Ang alkohol, släkt, relationer m.m

Triangul

Trådstartare
Hej,

I våras bröt jag och mitt ex upp då jag ansåg han hade problem med alkohol m.m och kom från en stökig barndom och var väldigt känslomässigt avstängd. Har sen dess arbetat jättemycket på mig själv, gått hos psykolog, coacher och läst böcker om personlig utveckling, medberoende m.m.

Nu har jag nyligen börjat dejta en person (väldigt tidigt stadie) som igår berättade att han har en förälder som gått bort pga bl a alkoholproblem. Jag blev genast rädd och kände hur saker triggades i mig, är så otroligt rädd för att hamna i en relation med någon som har missbruksproblem igen. Jag flaggade för honom att jag hade kommit ur ett destruktivt förhållande och han sa att han tror personer som har lite kontakt med sina känslor lättare hamnar i missbruk och att han försöker passa sig pga vetskapen om sin far också. Vet inte hur giltig min rädsla är, vet ju att personer som har alkoholism i släkten lättare kan hamna i missbruk själv men vill ju inte döma ut en person bara för han har en förälder som hade problem med det. I motsats till mitt ex verkar den här killen ha kontakt med sina känslor och mycket bra kontakt med sin övriga familj.

Behöver kanske mest skriva av mig men - Är det någon med erfarenheter, kloka tankar eller som kan hjälpa mig lugna mina rädslor?
 
Jag känner flertalet som har problem i släkten alkoholism bland annat jag själv.
Nu dricker jag inte alls men bror min håller lite koll på sina vanor just för att.

Verkar som att denna man har lite koll själv då det redan finns så tycker inte du bör döma ut han pga av detta. Jag skulle inte gjort det, men det är ju upp till dig själv.
 
Jag är dotter till två alkoholister. Pappa var "värst" men nu i efterhand när jag är vuxen och kan mer så har jag insett att även mammas alkoholvanor var att betrakta som missbruk, dock inte lika grava. Pappa kan fortfarande få återfall om han inte är försiktig och äter idag medicin som ska dämpa suget efter alkohol. Utan den tror jag inte det går.

Jag är mer eller mindre nykterist. Kan ta ett glas vin till maten om man är bjuden på finare middag t.ex men dricker aldrig annars och då är det just ett glas och inte mer.

Ett av mina ex var från ett land där alkoholkulturen är rätt skarp mot vad den är här och han drack rejält vilket jag inte uppskattade. Dumpade honom inte enbart pga det men det var en bidragande faktor. Min nuvarande är nykterist.

Jag tycker inte dina rädslor är obefogade men dra inte på för stora växlar. Det är bra att du informerat honom om din bakgrund i detta sammanhanget men låt det stanna där så länge inget händer sas.
 
Min farfar hade vad jag har fått höra alkoholproblem och var rökare, min pappa var absolutist. Mammas morbror var alkoholist, den ende av sex syskon. Alkohol har knappt förekommit under hela min uppväxt i min familj. Jag skulle inte döma ut en person pga vad en anhörig gjort.
 
Jag skulle inte döma en person utifrån att de har anhöriga med missbruk. Däremot har jag väldigt låg tröskel för hur människor hanterar alkohol.


Tack alla för input. Som de flesta menar vill jag ju heller inte döma en person pga dess anhöriga. Detta triggar mest rädslor om framtiden för mig, men oavsett är det inget jag kan styra över. Får försöka ha is i magen och låta tiden utvisa..
 
Min pappa var alkoholist och dog pga det. Ingen i min familj dricker mer än nåt glas vin/cider ytterst sällan, till maten, och har aldrig haft problem med alkoholen ens när jag var yngre och drack mer.
 
Jag har alkoholism i familjen och varken jag eller mina syskon har alkoholproblem.
Jag är den som dricker mest av oss men långt ifrån mycket.
Skulle inte vara orolig.
 
Tack alla för input. Som de flesta menar vill jag ju heller inte döma en person pga dess anhöriga. Detta triggar mest rädslor om framtiden för mig, men oavsett är det inget jag kan styra över. Får försöka ha is i magen och låta tiden utvisa..
För mig framstår det som överdrivet att bryta kontakten på grund av att hans pappa var alkoholist. Å ena sidan.

Å andra sidan, och det tycker jag är en viktigare punkt: du är inte skyldig den här mannen att reda ut dina känslor kring alkoholism och att ta dig över den där oron och så vidare. Om du inte tycker att det verkar vara värt besväret, eller om du helt enkelt inte vill gräva i det där, så är du inte på något vis skyldig honom att göra det.
 
För mig framstår det som överdrivet att bryta kontakten på grund av att hans pappa var alkoholist. Å ena sidan.

Å andra sidan, och det tycker jag är en viktigare punkt: du är inte skyldig den här mannen att reda ut dina känslor kring alkoholism och att ta dig över den där oron och så vidare. Om du inte tycker att det verkar vara värt besväret, eller om du helt enkelt inte vill gräva i det där, så är du inte på något vis skyldig honom att göra det.

Absolut, hade inte tänkt bryta kontakt pga det. Men lyfte det lite igår när det kom upp men det är först i efterhand som det kanske triggats mer. I kombination med att min anknytning är otrygg-undvikande...får kämpa på här :) Tack för input!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 346
Senast: Tofs
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 297
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 460
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp