Bukefalos 28 år!

ankor/änder

M

mosig

jag och min man ska (äntligen :bump:) i augusti flytta till en liten gård där det bl.a finns en ganska stor hönsgård.
bra tycker jag då jag alltid velat ha en fyra-fem höns.
men nu kom min man med den otroliga ideén att vi skulle skaffa ankor istället. jag har aldrig haft något med såna djur att göra, bara sett dom på avstånd.
visst är dom fina och så men vad skiljer sig i skötsel jämfört med höns? jag är inte alls anti då jag tycker det är vackra djur men vill ju inte ta på mig nåt jag inte klarar av..

ni som kan något om dessa djur, berätta för allt vi världen!! :bow:
 
Sv: ankor/änder

ingen som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: ankor/änder

Ankor är väldans trevliga, jag gillar myskankor för deras sätt att språka med varandra.
Ankor vill kunna bada - dom kan rymma långt om det saknas badmöjligheter på tomten.
Detta kan vara lite knepigt på vintern för det bli gärna vått då en ankepanka försöker bada i vattenskålen.
Det löser man genom att på morgonen vid utsläpp hälla några hinkar vatten i ett kärl som när det badats klart kan tömmas ut så det inte fryser.
Sen är ankor dåliga på att försvara sig mot rovdjur så dom behöver vara inhägnade om ingen är hemma.
 
Sv: ankor/änder

det är planerat att ha dom i en gammal hönsgård (som just nu används till att hålla FASANER i :crazy: ).
ska ankor alltså gå ute även vintertid? även om det jättejättekallt?
är de svårare att sköta än höns? om man bortser från badandet alltså.
vad äter dom?
 
Sv: ankor/änder

Tja, man öppnar dörren på morgonen och så går dom ut om dom vill - nån promenix tar dom gärna - ankor är ganska lika sina "kusiner" änderna som gärna badar på vintern också.

Våra åt havre - hel och faktiskt lite gnutta grisfoder - piggfor, vilket dom uppskattade men det var mer som godis.
Jag är ingen ankexpert alls, har bara skött ankor under tio år då jag jobbade på en gård där dom liksom ingick i det övriga menageriet.
Jag upplevde dock ankorna som mycket enkla och trevliga - lätt att ta in om man någon gång behövde stänga på "fel" tid. Bara att fösa framför sig i stilla tempo - till skillnad mot höns som är omöjliga att fösa och ev kan gå att muta.
Det som var lite meckligt var att få dom att ruva fram ankungar - dom ville sällan ligga tiden ut så vi lät hönorna ruva ankäggen istället.
Ankäggen är alldeles utmärkta att använda i matlagning och bak.

Googla på ankor - skötsel - foder så får du säkert massor av träffar.
Kolla in myskisarna - dom är helcooola.
 
Sv: ankor/änder

Ankor är trevliga djur. Det är det enda jag saknar här hemma. Finns massor med matnyttig information om googlar lite liksom på Alternativ.nu
 
Sv: ankor/änder

lutar åt att det blir ett par ankor, men verkar inte så lätt att hitta på annons. finns de uppfödare och sånt man kan kontakta kanske?
 
Sv: ankor/änder

Det verkar vara få som har ankor just nu, jag kan kanske avvara några , håller till i stockholm. Vart finns du?
 
Sv: ankor/änder

*KL*

Har själv ankor som jag är helsåld på..skitroliga djur!

Plus
+ Trevliga
+ Lätta att ha
+ Fina
+ Goda (Ankkött är jättegott)
+ Jättegoda ägg

Minus
- Slabbar ngt otroligt med mat
- Värper mindre än höns
- Inte alltid ruvvilliga
- Måste få bada

Vi har just nu 3 vuxna ankor (2 hanar 1 hona) sedan räven var på besök & knyckte två. 6 halvvuxna ällingar.
1 framkläckt ankunge som hönorna låg fram
+ att Maud ruvar för fullt

Så här kommer det finnas ankor i överflöd..
Jag gillar f.ö de vanliga ankorna bättre än mysken.
Det finns ju några olika raser att välja mellan, Blå (finns i färgen blå och svart även + vita fält), Gul, Blekingeanka (viltfärgad med vit krage), Pekinganka (vit med gul näbb)
Vill man ha mindre finns även mignonsankor som är i dvärgformat. Kan dock vara svåra att få tag på.
 
Sv: ankor/änder

bor i vetlanda kommun, jönköpings län i småland.. har väl ca 30mil till stockholm tror jag
 
Sv: ankor/änder

finns inga planer på att äta köttet, bara äggen.
vill mest ha dom för att titta på och sen äta lite löskokta ägg på morgonkvisten :)
där det är meningen att dom ska bo är det uppdelat som i fyra fack kan man säga, där dom har haft bl.a får i ett av facken, höns i ett och tillbehör i dom andra två. min tanke var att ta bort väggen mellan två fack och sen kanske låta dom ha en liten bassäng där inne. eller måste den stå ute?
kan man alltså han höner och ankor ihop?
 
Sv: ankor/änder

Det är ju jättebra om dom kan ha en badavdelning.
Värsta lyxen både för dom o dig.
En sort till vet jag som är lite kul - Rouenanka - ser ut som värsta jättegräsanden.
Väldigt vackra.
 
Sv: ankor/änder

finns inga planer på att äta köttet, bara äggen.
vill mest ha dom för att titta på och sen äta lite löskokta ägg på morgonkvisten :)
där det är meningen att dom ska bo är det uppdelat som i fyra fack kan man säga, där dom har haft bl.a får i ett av facken, höns i ett och tillbehör i dom andra två. min tanke var att ta bort väggen mellan två fack och sen kanske låta dom ha en liten bassäng där inne. eller måste den stå ute?
kan man alltså han höner och ankor ihop?

Man kan nog ha höns och ankor ihop (våra har dock separata boenden)..
Idag ligger tillexempel våran ankhona Maud & ruvar.. Tätt nerklämd bredvid ligger lilla dvärghönan Bojan & ruvar på Mauds ägg ihop med henne.. :D

Kan tänka mig att Bojan höll på att få dåndimpen när hon såg Mauds stora ägg, dvärghönor är SJUKT ruvvilliga..
 
Sv: ankor/änder

Vi hade bla en dvärghöna som ruvade fram 9 ankungar (hon låg på 11 ägg)- det var underbart att se - innan vi tog isär dom var ankungarna lika stora som mamma höna - men forfarande lite duniga.
Hon tyckte inte om när dom badade och försökte uppmuntra sandbad och att krafsa i marken.
Ankepankorna brukade diskret ignonera sin konstiga mor.
 
Sv: ankor/änder

Vi hade Ankor, det var super kul :love:
Dom är snälla, söta, goa på alla sätt och vis. Tyvärr bajsar de något oerhört mycket...

Tyvärr kan man inte ha flera tuppar, så blir det ungar måste du räkna med att slakta några tuppar.. (vi fick fyra tuppar och en "hona", eftersom vi tog hem dem innan man kunde se vilket kön det var...)

Men man får stora ägg :) Hönsäggen är så smååå, inser man när man har ankor :D
Lycka till!
 
Sv: ankor/änder

Hade 2 myskänder (Kurt å Gudrun) för några år sen. Så jättetrevliga, underbara varelser. En morgon när jag gav dom mat hade Gudrun lagt 18 ägg. Sedan när de kläcktes var det världens sötaste ungar. Fort växte de i alla fall och sprang omkring överallt, hos grannen på vägen, ja överallt. Var tvungen och göra mig av med dom. Men som sagt, myskänder är supertrevliga fåglar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 458
Senast: NotlikeI
·
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 476
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 841
Senast: Crossline
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 222
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp