Annonser igen...

Billy

Trådstartare
Alltså hur ska man tolka hästannonser???


I många annonser står det ungefär:
..snäll och trevlig häst i all hantering, lätt att lasta, sko och klippa. Går att rida ut på själv och fungerar i grupp. Välutbildad på bana och hoppar trevlig.... Och sedan avslutas annonsen med "Kräver rutinerad ryttare"

Då undrar jag, varför skulle denna "snälla, trevliga" häst kräva en rutinerad ryttare? Vad betyder det? Vad händer om man inte är det?
 
Många tror kanske att deras häst är svårare än vad dem är eller tror inte att ngn annan kan klara dem lika bra? ;)
Nä men en häst kan väl vara snäll men ändå inte passa som nybörjarhäst :) Vad som händer kan tex vara att hästen tar över, ryttaren blir rädd, det börjar hända olyckor..
 
Alltså hur ska man tolka hästannonser???


I många annonser står det ungefär:
..snäll och trevlig häst i all hantering, lätt att lasta, sko och klippa. Går att rida ut på själv och fungerar i grupp. Välutbildad på bana och hoppar trevlig.... Och sedan avslutas annonsen med "Kräver rutinerad ryttare"

Då undrar jag, varför skulle denna "snälla, trevliga" häst kräva en rutinerad ryttare? Vad betyder det? Vad händer om man inte är det?
Kan ju vara en känslig häst.
 
Kan bara tala för mig själv, men som ryttare till en snäll och trevlig häst som är ganska lätthanterlig, men med mycket motor, känslighet och stor arbetsvilja så skulle jag lägga till "kräver rutinerad ryttare" i en annons eftersom en okänslig ryttare eller en ryttare med dålig ridkänsla skulle kunna innebära att hennes känslighet blir något negativt istället för något positivt.
 
Alltså hur ska man tolka hästannonser???


I många annonser står det ungefär:
..snäll och trevlig häst i all hantering, lätt att lasta, sko och klippa. Går att rida ut på själv och fungerar i grupp. Välutbildad på bana och hoppar trevlig.... Och sedan avslutas annonsen med "Kräver rutinerad ryttare"

Då undrar jag, varför skulle denna "snälla, trevliga" häst kräva en rutinerad ryttare? Vad betyder det? Vad händer om man inte är det?

Hej!

Min häst är toksnäll, alltså verkligen helt underbar, ställer alltid upp på sin ryttare, gör aldrig något dumt.

Men... Jag har testat med mindre rutinerade ryttare och skötare och resultatet blev häst som sparkades, bets och stegrade (mot dom, aldrig mot mig). Hon behöver en ryttare/skötare som kan förklara för henne så hon förstår, samt inte hänger i hennes tyglar eller pressar henne mellan hand och skänkel (man kan rida med stöd, men om man får henne att känna sig trängd står hon på bakbenen). Hon är dessutom en häst med mycket energi och gåvilja, fick hon välja skulle allt gå i "fullt ös, medvetslös", en mindre rutinerad ryttare kan snabbt bli rädd och börja hålla i tyglarna, vilket gör fröken frusterad med stegrande som resultat. Jag skulle säga att hon kräver rutinerad ryttare eftersom hon är känslig och har humör, trots att hon verkligen är världens snällaste häst.

/Lavinia, glad att hon inte behöver sälja sin pärla.
 
Kan ju vara en känslig häst.



Jag köper alla era inlägg, men man får först en känsla av att den kan passa mig som inte är någon GP-ryttare men inte helt nybörjare. Men om den är känslig kan man väl skriva det. Att skriva att hästen kräver en rutinerad ryttare utan att förklara närmre vad det är, tror jag "skrämmer" bort en del.
 
Jag köper alla era inlägg, men man får först en känsla av att den kan passa mig som inte är någon GP-ryttare men inte helt nybörjare. Men om den är känslig kan man väl skriva det. Att skriva att hästen kräver en rutinerad ryttare utan att förklara närmre vad det är, tror jag "skrämmer" bort en del.
Oavsett vilken av mina jag skulle sälja skulle jag inte sälja den som nybörjarhäst. Skrämmer "rutinerad ryttare" bort någon spekulant så må det vara hänt, bättre att häst och ryttare passar ihop än att det blir trassel sedan.
 
När jag köpte häst så valde jag bort alla såna annonser.
Jag är ingen nybörjare, men sökte ändå en trygg, snäll häst att lära mig av.

Jag tolkar "kräver en rutinerad ryttare" som en häst som blir problematisk om man inte gör precis allt rätt.
En sån häst vill inte jag ha.
Jag valde även bort annonser som innehöll "kräver bestämd ryttare" (bångstyrig/olydig häst?).
 
Är ju ganska svårt det där mes rutinerad ryttare, jag är långt ifrån proffs, tävlar inte, tränar ibland för instruktör, men anser mig som rutinerad eftersom jag ridit i 20 år, ägt tre hästar (en fjärde på gång), haft foderhästar, medryttarhästar, jobbar extra som ridlärare, jobbat med islandsturridning osv. Så är väl en tolkningsfråga man får ställa sig själv?! Alla mina hästar har varit snälla mot nybörjare som ridit med lite halvlång tygel, men alla har krävt sin ryttare om man vill rida ordentligt!
 
Då undrar jag, varför skulle denna "snälla, trevliga" häst kräva en rutinerad ryttare?

Jag instämmer i att det skulle vara bra med en förklaring till vad det är som gör att hästen kräver rutinerad ryttare speciellt eftersom allt annat i annonsen talar för att hästen är snäll och okomplicerad.

Min häst hade passat perfekt in på annonsen.....förutom att klippa under magen :angel:....men kräver en duktig ryttare för att jobba på ett korrekt sätt. Hon gör dock inga dumheter om man sätter upp en orutinerad ryttare på ryggen för då springer hon snällt med huvudet i vädret. Med andra ord hade jag skrivit det i en annons.
 
Min häst är ungefär så.
Hon är toksnäll i all hantering, står som ett ljus vid klippning och skoning, kommer fram i hagen även om hon går på ett stort sommarbete, står gärna och blir ryktad och gosad i timmar och så vidare. Hon är tuff och orädd i ridningen, finns inte mycket som skrämmer upp henne :cool: Och hon är snäll, hon försöker alltid sitt bästa och är tryggheten själv att rida ut på, både ensam och i grupp. Jag rider ut ensam barbacka flera gånger i veckan.
Så hon är en väldigt snäll och trevlig häst. Men hon är också känslig och blir emellanåt het och väldigt laddad, och med en orutinerad ryttare skulle det snabbt spåra ur. Hon har visserligen ridits av en liten 12-årig nästan nybörjare, en gång, och det gick bra. Men då gick jag bredvid hela tiden och instruerade, och ryttaren satte inga krav över huvud taget utan mest bara åkte med i skritt och lite joggtrav.

Min gissning är att det ofta är den typen av hästar som kräver rutinerad ryttare trots sin snällhet. De är helt enkelt "för mycket häst" för nybörjare, för mycket att hålla ordning på.
En annan häst jag rider mycket är världens klippa, han har tävlat på ganska hög nivå och är med en rutinerad ryttare känslig och lyhörd. Supertrygg i precis all hantering, en fyraåring skulle kunna ta in honom från hagen, duscha, torka med hårfön, klippa, och avsluta med att lasta honom i transporten ;) Han skulle fungera även för en mindre rutinerad ryttare, eftersom han anpassar sig så bra och då blir världens snällaste ridskoleponny, men om han inte "hålls efter" av någon med rutin tror jag inte han är så bra mer än max några veckor.
 
När vi skulle köpa ponny en av de första gångerna så tittade vi på en som krävde "rutinerad ryttare". Var lite tveksam men vi skulle åka åt det hållet ändå och kom överens med ägaren att ge det ett försök eftersom mycket annat var rätt. Provridningen gick jättebra, men vi kom ändå tillsammans med tränare fram till att den hästen kunde bli för svår efter byte till en ryttare som inte var lika rutinerad som den nuvarande. Det gav oss dock en indikation på vår ryttares status och vad en del menar med just "rutinerad ryttare".

Sedan har vi sålt en riktigt svår (både i hantering och ridning) ponny med just epitetet "kräver rutinerad ryttare". Då ringde en del föräldrar och tyckte att deras barn som ridit några år på ridskola var rutinerade. Utan rutinerade föräldrar så var de dock inte välkomna att provrida. En del som provred klarade den inte alls, trots lång ridvana, medan andra hittade knapparna direkt. Så det är väldigt svårt för både köpare och säljare att veta. Det bästa är väl att ringa och fråga vad säljaren menar.
 
Jag vill inte sälja till en nybörjare, jag tycker om min häst för mycket. Visst KAN det bli bra, men risken att det inte blir bra är betydligt större.

Jag skrev iofs "någon som vill komma ut och tävla", då försvinner många okunniga/oseriösa snabbt.
 
Tänker lite som inlägget ovanför. Man vill inte ha spekulanter som är någon som har ridit 5 år på ridskola endast och inte gjort något annat inom hästeriet som t.ex.foderhäst, egen häst eller något annat som ger mycket kunskap. Utan man vill att hästen hamnar hos nån som har lite erfarenheter och kunskap i bagaget OM det skulle bli problem eller sjukdom mm. Det kanske inte är nödvändigt med en rutinerad ryttare men det kanske är vad säljaren önskar :)
 
Tänker lite som inlägget ovanför. Man vill inte ha spekulanter som är någon som har ridit 5 år på ridskola endast och inte gjort något annat inom hästeriet som t.ex.foderhäst, egen häst eller något annat som ger mycket kunskap. Utan man vill att hästen hamnar hos nån som har lite erfarenheter och kunskap i bagaget OM det skulle bli problem eller sjukdom mm. Det kanske inte är nödvändigt med en rutinerad ryttare men det kanske är vad säljaren önskar :)
Ja, det är precis det jag har fått känsla av. Jag har inte tänkt på att man kanske vill undvika oerfarna hästägare, snarare än orutinerade ryttare.
 
Jag vill inte sälja till en nybörjare, jag tycker om min häst för mycket. Visst KAN det bli bra, men risken att det inte blir bra är betydligt större.

Jag skrev iofs "någon som vill komma ut och tävla", då försvinner många okunniga/oseriösa snabbt.

Fast måste man vilja tävla för att vara seriös och eller kunnig? Jag anser mig i allra högsta grad som seriös, har haft egna hästar i över 20 år, ridit sen jag var 4 men jag har aldrig i mitt liv tävlat ens en liten pay and jump/välgörenhetskeppni eller dylikt. Jag har varken nerverna eller intresset.

TS: jag tycker också att det är en intressant företeelse. Själv letar jag efter hästar som är snälla och 'vem som helst kan rida och sköta om'. Tycker att hästlivet blir lite lättare då, särskilt när man inte har eget stall hemma utan står inhyrd.
 
Fast måste man vilja tävla för att vara seriös och eller kunnig? Jag anser mig i allra högsta grad som seriös, har haft egna hästar i över 20 år, ridit sen jag var 4 men jag har aldrig i mitt liv tävlat ens en liten pay and jump/välgörenhetskeppni eller dylikt. Jag har varken nerverna eller intresset.

TS: jag tycker också att det är en intressant företeelse. Själv letar jag efter hästar som är snälla och 'vem som helst kan rida och sköta om'. Tycker att hästlivet blir lite lättare då, särskilt när man inte har eget stall hemma utan står inhyrd.
Absolut inte!

Som jag skrev så sållar det bort många av de som inte är de som inte är seriösa eller kunniga, inte att man nödvändigtvis är okunnig om man inte vill tävla, stor skillnad!!

Jag sålde för övrigt hästen till någon som inte kommer tävla med honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sommarfunderingar i hettan. Ofta så pratar man om sitsen betydelse och korrekt inverkan på hästen. Det finns mängder av olika...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp