Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bekant delade någons häst"annons" på facebook igår. Inleddes med:
"Ska jag vara tvungen att avliva X? Är det ingen som vill ha henne?!"
Följt av bild på häst och knappt nån info om den. Klickade in på personens sida och hittade orginalannonsen, som personen lagt ut ca 4 dagar tidigare. Kallblodsridtravare i klassen billig, knappt nån info utom ålder och att den inte kan vara själv inne, ute eller när den transporteras.
Såå, får man inte hästen såld på mindre än en vecka så hotar man med att avliva den och hoppas på delningar?! :confused:
:crazy:
Såg den också...
 
När man säljer ett sto med en färg som ej är godkänd för rasen och marknadsför henne som att hon har "unik färg" och "något helt extra"....
Iofs får man väl hoppas att avelsintresserade är insatta, men man kan ju tänka sig någon som blir förtjust i färgen och tänker att henne kan jag ju ta ett föl på sen.. Och då först inser att hon inte är godkänd...
dubbla silverstoet?
funderade just på ögonen på den.
 
Tja.
Så har jag gjort ett par gånger.
Fast det har mest handlat om oridna unghästar.
Och en kbl-travare som var fyra år och inte ville springa fort. Han blev (väldigt bra) ridhäst i stället.

Jag förutsätter dock att man haft en dialog före och/eller chansar som person när man åker och tittar.
Här är det ju frågan om att den som annonserar tycker att man ska ha transporten med sig. Det är skillnad kan jag tycka.
 
Jag förutsätter dock att man haft en dialog före och/eller chansar som person när man åker och tittar.
Här är det ju frågan om att den som annonserar tycker att man ska ha transporten med sig. Det är skillnad kan jag tycka.
Ja, absolut.
Och i mitt fall var det jag som köpare som visste att jag ville ha en ung kbl-travare till ridning. En latmask som inte gått premien, tänkte jag, kunde knappast vara söndertränad.
Priset var lågt så jag anade att det kunde bli viss konkurrens och ville därför inte att någon annan skulle hinna före.
Och mycket riktigt ringde säljaren för att kolla så jag inte ångrat mig, för hon hade fått mycket fler svar än hon väntat sig (dressyrmänniska som tänkte att travare inte var något att rida på, hade inte kollat att kallbloden är lite högre prissatta än varmbloden så hon trodde nog att hon satt priset högt och var överraskad över responsen).
Sedan hade jag tur och hästen i fråga har visat sig vara en mycket bättre ridhäst än jag vågat hoppas på.
Och säljaren frågade "men hur gör vi med veterinärbesiktningen?" varpå jag svarade att "utifrån förutsättningarna lär hästen inte vara söndertränad, och jag ska ha den till ridning".
Håller med om att det osar lite katt om en säljare som har så bråttom, även om jag som köpare många gånger inte ser behovet av besiktning.
 
Ja, absolut.
Och i mitt fall var det jag som köpare som visste att jag ville ha en ung kbl-travare till ridning. En latmask som inte gått premien, tänkte jag, kunde knappast vara söndertränad.
Priset var lågt så jag anade att det kunde bli viss konkurrens och ville därför inte att någon annan skulle hinna före.
Och mycket riktigt ringde säljaren för att kolla så jag inte ångrat mig, för hon hade fått mycket fler svar än hon väntat sig (dressyrmänniska som tänkte att travare inte var något att rida på, hade inte kollat att kallbloden är lite högre prissatta än varmbloden så hon trodde nog att hon satt priset högt och var överraskad över responsen).
Sedan hade jag tur och hästen i fråga har visat sig vara en mycket bättre ridhäst än jag vågat hoppas på.
Och säljaren frågade "men hur gör vi med veterinärbesiktningen?" varpå jag svarade att "utifrån förutsättningarna lär hästen inte vara söndertränad, och jag ska ha den till ridning".
Håller med om att det osar lite katt om en säljare som har så bråttom, även om jag som köpare många gånger inte ser behovet av besiktning.
Ja skillnaden är väl när jag som köpare valt att avstå besiktning men här vill ju säljaren gärna att man avstår besiktningen mot ett lägre pris.
Men det beror väl på vad det är för häst och dess tilltänkt användningsområde.
 
Ja, absolut.
Och i mitt fall var det jag som köpare som visste att jag ville ha en ung kbl-travare till ridning. En latmask som inte gått premien, tänkte jag, kunde knappast vara söndertränad.
Priset var lågt så jag anade att det kunde bli viss konkurrens och ville därför inte att någon annan skulle hinna före.
Och mycket riktigt ringde säljaren för att kolla så jag inte ångrat mig, för hon hade fått mycket fler svar än hon väntat sig (dressyrmänniska som tänkte att travare inte var något att rida på, hade inte kollat att kallbloden är lite högre prissatta än varmbloden så hon trodde nog att hon satt priset högt och var överraskad över responsen).
Sedan hade jag tur och hästen i fråga har visat sig vara en mycket bättre ridhäst än jag vågat hoppas på.
Och säljaren frågade "men hur gör vi med veterinärbesiktningen?" varpå jag svarade att "utifrån förutsättningarna lär hästen inte vara söndertränad, och jag ska ha den till ridning".
Håller med om att det osar lite katt om en säljare som har så bråttom, även om jag som köpare många gånger inte ser behovet av besiktning.
Nu är det ju ingen garanti att hästen inte är sönderkörd ändå, en i ett av alla stall jag stått i köpte sig ett kallblod och den var slut i knäna visade det sig. Yngre fd travare som "inte ville springa". Nä, inte ett dugg konstigt eftersom den fick problem. :meh:
 
Vad sägs om det heta och nerviga avelstoet som skänks bort men nuvarande ägare ska ha fölet hon bär, hon ska stå kvar där hon står och nuvarande ägare vill kunna gosa med henne, pussa henne och rida henne. Om hon nu går att rida för hon har varit skadad och nuvarande ägare håller på att "rida in henne lite"....
 
Vad sägs om det heta och nerviga avelstoet som skänks bort men nuvarande ägare ska ha fölet hon bär, hon ska stå kvar där hon står och nuvarande ägare vill kunna gosa med henne, pussa henne och rida henne. Om hon nu går att rida för hon har varit skadad och nuvarande ägare håller på att "rida in henne lite"....
Nja, säljarna vill behålla uppfödarskapet till fölet stoet nu bär. Inte ägarskapet. När travston säljs med föl i magen eller vid sidan är det inte en ovanlig deal. Uppfödaren till en travhäst får nämligen 10-20% av det hästen eventuellt springer in på travbanan under unghäståren. Köparen kan alltså få ett i det här fallet helt gratis föl med inte alldeles för tokig stam. Bara utan att ha rätt till framtida uppfödarpengar som bonus.

Men i övrigt. Tja.
Det är ju inte ovanligt att uppfödare stallar upp avelsston på stuteri, där den här hästen står nu. Men att lyfta det, och ett specifikt stuteri, som krav eller åtminstone önskemål i en skänkes-annons... tja. Igen.

Annonsören verkar för övrigt vara 16 år gammal. Kanske vore en idé att låta målsman författa annonsen istället...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
40 350
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 956
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 686
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 725
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp