Angående skoning

Hjälper det inte med boots? Eller sådana där grejer man skruvar fast i broddhålen som skyddar mot avtramp?

Just ringskor med rejält traktunderstöd tillräckligt långt bak har gjort underverk på kollapsade trakter här. Och med boots har de fått sitta. Ironiskt nog så när skott med REJÄLA utlägg har mina "trampa ur skorna stup i kvarten"-individer tappat färre skor.
 
Tyvärr inte, han lyckas ändå. Jag skyller på för väl undersatta bakben i traven ;)
Vi började såklart med rejäla utlägg men det började kännas ohållbart när jag fick slå på det första beslaget när frakturen var färsk (ringsko, sidokappor, traktkappor) ungefär 5 gånger. Även det trots boots. :/
 
Det enda som fungerat mot tappskor, på häst som absolut under inga omständigheter får trampa av sig skon, har varit att ha barfotaboots utanpå skon. Använde mig av Cavallo. Fungerade super, inte en enda tappsko på tappskomäster med urdåliga hovar.
 
Tyvärr inte, han lyckas ändå. Jag skyller på för väl undersatta bakben i traven ;)
Vi började såklart med rejäla utlägg men det började kännas ohållbart när jag fick slå på det första beslaget när frakturen var färsk (ringsko, sidokappor, traktkappor) ungefär 5 gånger. Även det trots boots. :/

Har du kollat nåt på de som skruvas fast med brodd och ska hindra avtramp? Kanske kan funka? Googla shoesecure så ser du hur det ska funka. Aldrig provat själv dock, inte behövt.
 
Tyvärr inte, han lyckas ändå. Jag skyller på för väl undersatta bakben i traven ;)
Vi började såklart med rejäla utlägg men det började kännas ohållbart när jag fick slå på det första beslaget när frakturen var färsk (ringsko, sidokappor, traktkappor) ungefär 5 gånger. Även det trots boots. :/
Har också ett fullblod som har "trampa av sig sko varannan dag perioder" och som haft hovebensrotation på ett framben och gått med heartbar + sulor =som gjort för att trampa av sig skön igen. Jag provade typ allt utom shoe secure. Det med bäst effekt var dubbla boots. En stor underst och gärna en lite tightare över som höll den stora nere.
I hennes fall blev det också snabbt bättre när hon kom igång igen. Verkade som koordinationen blev bättre när hon var igång och inte bara gick i hagen..
 
@Estivuz lite OT nu som övriga även snurrat in lite på just ang tappskorna men: hovslagaren har ingen teori om vad det är i rörelsemönstret som orsakar så mycket trampskor?

Jag har haft unghäst som hade sån frekvens ett tag men det löste sig med bra hovslagare som kollade och analyserade rörelsemönstret och skodde därefter, boots, samt att hästen breddade och balanserade sig i takt med utbildning .
Samma häst hade aldrig tappskor mer än typ 2 ggr/år efter det och detsamma gäller idag 10 år senare .

Jag hade blivit psyksjuk med den frekvens du beskriver, det är ju helt ohållbart om man vill använda hästen! :(
 
När pålle var ung trampade han av sig sina skor med en viss intervall, då pga obalans. Senare lyckades han med bedriften att trampa av sig skorna med varannan dags mellanrum, då visade det sig att han hade ont i ryggen. Vad som skett vet jag inte, men när det försvann slutade avtrampningarna också.
 
@mackan Ska absolut inte hänga ut någon men han skos normalt på klinik med ringskon men den hovisen har jag inte blivit så imponerad av faktiskt. Hen har inte tittat på hästen i rörelse, inte ens skritt och har inte heller kikat på röntgenplåtarna när frakturen var färsk utan jag fick beskriva exakt hur frakturen såg ut och var den satt. Men hen godkände min skoning av den andra hoven sist vi var där och då hade jag gjort det och inte min hovis.
Mycket på grund av att kliniken har gett kritik till i princip hela mitt områdes hovslagarkår, det inkluderat mycket välmeriterade hovisar med 20 års erfarenhet gör att jag tycker det blir lite tråkigt..

Min pålle kommer nog definitivt bredda sig, just nu är han bara långa ben och ser ut som en älg ;) Som tur är slipper jag bli psyksjuk då jag har så pass mycket kunskap att jag kan slå på skor själv. Har dock ingen svets så det fick min hovis ordna, hen kunde inte sko honom nu då hen var på blockutbildning den dagen så jag åkte bara till stallet först, riktade skon och sedan svetsade hen dit spången.

Ångesten har mest berott på att han ju har en hovbensfraktur och då känns det väldigt viktigt att skon sitter.

Vet vill ha spången längre bak och mer stöd i trakterna men jag fick tumma på det den här gången. I den bästa av världar hade vi ju såklart skott så. Vet har dock tagit del av bilderna och godkänt skoningen.

Kan berätta att efter jag skodde honom nu med de skorna på bilderna och med mindre utlägg så har skorna suttit rekordlänge - 5 dagar! Snart firar jag med champagne :banana::bump: Min devis är att det är bättre att skon sitter och håller ihop frakturen än att han skos på det sätt som egentligen är den "perfekta skoningen" eftersom det inte fungerar. Då får jag ha honom på boxvila.
Nu när det fryser på så kommer han förmodligen behålla skorna bättre och jag kan då våga sko med mer utlägg och spången längre bak.


Till alla, tack för alla tips i tråden!
 
@Estivuz alltså jag slår också på tappskor själv men i ditt fall är ju väl problemet ngt totalt annat med femtielva konstanta avtrampningar i VECKAN osv ? :confused:

Så jo utifrån läget med din dessutom skadade häst absolut hade jag haft problem med min psykologiska stabilitet gällande ett helt ohållbart läge med så konstant avtrampade skor !

Är allergisk mot denna kommentar som standard på sociala media men nu använder jag den ändå själv : byt klinik /hovslagare .
 
@mackan Ja, problemet är ju såklart ganska komplext. Men som sagt, jag har skott det som är på bilderna jag lade upp och nu sitter skorna, det är alltid något. :) Tro mig, jag har tackat nej till fler skoningar från klinikhovisen och klinikbyte kommer att göras om det blir andra skador men nu har jag återbesök om 2 månader och det är nig det sista besöket så att säga, innan han blir helt friskförklarad.
 
Jag tycker faktiskt att, det är rent ut sagt skit att man måste rackla ner så mycket på varann som faktiskt sker inom hovslageriet. Det är ofta jag träffar på hovisar som framhåller sin egen förträfflighet, medan resten inte kan något alls. Trist inställning tycker jag.
 
Jag tycker faktiskt att, det är rent ut sagt skit att man måste rackla ner så mycket på varann som faktiskt sker inom hovslageriet. Det är ofta jag träffar på hovisar som framhåller sin egen förträfflighet, medan resten inte kan något alls. Trist inställning tycker jag.

Vad tråkigt om du upplever det så :(
Här i länet samarbetar hovslagarna väldigt mycket och jag har aldrig hört skitsnack om någon kollega etc dem emellan ffa inte i sammanhang med kund . Alla är väldigt professionella .
 
Senast ändrad:
Vad tråkigt om du upplever det så :(
Här i länet samarbetar hovslagarna väldigt mycket och jag har aldrig hört skitsnack om någon kollega etc dem emellan ffa inte i sammanhang med kund . Alla är väldigt professionella .
Jo det finns jättebra hovisar, men som tyvärr kommer lite i skymundan av dessa förträfflighets ministrar. Och det värsta jag vet är när en hovslagare tittar på hästens hovar och sedan säger, så skulle jag inte sko. Och det efter att ha tittat på hovarna i ca 10 sekunder, då det har visat sig att hästägaren haft samma hovslagare sedan hästen skoddes första gången, och så som den då står skodd har man kommit fram till är den bästa vägen. Snyggt och prydligt, med god hovvinkel, så vill nästa hovis minska storleken på hovarna? Varför? När det fungerar bra, och hästen mår bra med den hovvården.
 
@Boj ok tyvärr kan jag som sagt inte relatera till din erf alls . Vi har här väldigt gott ställt med många renommerade hovslagare och de samarbetar otroligt väl ang att dels be varandra om input vid behov, och ffa har de generellt en jättebra relation sinsemellan på det professionella planet.
 
@Boj ok tyvärr kan jag som sagt inte relatera till din erf alls . Vi har här väldigt gott ställt med många renommerade hovslagare och de samarbetar otroligt väl ang att dels be varandra om input vid behov, och ffa har de generellt en jättebra relation sinsemellan på det professionella planet.
Jag ser mycket av det @Boj pratar om.
 
@Boj ok tyvärr kan jag som sagt inte relatera till din erf alls . Vi har här väldigt gott ställt med många renommerade hovslagare och de samarbetar otroligt väl ang att dels be varandra om input vid behov, och ffa har de generellt en jättebra relation sinsemellan på det professionella planet.
Ha ha, ja vi har nog rätt många av dessa även här. Men tyvärr har nog inte alla det så lätt att hålla tand för tunga. :crazy:
 
Jag tycker inte det finns någon ballförskjutning i den bemärkelsen, utan skon sitter snett. Om man bara kollar på stråle och ballar så ser det normalt ut. Men skon är påslagen lite roterat. Vrider man skon så den sitter rätt mot strålen och tåvinkeln så kommer det se normalt ut. Det är en synvilla som det ser ut idag pga hur skon på påslagen. Väldigt lätt att göra utan tåkappa.

Annars tycker jag det ser helt ok ut. Inte snyggaste nitarna och sömtagen med det spelar mindre roll. Jag tycker inte trakterna är alarmerande understuckna och om hästen trampar av sig skorna så är tyvärr lösningen många gånger att lägga in skorna. Inget löser sig av tappskor var och varannan dag. Storleksmässigt tycker jag skorna är bra.
 
@Nominous ja precis skon sitter snett. Det är trots allt jag som skott min häst och jag är långt ifrån färdigutbildad men planen är att jag ska bli.
Eftersom han dessvärre trampade av sig skon på den friska hoven idag så ska jag slå på en ny imorgon och även då passa på att byta till road nsild och försöka få ringskon bättre placerad.


Angående skitsnack bland hovslagare så upplever jag de inte alls i mitt område, har gått lärling hos tre olika och ingen har talat skit om andra hovisar i området, däremot börjar alls bli rätt så less på klnikhovisen som klagar på all andra.
Hen är tydligen inte så bra som hen tycker, eftersom hen inte tittade på röntgenbilderna och inte heller varmskodde när hen fixade det första sjukbeslaget med traktkappor. Man ska alltid varmsko vid hovbensfraktur för det får inte finnas en millimeters skillnad.
 
Senast ändrad:
Det första jag lade märke till var kronranden. Den ser väldigt spänd ut, ojämn, olika höga sidor på hovarna om man ser framifrån. Skulle säkert gå att få denna häst mycket mer bekväm, troligen även mer rak i sin gång när hovarna har bättre förutsättningar :) och sjukbeslaget plus rätt lite material i trakten (för att inte ge den något att trampa på?) känns som att tyngpunkten flyttas fram istället och inte ger stöd för den bakre delen av hoven. Hur tänker hovslagaren där? Provat plastskor? Flappskor?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
823
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp