Anmäla sjukvårdspersonal

För att ta några exempel så går det inte att hitta några artiklar som personen har medverkat till och det tycker jag är lite konstigt när personen har forskat i flera år. Däremot så finns det en annan person med nästan identiskt namn som har publicerat en hel del forskningsresultat. Vidare hävdar personen att hon har ett nära samarbete med ett svenskt universitet men inte så hittar vi ingen information någonstans. Hon hänvisar ofta till "institutet" men vid en närmare granskning visade det sig att hon avser sin egen firma. Såhär fortsätter det.

Hör av er till universitet i fråga? Eller, hon kanske inte sagt vilket svenskt universitet det är?
 
För att ta några exempel så går det inte att hitta några artiklar som personen har medverkat till och det tycker jag är lite konstigt när personen har forskat i flera år. Däremot så finns det en annan person med nästan identiskt namn som har publicerat en hel del forskningsresultat. Vidare hävdar personen att hon har ett nära samarbete med ett svenskt universitet men inte så hittar vi ingen information någonstans. Hon hänvisar ofta till "institutet" men vid en närmare granskning visade det sig att hon avser sin egen firma. Såhär fortsätter det.
Hennes beteende är uppenbart oetiskt, men frågan är om det är olagligt ...Den du bör göra uppmärksam på detta är den som hyr in henne. Jag antar att det ärdin arbetsgivare. Hennes beende skadar ju förtroendet du och dina kollegor har för henne och utan förtroende kraschat ju en handledningsrelation.
 
Personen som har en enskild firma har hyrts in som processhandledare i LSS- verksamhet och nej det är inte avgörande för uppdraget att denne är psykolog. Men att utge sig för att vara psykolog när man bara läst psykologi men saknar legitimation är inte okej och detta bekräftade Socialstyrelsen. Då får man uttrycka sig så att man läst psykologi.

Jag tror egentligen att hon ljuger om väldigt mycket, men hon är smart och väljer lögner som är svåra att kolla upp. Men hon gjorde en tabbe när hon kallade sig för psykolog. Det handlar om en ganska stor summa pengar och jag tror att summan hade varit en annan om personen inte har den kompetens hon påstår att hon har.
där svarar du ju själv. leg psykolog krävs väl inte för lss verksamhet och då kan hon ju utan att bryta mot lagen kalla sig psykolog.
 
där svarar du ju själv. leg psykolog krävs väl inte för lss verksamhet och då kan hon ju utan att bryta mot lagen kalla sig psykolog.

Frågan är väl i vilken roll hon har fått uppdraget, i.e. vad som står i hennes kontrakt med uppdragsgivaren. Har hon fått uppdraget som psykolog så skulle jag vilja påstå att det är olagligt. Det man kan tänka sig är att hon istället är inhyrd som "terapeut" eller liknande och bara slänger sig med psykologtiteln i samtal med kollegor. Vilket jag kan tycka är olämpligt men inte olagligt.

Nu verkar människan mysko i flera sammanhang och jag hade tagit upp det med enhetschefen för boendet i första läget.

(Ej jurdiskt kunnig)
 
där svarar du ju själv. leg psykolog krävs väl inte för lss verksamhet och då kan hon ju utan att bryta mot lagen kalla sig psykolog.
Titeln psykolog är skyddad så man får inte kalla sig det om man inte har leg. eftersom titeln förutsätter att man har leg. Däremot får man kalla sig t.ex. hundpsykolog.
 
Hennes beteende är uppenbart oetiskt, men frågan är om det är olagligt ...Den du bör göra uppmärksam på detta är den som hyr in henne. Jag antar att det ärdin arbetsgivare. Hennes beende skadar ju förtroendet du och dina kollegor har för henne och utan förtroende kraschat ju en handledningsrelation.
Hon har själv valt att avsluta samarbetet. Det är nog inte lämpligt att handleda personal som man hotat att anmäla för förtal :angel:
 
Jo det är olagligt att kalla sig psykolog oavsett sammanhang. Om du jobbar som väktare kan du inte heller kalla dig för polis även om du har genomfört utbildningen.
Men det beror på regler om föregivande av allmän ställning.
Inte ett skyddande av yrkestiteln/kompetensen, utan att du har tilldelats vissa befogenheter av samhället. Det handlar om att man inte får förespegla att man agerar i en roll som samhället har tilldelat särskilda maktbefogenheter. Folk har ju skyldighet att följa direktiv och ska kunna lita på att de är äkta.
Regleras i brottsbalken, diverse legitimationskrav för olika yrken regleras i speciallagstiftningar för de områdena.
 
Jo det är olagligt att kalla sig psykolog oavsett sammanhang. Om du jobbar som väktare kan du inte heller kalla dig för polis även om du har genomfört utbildningen.
Att kalla sig polis utan att vara det innebär 2 saker
1 att förespegla att man har anställning som polis och därmed de rättigheter och skyldigheter det innebär
2 Att man förespeglar den utbildning som krävs ( Sverige)
Så jämförelsen haltar.
Eftersom titeln psykolog bara är skyddad inom vissa ramar..
 
Men det beror på regler om föregivande av allmän ställning.
Inte ett skyddande av yrkestiteln/kompetensen, utan att du har tilldelats vissa befogenheter av samhället. Det handlar om att man inte får förespegla att man agerar i en roll som samhället har tilldelat särskilda maktbefogenheter. Folk har ju skyldighet att följa direktiv och ska kunna lita på att de är äkta.
Regleras i brottsbalken, diverse legitimationskrav för olika yrken regleras i speciallagstiftningar för de områdena.
Ja dåligt exempel kanske. Men titeln är skyddad. Man får inte kalla sig för en skyddad yrkestitel bara för att du läst om ämnet.
 
@Milosari Jag känner att jag inte hänger med. Är hon anställd som psykolog? Eller går hon bara runt och säger att hon är det?
 
Ärendet verkar hamna lite mellan stolarna. IVO tyckte att det var allvarligt men de är bara tillsynsmyndighet för legitimerad personal. De ville ha ett brev där vi skriver ner allt hon sagt och gjort men kunde tydligen inte agera. De enda man kan anmäla till är polisen? Men för vad kan man ju undra. Kanske är det brottsligt men inte straffbart att göra som hon gör. Personen har dock en annan legitimation inom vården så nu ska vi trycka på att hon i den yrkesrollen har uppträtt olämpligt.
 
@Milosari Jag känner att jag inte hänger med. Är hon anställd som psykolog? Eller går hon bara runt och säger att hon är det?
Hon var anställd som handledare. För det behöver man ingen titel. Men om man "bara" är socionom så kan man kanske inte ta lika mycket betalt som när man är psykolog och har forskat i många år och som grädde på moset frotterar sig med Nobelpristagare (moder Teresa är inte den enda!).

Hon utger sig för att vara "auktoriserad" socionom också samt jurist. Men det tror jag inte är olagligt att göra. Det enda vi har hittat är att hon är legitimerad psykoterapeut.
 
Hon var anställd som handledare. För det behöver man ingen titel. Men om man "bara" är socionom så kan man kanske inte ta lika mycket betalt som när man är psykolog och har forskat i många år och som grädde på moset frotterar sig med Nobelpristagare (moder Teresa är inte den enda!).

Hon utger sig för att vara "auktoriserad" socionom också samt jurist. Men det tror jag inte är olagligt att göra. Det enda vi har hittat är att hon är legitimerad psykoterapeut.
Jag känner en svag doft av narcissism och en mycket starkare av mytoman, det ena brukar inte utesluta det andra i sådana där fall och hon kommer aldrig att erkänna utan rymma fältet när hon står nersjunken till halsen i fakta, dock inte hennes "fakta". Jag vet allt för väl hur sådana personer fungerar och hon kvalar klockrent in där.
 
Ärendet verkar hamna lite mellan stolarna. IVO tyckte att det var allvarligt men de är bara tillsynsmyndighet för legitimerad personal. De ville ha ett brev där vi skriver ner allt hon sagt och gjort men kunde tydligen inte agera. De enda man kan anmäla till är polisen? Men för vad kan man ju undra. Kanske är det brottsligt men inte straffbart att göra som hon gör. Personen har dock en annan legitimation inom vården så nu ska vi trycka på att hon i den yrkesrollen har uppträtt olämpligt.
Men IVO har ju tillsyn över henne om hon är leg psykoterapeut. Och ändå var det inget att göra?

Lurigt fall oavsett. Jag är ju själv psykolog och sånt här gör mig skogstokig :rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp