varit välsignad. Står dock som ägare på både bil o släp... o häst:angel:

Tror att jag har liten övervikt på släpvikten med ena hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 750
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 570
Senast: Sel
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 442
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp