Anlita... vem?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har klurat på hur jag ska använda mina små uthus på bästa sätt, men inte kommit fram till något bra. Är liksom låst i tanken vid hur de tidigare ägarna har använt dem.

Dels behöver jag förråd för grejer från huset (som ett vanligt vinds- eller källarförråd), dels förvaring för verktyg, alla trädgårdsapparater och -maskiner, dels boende för framtida getter respektive får och dels förvaring för hö, halm mm till djuren. (Jag har koll på vilka minimimått som gäller för djuren och tänker tredubbla. Sedan behöver det funka att göra en vinterlösdrift till getterna.)

Finns det någon yrkesgrupp jag skulle kunna anlita för hjälp att komma vidare? Typ som en inredare/arkitekt men med djurkunskap? :D En som kan komma med smarta lösningar, en som har tänkt på alla aspekter? Finns det?
 
Var svårare än jag trodde att få till fotona. Är nog inte begripligt, men jag gör ett försök. Ursäkta röran :o (Jag har låtit dra el till alla utrymmen.)

Ladugårdslängan. Den bortersta dörren går till kodelen i ladugården. Mellersta är till mellanboden, där det finns ett höloft. Närmaste dörren är till "traktorgaraget".
11371277_1453675121625502_1056374569_n.jpg



Där de två kossorna stod. Nu förvaring av en del apparater och verktyg.
11375806_513308652167672_229475200_n.jpg




Fortfarande i kodelen, till vänster om gräsklipparen på förra bilden.
11311311_115763245435718_478061536_n.jpg
 
forts.

Mellanboden med höloft uppe till vänster.
11312484_1478632959115354_1236911653_n.jpg



Fortfarande mellanboden
11371221_977045699013510_468685158_n.jpg



Från mellanboden mot traktorgaraget. Det utrymmet har inget golv.
10547385_1612258515658152_1327060254_n.jpg



"Traktorgaraget"
923727_128238634183171_338034138_n.jpg
 
Jag hade först grävt ur så att det inte är jord mot trä runt grunden. Det ser redan nu ut att vara fuktpåverkat vid de ljusa dörrarna. Sedan hade jag satt upp en bit hängränna så man kan gå in genom dörrarna även när det regnar.

För egen del hade jag nog röjt ur gamla kodelen helt och gjort utrymme för djur där. Det har sina fördelar att ha djur där det redan är utformat för att tåla gödsel och fukt.

Foderutrymme bör finnas nära eftersom det inte är för att bära man skaffa djur. Nära till foder och strö sparar dessutom tid.

Traktorgaraget är väl bästa stället att ha till verktyg och maskiner. Det är torrt i och med att det är under tak och där är golv inte absolut nödvändigt.

Ska du göra något mer med djuren så kanske en helt ny byggnad är bästa lösningen?

(fasiken vad du har fint! Bra uthus och fina omgivningar och fin trädgård!!!!)
 
Hönshuset, där min tanke nu är att getterna skulle kunna bo. Det finns en hönslucka ut som skulle kunna göras större, så att de kan gå ut i en vinterhage.
11325952_722153067912384_1112674697_n.jpg



Inne i hönshuset
11821169_907400342668007_1567031132_n.jpg



11325945_1637688723173778_328288015_n.jpg
 
Garaget i plåt. Utan fönster. (Bilen är för stor och får inte plats, så det skulle kunna användas till något annat.)
11373868_692279197569309_1558590637_n.jpg
 
spontant - att ha getter i ett träutrymme? Finns inte risken att de förstör träet?
Har ingen egen kunskap om getter men inbillar mig att de kan ge sig på att gnaga? Det är ju fint. Fortsätt ha höns där eller ha det som förråd?

Garaget skulle jag själv ha haft djur i. Typ getterna.
 
Tack! Så bra synpunkter! :bow:

Garaget skulle jag själv ha haft djur i. Typ getterna.
Det finns inga fönster. Skulle man i och för sig kunna sätta dit, men hur gör man det med plåtväggar? Och blir det inte oljud när regnet smattrar mot plåten?

Fördelen med garaget är att det går att ha hage/lösdrift intill.

Jag hade först grävt ur så att det inte är jord mot trä runt grunden. Det ser redan nu ut att vara fuktpåverkat vid de ljusa dörrarna. Sedan hade jag satt upp en bit hängränna så man kan gå in genom dörrarna även när det regnar.
Ska göras! Det är fuktpåverkat nu.

För egen del hade jag nog röjt ur gamla kodelen helt och gjort utrymme för djur där. Det har sina fördelar att ha djur där det redan är utformat för att tåla gödsel och fukt.
Foderutrymme bör finnas nära eftersom det inte är för att bära man skaffa djur. Nära till foder och strö sparar dessutom tid.
Nackdelen är att det inte går att göra lösdrift/hage bredvid. Å andra sidan skulle fåren kanske kunna vara där och getterna på ett annat ställe.

Fördelen är att det ligger precis bredvid mellanboden, där höloftet finns. De tidigare ägarna har satt igen dörren mellan kodelen och mellanboden, men den går att ta upp.

spontant - att ha getter i ett träutrymme?
Good point. Har jag inte tänkt på.
 
@aprilmaj: Nu kommer jag inte ihåg men har du något växthus? Och vill du ha ett sådant? Om dina byggnader är i ett sådant läge att det skulle kunna ordnas antingen i befintliga byggnader eller i anslutning till dem skulle jag ha planerat för det.

Kanske ett av utrymmena skulle kunna göras till ett "växtrum" dvs där man kan stå och plantera om, ha mindre trädgårdsredskap osv? Jag har velat ha ett växhus jättelänge men insåg i år att jag har ju ett, min inglasade altan :D jag har inget behov av ett gigantiskt växthus (ännu) så altanen fungerar utmärkt. I vår ska jag dela av den med en presenning så jag kan värma upp hälften och få igång säsongen lite tidigare.

Annars instämmer jag med @tanten , inte ha getter i ett träutrymme :crazy:
 
@aprilmaj: Nu kommer jag inte ihåg men har du något växthus? Och vill du ha ett sådant? Om dina byggnader är i ett sådant läge att det skulle kunna ordnas antingen i befintliga byggnader eller i anslutning till dem skulle jag ha planerat för det.

Kanske ett av utrymmena skulle kunna göras till ett "växtrum" dvs där man kan stå och plantera om, ha mindre trädgårdsredskap osv? Jag har velat ha ett växhus jättelänge men insåg i år att jag har ju ett, min inglasade altan :D jag har inget behov av ett gigantiskt växthus (ännu) så altanen fungerar utmärkt. I vår ska jag dela av den med en presenning så jag kan värma upp hälften och få igång säsongen lite tidigare.

Annars instämmer jag med @tanten , inte ha getter i ett träutrymme :crazy:
Har inget växthus, vill gärna ha men det ligger längre fram i tiden. Nu gör jag som du och använder det inglasade uterummet.

Hur menar du, förresten? Ha växthus inne i någon av byggnaderna?
 
Har inget växthus, vill gärna ha men det ligger längre fram i tiden. Nu gör jag som du och använder det inglasade uterummet.

Hur menar du, förresten? Ha växthus inne i någon av byggnaderna?

Kom ihåg att jag definitivt inte är någon snickare :D men jag menar om man kan ersätta en vägg med glasrutor (som en inglasad altan/uterum)? Annars kanske det bästa är att bygga till mot befintlig byggnad.
 
Kostall -> stall för får och getter, höloft -> höloft , traktorgararage -> garage och förvaring för mindre känsliga större maskiner, bilgararage-> maskiner och verktyg.

Håller med de andra om att det ser jättefint ut, bra skick och lagom stort :)
 
Kostall -> stall för får och getter, höloft -> höloft , traktorgararage -> garage och förvaring för mindre känsliga större maskiner, bilgararage-> maskiner och verktyg.

Håller med de andra om att det ser jättefint ut, bra skick och lagom stort :)
Tack för bra idéer och tips! :bow:

Kostallet rymmer nog inte både får och getter, även om jag bara tänkt att ha sisådär fem får och några färre getter. Helst vill jag också att getterna ska ha möjlighet att gå ut direkt till en vinterhage på vintern. Fåren är tydligen inte så intresserade av det.
 
Brandskyddet glömde jag bort, garage bör nog inte vara i samma byggnad som höloft och stall.

Var skall du ha hönsen om hönshuset skall bli stall för getterna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp