Angående skoning

Är ju jättesvårt att säga, det ser ju inte "normalt" ut, och med tanke på beslaget så är läget tydligen inte normalt. Så, vad ska vi kunna säga utan någon bakgrund?
Hästen är ju väldigt understucken i trakten och assymmetrisk i ballarna så, vad har hänt?
 
Ville vänta mer info och se vad folk gav för svar.
Trångskodd är den verkligen inte men slipade skor pga tappskor varannan dag trots XL boots på i hagen. Hästen har haft en hovbensfraktur lateralt Vä fram, därsv ringsko och endast två söm lateralt.
Hästen är även som ni ser paralellad och inåttåad.
 
Så ni tycker hästen har understrukna trakter och är ballförskjuten båda fram. ?
Amatör, OBS! Understuckna trakter men ballförskjuten vet jag inte vad det är?? Hur skor en eller kanske rättare sagt verkar för att åtgärda understuckna trakter ?
 
@tara, korrekt verkning, rätt sko med bra stöd i trakten. Rätt motion, foder etcetera. Är också genetiskt betingat, fullblod har ofta väldigt understrukna trakter tex.
 
Skon ska successivt bli bredare än hoven från hovens bredaste stället till trakten. Detta för att främja hovmekanismen. Har hästen mycket tappskor förstår jag varför man inte riktar så, det ökar risken för tappskor. Trångskoddhet kan också påverka understunka trakter negativt. Kanske är den också trångskodd för att den haft hovbensfraktur, man vill fixera frakturen? Det har jag ingen kunskap om. Kanske är den understucken för att den haft fraktur?

Ballförskjutning försvinner inte på en verkning, om ens någonsin om det är genetiskt betingat
 
@Lutten Ha att skon ska ha utlägg så hoven kan vidgas är jag medveten om, o denna häst har ju utlägg men man har slipar för att inte få samma kant att trampa på.
En vinkelslip är super! Känner nästan ingen hovis idag som skor utan att slipa.
Däremot kommenterade en annan att han kanske skulle ha en storlek mindre skor..


Hästen har inte varit ballförskjuten innan, tror du luras av beställningen och att spången blev aningen sned kanske.
Ballförskjuten blir den inte heller på en vecka så då undrar jag vad klnikhovis tar betalt för. Hen har har inte imponerat särskilt på mig gällande några övriga aspekter nämligen.
 
Jo, jag ser att skon är slipad och jag förstår precis varför den är skodd så nu. Dock försvinner ju lite av stödet från skon när man gör så. Och utlägget ser ut att vara ganska litet ändå (svårt att se på bild), hade det varit i slutet på en skoperiod hade det varit en annan sak. Men din häst kanske inte breddar sig nämnvärt under en period.

Möjligt att det är bilderna som luras. Är alltid svårt att se "rätt" på bilder tycker jag.

Tycker skon ser lagom ut, en storlek mindre hade blivit för kort men ytterligare minskat risken för tappskor. Kanske var så hen tänkte?
 
Ja det är dags för verkning snart om några veckor, har bara raspat och jämnat till samtidigt som dessa skor sattes på. Den uppmärksamme ser också att hö fram tidigare haft tåkappa.
Hade helst haft kapplöst men det går ju inte på fraktur-hoven och det funkade i somras när han var konvalescent att ha det på den andra hoven. Men det är en stor häst som dessutom biljarderar. Funderade lite på det, kring det rörelsemönstret om det ökar belastningen på sömmen och hovväggarna så risken för tappskor ökar.

@Lutten det var nog precis hen tänkte men det valet hade jag aldrig tagit, slipar hellre. :)

Vet vill att hästen ska ha ordentligt stöd i trakten osv men vad är bäst för en hov, att den trampar av sig skorna 4-5 gånger per vecka eller att spången sitter lite längre in under hoven och skon sitter. Blir ganska stora krafter vid en tappsko som jag tycker är dumt att utsätta en redan skadad hov för. Nu är det iofs 7 månader sedan frakturen och hästen går i stor hage och får travas 15 minuter.

Vid ridning behöver jag aldrig bootsen på. Visst, har man hästen i grusad paddock på 15m2 så kanske det hade gått med mer utlägg och spången längre bak men baksidorna av detta hade varit en olycklig, vild häst som förmodligen hoppat ur hagen (det har han gjort förr :D:angel: en vecka efter konstaterad fraktur).
 
Så ni tycker hästen har understrukna trakter och är ballförskjuten båda fram. ?
Kan vara att det är skons placering som gör att ballarna ser sneda ut. Varför man sätter skon så har jag ingen aning om, det kanske finns ett syfte.
Understuckna/kollapsade är trakterna, ja.
På den andra bilden du länkade så är trakten understucken och hög, på din häst har den kollapsat mer.
Kolla på hornrörens riktning framme i tån jämfört med deras riktning längst bak mot trakten. De ska (i princip) hålla samma vinkel hela tiden, och det gör de inte på din häst.
Det är ju möjligt att det inte går att få till bättre på denna individ, men om man bara ska gå efter dina bilder så är det vad jag ser.

Angående trångskodd och tappskor, nu förstår jag att det inte är så mkt att göra pga frakturen, men sen kanske såna flapskor (heter de PG?) skulle vara något?
Jag har fått för mig att det också finns något man kan sätta på hoven/skon som skulle minska risken för att de trampar av sig.
 
Den andra bilden jag länkade till är hovbensfrakturshoven fast utan ringsko. Den fick ha den skon ett par dagar innan spången svetsades dit. Frågan är då vad som gjort att trakten kollapsat på så kort tid?

Har funderat på flapskor (PG är ett sjukbeslag) men det är ju som sagt inget alternativ då den ska gå med ringsko ett bra tag till och därefter förhoppningsvis bli fälttävlanshäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
824
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp