Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Han har fin stam med många kända namn."

Jamen fasen så bra! Äsch, jag behöver inte veta VAD de heter, bara stammen är bra med kända namn så är jag nöjd! Jag köper direkt!

:meh:
Frågan är VAD de är kända för..? Jag har hört om tex en travarhingst som var känd för att vara sjukt aggressiv och även ge aggressiva avkommor... Inte riktigt den sortens "känd" som jag tycker är en merit... men iofs tror jag att han även gav avkommor som sprang bra..om man överlevde att hantera dem :rofl:
 
Frågan är VAD de är kända för..? Jag har hört om tex en travarhingst som var känd för att vara sjukt aggressiv och även ge aggressiva avkommor... Inte riktigt den sortens "känd" som jag tycker är en merit... men iofs tror jag att han även gav avkommor som sprang bra..om man överlevde att hantera dem :rofl:
Exakt:nailbiting:
 
"Han har fin stam med många kända namn."

Jamen fasen så bra! Äsch, jag behöver inte veta VAD de heter, bara stammen är bra med kända namn så är jag nöjd! Jag köper direkt!

:meh:

Påminner om en annons jag såg för flera år sedan där ett sto annonserades ut med sex elitston i stammen. Det var farmor, farmors mor, morfars mor o s v, inte ett enda sto i stolinjen var elit, det var bara hingstmödrarna som var det! Också många kända namn i stammen :D
 
Påminner om en annons jag såg för flera år sedan där ett sto annonserades ut med sex elitston i stammen. Det var farmor, farmors mor, morfars mor o s v, inte ett enda sto i stolinjen var elit, det var bara hingstmödrarna som var det! Också många kända namn i stammen :D
Ursäkta en avelsokunnig, men är det "mer värt" om ett sto har elitston på mammas sida än om de är på pappans sida? Eller tänkte du att det kan kvitta om det bara finns elitföräldrar på ena sida men inte på andra?
 
Ursäkta en avelsokunnig, men är det "mer värt" om ett sto har elitston på mammas sida än om de är på pappans sida? Eller tänkte du att det kan kvitta om det bara finns elitföräldrar på ena sida men inte på andra?

Elitston på pappans sida är för mig värt kanske 5% och på mamma/mormor/mormorsmor/mormorsmormor sida 95% när jag kollar på avelsston.
Det är inte jätteroligt om stoets far aldrig presterat/avlat några bra avkommor, även om stostammen på mammans sida är fin, men det är helt klart prestationerna på mammans sida och den direkta stolinjen som är viktig.
 
Elitston på pappans sida är för mig värt kanske 5% och på mamma/mormor/mormorsmor/mormorsmormor sida 95% när jag kollar på avelsston.
Det är inte jätteroligt om stoets far aldrig presterat/avlat några bra avkommor, även om stostammen på mammans sida är fin, men det är helt klart prestationerna på mammans sida och den direkta stolinjen som är viktig.

Hur tänker man då när det alltid är 50% av mamman och 50% av pappan som ärvs ner?
Det späs ju inte ut mer bara för att det är på pappas sida, eller?
 
Hur tänker man då när det alltid är 50% av mamman och 50% av pappan som ärvs ner?
Det späs ju inte ut mer bara för att det är på pappas sida, eller?

Som halvblodsintresserad kommer de flesta godkända hingstar ur bra mödernen. Vore stoet efter en hingst som varit dålig eller för mig oönskvärd att ha som morfar på framtida fölungar är såklart stoet inte intressant alls.
Desto svårare är det att hitta ston ur mödernelinjer som faktiskt konsekvent producerat bra ridhästar, därav är det 95% för mig när jag kollar på ston som avelsmaterial. Det har både med arvbarhet och med konkurrenskraft att göra.
 
Jag förstår inte hur du tänker? Fölsto är ett annat namn på avelssto, till skillnad från stoföl som är något helt annat.

Är inte ordet fölsto ett lite äldre namn? I min omgivning är det iaf mest äldre som använder det ordet. De flesta andra säger just avelssto däribland jag själv. Tänker att håller man inte på med avel själv så är det kanske lite förvirrande att skilja på stoföl och fölsto.
 
"Jag har en liten shettishingst som jag köpte när han var 1,5 år för att betäcka mitt sto som nu är dräktigt.

Jag har tyvärr inte plats för honom när fölet kommer, som beräknas komma i mars/april. Han är 2,5 år idag och inte inriden men mycket hanterad. Går idag på lösdrift ihop med stoet, men har haft dem uppstallad också vilket också funkar bra. Han njuter sådär löjligt mycket av att bli kliad på bogen och under magen. Han är nyverkad och har väldigt bra hovkvalité enl hovslagaren. Aldrig varit skadad i min ägo. Inga tendenser till fång. Såklart finns det lite bus i honom, då han är unghingst. "
 
Är inte ordet fölsto ett lite äldre namn? I min omgivning är det iaf mest äldre som använder det ordet. De flesta andra säger just avelssto däribland jag själv. Tänker att håller man inte på med avel själv så är det kanske lite förvirrande att skilja på stoföl och fölsto.

Jag är väl också äldre då eftersom det är ett ord som inte är konstigt för mig:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 121
· Visningar
42 223
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 964
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 837
Senast: Puffindog
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 867
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp